Viidettä,kuudetta,seitsemättä jne. ;) odottavia?

´Juu, tää sininen istuu silmään paremmin :)
Tellu30, eiköhän kaikki kuitenkin ole ok, pidetään peukkuja! Jos yhtään lohduttaa, niin mullakin on paaljon vähemmän oireita kuin edellisessä raskaudessa. Toisaalta, vauva ei ollutkaan terve joten lääkäri sanoi tuolloin, että kroppa on saattanut tunnistaa ja siksi oireet niin pahoja. Nyt pahoinvointi on lievittynyt tosi paljon ja sitä öllötystä on lähinnä aamuisin ennen syömistä ja iltaisin nukkumaan käydessä. Maha on kyl alkanu kasvaa ja oikein nolottaa kun on tätä röllöäki jo kertyny,niin näyttää niiku olis jo viidennellä kuulla :/

Pitäsköhän miunkin repästä ja keittää kaffet, haju ei öllötä enää!

PS. Tellu, milloin sulla on ultraus?
 
Enkelinäiti ei kai tässä auta muu kuin tosiaan toivoa parasta. Eipä sille ite voi mitään jos kaikki ei ole ok, toivotaan nyt kuitenkin että on. Just tuossa ystäväni kanssa keskustelin asiasta ja hänen kanssa tultiin siihen tulokseen että olisi niin mahtavaa kun voisi olla raskaana aina vain ensimmäistä kertaa, ei olisi huolta huomisesta, kun ei vielä tiedä asioista liikaa. :LOL: Ultrausaikaa en vielä tiedä, varhaisultraan en ole menossa vaikka mieli tekisi. Varmaankin eka ultra on siinä 11-12 vkon paikkeilla ja sinne on vielä piiitkä matka. Nyt minulla on viikkoja 5+. Neuvolassa on kyllä sellainen tosi vanha ultrauslaite, joten ajattelin kysellä josko ne voisi vilasta mahaan sitte tammikuun lopussa kun on eka neuvolakäynti. Toivottavasti sinne päästään. Anteeksi omanapainen kirjoitus, mutta.. Toivottavasti ymmärrätte. :ashamed:

Miten sulla on Enkelinäiti jo viikkoja? Minulla on aina raskauksista tullu tosi nopeaan maha esiin. Nytkin maha on jo esillä mutta se vaan on tuolla ylempänä mitä pitäisi olla.. :LOL: :LOL: :LOL:
 
HotMilk ilmanmuuta saat olla pinossa mukana! :hug:

miialle Onnittelut! :flower: :heart: :flower:

Ja tuo suurperhe-sana oudoksuttaa myös minua. Vaikka meille on tulossa viides lapsi niin en vieläkään pidä meitä mitenkään suurperheenä. Omasta mielestä suurperheestä voidaan puhua sitten kun lapsia on likemmäs 10. =) Tietty tämänpäivän mittapuun mukaan jo se kolme lapsinen perhe taitaa olla suurperhe. ;)
 
Minä olen kotiäitinä. Jokaisen lapsen välissä olen käynyt tai ainakin käväissyt töissä, mutta nyt en mene. Äitiysloma loppui lokakuun lopussa ja uusi alkaa maaliskuun lopulla. Tän välin oon hoitovapaalla. Ja sit on kaks niin pientä että pyrin olemaan kotona kunnes nuorin on lähemmäs 3 v.

Synnytyksien kestot (lunttaan neuvolakorteista). 1= 4,5 h, 2= 56 min, 3= 2h36min, 4= 1h20min. Nelonen käynnistettiin ison koon vuoksi 38+2 4600g. Muut on syntyneet 40+3-41+0 ja olleet 3980-4230g.

Mun pitää mennä sokerirasitukseen perjantaina. Kävin jo 14.12 ja arvot oli kaikki alle rajojen. Uusinta näin pian siksi kun sf-mitta oli 22+4 hurjat 27 cm. Neuvolatäti epäili ettei voi johtua kuin siitä että mulla on rd ja vauva olis kasvanu sokereiden takia liian nopeesti. Perjantaina sit näkee. Joka raskaudessa on testattu joissakin kahdesti ja vielä synnytyksen jälkeenkin mutta koskaan ei ole raskausajandiabetesta ollut. Edellinen oli jo noin iso vaikka etuajassa käynnistettiin niin kyllä nyt vähän pelottaa että mikä jättiläinen sieltä tulee.
 
Kotiäitinä minäkin olen ollut nyt näiden pienten kanssa. Sh-opinnot odottavat jatkamista ja niiden pariin on palattava tammikuussa 2011 tai muuten menetän opiskeluoikeuteni eli siihen asti aion olla täysipäiväinen kotiäiti :D Onneksi opiskelu on monimuotoista joten varsinaista koulunpenkillä istumista on vähän, mutta se etätehtävien tekeminen kotona tällä sakilla voi olla tosi haastavaa :whistle: No sitä murehditaan sitten :D

Synnytysten kestoista
1. 26h 25min
tuplat syntyikin sektiolla kun tykkäsivät istuksia kohdussa :D
4. 10h 30min
5. 6h 50 min
eli aina on seuraava tullut hieman nopeammin (siis synnytyksen kokonaiskeston suhteen), mutta mitään turhan hätäisiä ei nuo synnytykset ole olleet. Paitsi että ponnistusvaihe on lyhentynyt joka kerta eli 1. se oli 15min 4. 10min ja 5. 2min tämä kuutonen taitaa tulla rykäisemällä :LOL:

