viikon ikäinen ei nuku yöllä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti yhdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanaa pään aukomista täällä :/ Ja noista korvikekommenteista.. en enää ihmettele, et "maito vaan sit loppui" tapahtuu useammin ja useammin. Sitten kun vähän keskustelee asiasta, niin käy ilmi, et korviketta annettiin joka ilta, kun oma maito ei tuntunut riittävän ja oikeassahan sitä oltiin, kun se maito sit vaan loppuikin. Daaa-ah!
Vastasyntynyneen kuuluu roikkua rinnalla koko ajan, se tilaa maitoa omiin tarpeisiinsa. Se haluaa nukkua yöt lähellä turvallisuuden tunteen vuoksi. Se on viikon vanha pieni ihminen, miksi se pitäisi korvikkeiden avulla heti pakottaa johonkin vanhemman tahtomaan rytmiin, kun vauva koittaa toteuttaa omia tarpeitaan?
Esikoisen ollessa kyseessä tilanne on vielä helppo, nuku päiväunia vauvan kanssa, että jaksat. Jos kuviossa olisi lisää lapsia, tilanne voisi olla haastava.

Naurattaa ja samalla olen niin onnellinen, että mun vauvat on saaneet masunsa täyteen ka nukkuneet tyytyväisinä heti laitokselta asti, toinen kokoajan rintamaidolla ja toinenkin 90%:sti sillä. Mutta pitäkää vaan vauvat nälässä, ei kannata sillä pullolla antaa edes testimielessä omaa maitoa sillä sehän ois ohan kamalaa jos äiti sais joskus nukkua vauvan kanssa yöaikaan tai että vauvalke kelpaisi joskus iskäkin antamaan ruokaa yöllä, jos äiti on totaalisen väsynyt valvomiseen. Parempi vaan pitää siitä marttyyrin roolista kynsin hampain kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30511962:
Naurattaa ja samalla olen niin onnellinen, että mun vauvat on saaneet masunsa täyteen ka nukkuneet tyytyväisinä heti laitokselta asti, toinen kokoajan rintamaidolla ja toinenkin 90%:sti sillä. Mutta pitäkää vaan vauvat nälässä, ei kannata sillä pullolla antaa edes testimielessä omaa maitoa sillä sehän ois ohan kamalaa jos äiti sais joskus nukkua vauvan kanssa yöaikaan tai että vauvalke kelpaisi joskus iskäkin antamaan ruokaa yöllä, jos äiti on totaalisen väsynyt valvomiseen. Parempi vaan pitää siitä marttyyrin roolista kynsin hampain kiinni...

Voi jestas sä olet outo :D Kai mä nyt tiedän että mun maito riittää kun sitä pitää pumpata poiskin välillä ja vauva kasvaa ihan järkyttävästi. Viimeksikin oli tullu 2 pvä melkein 300g painoa... Mutta juu, antakaa vaa korvikkeita niin allergiat lisääntyy... Toki ymmärrän jos se maito ei oikeesti riitä mut jos annetaa korviketta että äiti saa nukkua nii joo o... Antaisitte edes sitä omaa maitoa sitten...

[QUOTE="hertta";30511849]Ihanaa pään aukomista täällä :/ Ja noista korvikekommenteista.. en enää ihmettele, et "maito vaan sit loppui" tapahtuu useammin ja useammin. Sitten kun vähän keskustelee asiasta, niin käy ilmi, et korviketta annettiin joka ilta, kun oma maito ei tuntunut riittävän ja oikeassahan sitä oltiin, kun se maito sit vaan loppuikin. Daaa-ah!
Vastasyntynyneen kuuluu roikkua rinnalla koko ajan, se tilaa maitoa omiin tarpeisiinsa. Se haluaa nukkua yöt lähellä turvallisuuden tunteen vuoksi. Se on viikon vanha pieni ihminen, miksi se pitäisi korvikkeiden avulla heti pakottaa johonkin vanhemman tahtomaan rytmiin, kun vauva koittaa toteuttaa omia tarpeitaan?
Esikoisen ollessa kyseessä tilanne on vielä helppo, nuku päiväunia vauvan kanssa, että jaksat. Jos kuviossa olisi lisää lapsia, tilanne voisi olla haastava.[/QUOTE]

Joo en tosiaan ole mitään korviketta antamassa. Ajattelin vaan että vauvalla ois jokin hätänä tms kun ei nuku öisin. Se rinta ei siis aina edes maistu. Kunhan vaan valvoo ja jossain vaiheessa haluaa rintaa

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30511962:

Öh, eikös tässä ole "teilattu" ne anna korviketta vinkit lähinnä? Siitä kai ekana oli puhetta, että pitäisi tumpata pienen masu täyteen korviketta iltaisin, kun sillä on varmaan nälkä. Ja nyt siirryit puhumaan sitten omasta maidosta, joka annetaan pullosta.
Mitä eroa siinä sitten on imetykseen verrattuna? Miksi se sama oma maito olisi paremmin täyttävää annettuna pumpattuna ja pullosta? Kaikki eivät saa pumpattua 200ml noin vaan yhdellä istumalla. Ei sillä pumpulla välttämättä edes saa maitoa rinnasta irti, vaikka muuten tuottaisi maitoa koko korttelin vauvojen tarpeisiin. Eräs kaveri imetti lastaan melkein 3v (6kk täysimetys) ja pumpulle ei herunut ikinä tippaakaan.

Hyvä, että sua naurattaa, siitä tulee varmaan joulumieltä itsellekin, kun saa naureskella toisen ongelmille :)
Mulla on kaksi lasta, molemmat 6kk täysimetyksellä ja kummatkin nukkuneet yönsä heti laitokselta lähtien. Pumpulle sain silti parhainakin päivinä ekoina kuukausina vain noin 100ml kerrallaan ja jatkossa määrä pieneni huimasti, vaikka vauvoille maito riitti oikein hyvin.

Siksi pullosta, että isäkin voi hoitaa yöllä syötöt jos äiti väsyy liikaa. Jos tulee omaa maitoa pumpaten niin tietenkin sitä! Mulla ei tullut, siksi annettiin toiselle välillä korviketta esim. silloin kun en ollut paikalla. Mikä tästä ei uppoa kaaliin?

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30512175:
Siksi pullosta, että isäkin voi hoitaa yöllä syötöt jos äiti väsyy liikaa. Jos tulee omaa maitoa pumpaten niin tietenkin sitä! Mulla ei tullut, siksi annettiin toiselle välillä korviketta esim. silloin kun en ollut paikalla. Mikä tästä ei uppoa kaaliin?

Puhut niin ristiriitaisesti että on vaikea ymmärtää pointtiasi.

Ensin pointti oli korvikkeen antaminen kun vauva on nälkäinen, sitten oman maidon pullosta antaminen jos vauva sillä rauhottuisi ja nyt se sitten vaihtui siihen että isän pitäisi ruokkia vauva kun äiti on väsynyt....

Mutta pullo (millään täytteellä) nyt ei taida nyt kuitenkaan olla se ratkaisu ensinnäkään siitä syystä että vauva saa tarpeeksi ruokaa tissistä ja toisekseen siksi että ap ei taida väkisin haluta sitä pulloa vauvalle (edes kokeilumielessä) antaa kun siitä ei tähän ongelmaan ole ratkaisua.

En minäkään antaisi viikon vanhalle lapselle vuorokausirytmiongelmaan pulloa.

Toiset vaan on yökukkujia. Meidän keskimmäisellä oli yövalvoja synnyttyään, ennen syntymäänsäkin melskasi juuri öisin mahassa. Kyllä se siitä vähitellen muuttuu, eikä sillä ole yhtään mitään tekemistä syömisen kanssa.

Synnärillä yksi hoitajista oli kovin huolissaan, kun tuo ei jaksanut aamuisin herätä syömään, ei kai jaksanut, kun oli sikeimmässä unessa valvottuaan ja syötyään useamman kerran yöllä. Kotona jatkoi ihan samalla lailla yövalvomisiaan, miehellä oli onneksi isyyslomaa ja kesälomaa, että valvoi välillä lapsen kanssa, minä vain syötin yöllä.

Blue: totta ihmeessä muuttuu ohjeet, kun saa lisää infoa. Jos pakasteessa on litroja omas maitoa (mitä epäilen), niin miksei se isä voi hoitaa yöllä osaa syötöistä jos ap ei jaksa ilman uupumista? Koska pullo on suoraan saatanasta ja lapsen äiti on tärkein ihminen? Ja miksei voi joku ilta kokeilla nukkuuko paremmin pulloruokinnan jälkeen? Saa helpommin mahan täyteen, ei se mitöän imetystö riko jos joskus antaa pullolla maitoa, vai pitääköidin olla vaivan kanssa ekat puol vuotta 24/7, jos sillä vaikka tulee nälkä?

Vastasyntyneellä voi olla rytmi mitä vaan,ei kannata laskea unimääriä,helposti tämä meidänkin kuopus on ollu 4h alusta asti hereillä.Itse oon pitänyt kiinni että herätin vauvan 18-19 hellästi ja pidin hereillä 20-21 asti..sitten kylpy jos kylpypäivä,pyjsmat iltapuuhat yms..nyt herää päikkäreiltä automaattisesti 18mennessä ja menee 20-21 nukkumaan,ikää 4kk.Eli minusta vauvaa voi ensiviikkojen jälkeen alkaa rytmittämään hyvinkin????Tämä on viides muksu ja oon jo oppinu että tämä vaihe on äkkiä ohi,koska sulla on vaan yksi lapsi nuku päivisin äläkä tee liian suuria suunitelmia,ja unohda korvike,tankkaus kausia tulee ja menee ja ne kuuluu asiaan????

Korviketta on turha antaa huvikseen, koska osa vauvoista saa niistä ikäviä oireita kuten oksentelua ym ja korvike tekee pahaa imetetyn vauvan suoliston bakteerikannalle.

Vastasyntynyt elää omassa rytmissään, sille ei paljoa voi eikä kukaan viikossa tai parissa mihinkään uuvu.

Mutta pikkuhiljaa vauvaa voi alkaa sitten herätellä päikkäreiltä ja seurustelulla hieman valvottaa illansuussa, että pidemmät unet alkais siirtyä yöhön. Mutta usein imetetyt vauvat syö pitkin yötä silti, koska tissillä on ihanaa nukkua :)

Ei, ei ne vaan nuku ja syö välillä.
Se on se kaunis kuvitelma :)

Oliko vauva vatsassa yöpotkija? Meillä ainakin alkuun hereillä olon rytmi oli sama mitä mahassa. Sit kohta tulee uus "vaihe" :)

[QUOTE="bbbbb";30512345]Ei, ei ne vaan nuku ja syö välillä.

Oliko vauva vatsassa yöpotkija? Meillä ainakin alkuun hereillä olon rytmi oli sama mitä mahassa. Sit kohta tulee uus "vaihe" :)[/QUOTE]

Mun lapsilla päti myös tuo, että millaisia olivat mahassa, sellaisia olivat syntyneenäkin. Molemman nukkuivat yöt mun vatsassa ja heräsivät liikuskelemaan hissukseen vain, jos itse nousin vessaan tai juomaan. Ikinä ei tainnut vauva herättää minua yöllä melskaamisellaan. Synnäriltä kotiuduttuamme tuntuivat heti erottavan yön ja päivän eron, päivällä pieniä pätkäunia, yöllä pidempiä unipätkiä ja nukahtivat heti syötön jälkeen uudestaan.

[QUOTE="bbbbb";30512345]Ei, ei ne vaan nuku ja syö välillä.

Oliko vauva vatsassa yöpotkija? Meillä ainakin alkuun hereillä olon rytmi oli sama mitä mahassa. Sit kohta tulee uus "vaihe" :)[/QUOTE]

Kyl niitäkin on jotka syö ja nukkuu...ihmettelin itsekin sitten oman kohdalla miten paljon vastasyntynyt voikaan valvoa...Tuntu että mahassakin se oli miten oli ja nukku miten nukku.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30512223:
Blue: totta ihmeessä muuttuu ohjeet, kun saa lisää infoa. Jos pakasteessa on litroja omas maitoa (mitä epäilen), niin miksei se isä voi hoitaa yöllä osaa syötöistä jos ap ei jaksa ilman uupumista? Koska pullo on suoraan saatanasta ja lapsen äiti on tärkein ihminen? Ja miksei voi joku ilta kokeilla nukkuuko paremmin pulloruokinnan jälkeen? Saa helpommin mahan täyteen, ei se mitöän imetystö riko jos joskus antaa pullolla maitoa, vai pitääköidin olla vaivan kanssa ekat puol vuotta 24/7, jos sillä vaikka tulee nälkä?

Ja sitten tehdään mitä kun se pullokaan ei nukuta vauvaa öisin? Kato kun se nälkä ei välttämättä oo syy sille että rytmi on nurinpäin vasta maailmaan tulleelle. Ei nukkunu miunkaan ipana pullolle tai ilman öisin.

Leijona76: eli ei kannata yrittää mitään kun ei se toimi kuitenkaan? No selvä, ei kannata sitten varmaan avautuakaan jos ei ole valmis mitään yrittämään.. Oma lapsi valvoi yhden ainoan kerran yli kymmeneen vauvana; ristiäispäivänä, huus koko sen päivän ja roikkui tissillä koko ajan. Puol kakstoista illalla älyttiin vasta, että oisko sillä kuitenkin jostain syystä nälkä ka annettiin korviketta pullosta (mulla ei koskaan herunut pumpulle). Vauva tuolloin 7viikkoinen ja joi 200ml korviketta kerralla ja nukahti tyytyväisenä ja nukkui aamuun. Eli syynä oli nälkä, ite en ollut syönyt kovin hyvin kun jännitin kai ristiäisiä, niin eipä tuota maitoakaan ollut. Imetys jatkui tämän jälkeen ihan normaalisti, ainoastaan ne tultiin fiksummiksi :)

Nyt oikeasti- tuliko ihan yllätyksenä, että vauva valvottaa eikä nuku öitä ja itseä väsyttää? Missä pussissa sä olet elänyt oikein? Meillä ei nukuttua yöllä eikä päivällä eikä se kivaa ollut, mutta niin se vaan menee. Se on VAUVA. Ja 3-5 tunnin päikkärit kuulostaa aika luksukselta.

Ei kaikki vauvat valvota. Nekin on yksilöitä. Meille kaikki sanoi että varautukaa siihen että sitten ette nuku kun vauva tulee ja en koskaan paremmin nukkunut kuin äitiyslomalla kun vauva nukkui 20h vuorokausi. Työssäolessakin jäi yöunet vähemmälle jo ennen vauvaa.

Mutta ap:lle anna aikaa. Kyllä se nopeasti siitä helpottuu jo 3kk ikäinen vauveli nukkuu ihan eri tavalla kuin vastasyntynyt. Ja kannattaa kokeilla eri juttuja. Viihtyykö vauva vaunuissa, kantorepussa, kantoliinassa, sitterissä? Mihin nukahtaisi helpoiten?

Miksi ei suju maaten imettäminen?

Siis se viikon ikäinen ei todellakaan erota onko yö vai päivä ja milloin tulee nukkua "pitkät" unet. Joskus rytmi osuu sattumalta tähän meidän valtarytmiin ja vanhemmat ajattelevat, että kylläpäs me osataan hyvin tää aikataulutus.

Nyt teet selkeän eron päivälle ja yölle - päivällä on valoisaa, yöllä pimeää/ hämärää. Yöllä et puuhaile vauvan kanssa muuta kuin syötät ja vaihdat vaipat, päivällä kuukuilet ja höpsöttelet muutakin, lauleskelet ja kuuntelet radiota.

Eivät vauvat ole mitään koneita, viikon ikäinen vasta harjoittelee kohdun ulkopuolista elämää.

Nyt jäitä hattuun, jos sama tilanne on 2kk päästä niin sitten voi kitistä.

• Tykkää
Reactions: Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30512223:

Pullo ei sitä vauvaa nukuta edelleenkään yhtään sen paremmin kuin se tissikään. Tässä on edelleen vuorokausirytmiongelma kyseessä, ei nälkäongelma. Ap varmasti tajuaa että isä voi tarvittaessa antaa pullosta maitoa jos tarve tulee. Mutta se pullon työntäminen ei nyt auta tähän ongelmaan mitenkään, koita nyt ymmärtää.

Toki on hienoa että teillä pullo on ratkaissut kaikki ongelmat. :)

Tänään on vauva valvonut päivällä enemmän eli toivottavasti nukkuis yöllä :) Mitä mieltä ootte velleistä yms jollekin 2kk vanhalle ? Mulla on kutina ettei tuo vauva pärjää 4-6kk pelkällä maidolla kun nyt on jo yli 4kg...

[QUOTE="jep";30512485]Siis se viikon ikäinen ei todellakaan erota onko yö vai päivä ja --

Nyt teet selkeän eron päivälle ja yölle - päivällä on valoisaa, yöllä pimeää/ hämärää. Yöllä et puuhaile vauvan kanssa muuta kuin syötät ja vaihdat vaipat, päivällä kuukuilet ja höpsöttelet muutakin, lauleskelet ja kuuntelet radiota.

Eivät vauvat ole mitään koneita, viikon ikäinen vasta harjoittelee kohdun ulkopuolista elämää.

Nyt jäitä hattuun, jos sama tilanne on 2kk päästä niin sitten voi kitistä.[/QUOTE]

Näinhän sitä neuvotaan ja perustellaan juu. Mutta itseasiassa. Koska se vauva ei todellakaan tiedä mitä on yö ja päivä, niin Saattaahan se vauvakin ihmetellä miksi yhtäkkiä onkin pimeetä. Miksei yhtäkkiä äiti ja isä Juttele ja höpöttelekään. Missä tutut äänet, valot

Yhteistyössä