Johjo jospa tuo sf-mitta olisi mittavirhe tai sitten vauveli on vaan ollut sellaisessa asennossa joka on saanut tuon mitan noin isoksi. Hyvähän se on tietysti että kontrolloivat tuon sokerin, mutta yritä olla murehtimatta asiaa etukäteen :hug: omasta kokemuksesta voin sanoa ettei rd-diagnoosikaan välttämättä ole niin "kamala" kuin miltä se kuulostaa.. Ja sinullakin on näköjään tapa "tehdä" isoja lapsia vaikka sokereiden kanssa ei ongelmia olisikaan. Niinhän ne minullakin on olleet ja tämä 5. jonka odotusaikana minulla diagnosoitiin rd oli näistä yksösraskauksista syntyneistä pienin (4525g) :D Ja minultakin on nuo sokerit katsottu esikoisen (4550g) jälkeen joka raskaudessa...

Minulla oli siis edellisessä raskaudessa rd joka pysyi kuosissa ihan hienosti, ilman suuria ponnisteluja (täytyy tunnustaa että söin kuten ennenkin :ashamed: ) ja tuosta rd-diagnoosista johtuen jouduin rasitukseen myös tässä raskaudessa rv 13 ja niinhän siinä kävi että paastoarvo oli raja-arvo ja siitä sitten sain tähänkin raskauteen rd-diagnoosin. Nyt olen mittaillut kotona rv 14 lähtien 2pv/vk 6krt/pv ja hienosti on sokerit pysyneet aisoissa vaikka edelleen syön suhteellisen normaalisti eli mitään en enemmälti ole karsinut ruokavaliosta pois. Makean syöntiä olen tietysti yrittänyt hillitä, mutta täytyy tunnustaa että joulun aikaan sitäkin on mennyt :ashamed: Tästäkin huolimatta ei sokerit ole hypänneet yli sallitujen arvojen. Siinä mielessä rd on inhottava että synnytyksen jälkeen vauva joutuu automaattisesti 48h sokerimittaus seurantaan eli häneltä mitataan sokerit 4h välein ja tietysti sitä äitinä tuntee syyllisyyttä kun pieni joutuu moiseen pistelyrumbaan :ashamed:

 
Mama74, minua kiinnostaisi tuo rd:n ruokavalio, että joutuuko miten paljon pihtaamaan syömisiä? ja saako makeaa yhtään syödä? Mulla oli viimeksi niin rajoilla arvot,että täytyy valmistautua henkisesti siihen mahdollisuuteen.
 
evi-ta :wave:

Mä olen ollut reilut 10 vuotta kotiäitinä, yhdessä vaiheessa tein keikkaa tonne terveyskeskukseen. Olen siis sairaanhoitaja koulutukseltani.

Ja synnytyksistä. Eka kesti 12 tuntia, 2. 10 tuntia, 3. 5 tuntia, 4. käynnistettiin kun meni vedet eikä alkanut supistukset, tipan laitosta 3 tuntia niin lapsi oli maailmassa, 5. 3 tuntia ja 6. 4 tuntia.

Neljä on alkanut suppareilla ja kalvot puhkastu vasta salissa ja kahdessa mennyt ensin vedet kotona.

Että sellaista. Nyt pullan leivontaan.
 
Enkelinäiti minulla on ollut ongelmana rd:ssä paastoarvon herkkä nouseminen eli jos iltapalan ja aamupalan väli menee kovasti yli 10 tunnin niin silloin lähtee verensokeri nousemaan (elimistö vapauttaa maksasta sokereita ilmeisesti). Tämän pystyy välttämään kun muistaa syödä ennen nukkumaan menoa :D Maitotuotteita en itse juurikaan käytä (kalsiumia saan purkista :D ) nehän joillekin aiheuttaa verensokerin nousua. Mitään ruokia en ole tämän takia vältellyt enkä ole tyystin makeastakaan kieltäytynyt, mutta minulla kun tuo rd on sieltä lievemmästä päästä niin aika normaalisti olen syönyt kaikesta huolimatta. Varmasti jos mittaukset alkavat osoittaa että joku tai jotkut ruoka-aineet nostavat sokeria niin niihin pitäisi kiinnittää huomiota. Ruokavaliohoitoinenhan tämä minun rd on, mutta häpeillen tunnustan että näillä arvoilla en ole hirveästi ruokavaliota muuttanut :ashamed: Onneksi minulla tuo painonnousu ei ole koskaan raskausaikana ollut ongelma (muuten se kyllä on sitä |O ) joten varmasti silläkin on ollut positiivista vaikutusta siihen ettei sokereiden kanssa ole suuremmin ollut ongelmaa.
 
Onnittelut Miialle :flower:
Onnittelut evi-ta:lle hienoista ultrakuulumisista :flower: :heart:

Isoja vauvoja on muutamille syntynyt =)
Minulla pienin on ollut 2655g (39+5) ja suurin 3070g 40+1.

Mukavaa päivää kaikille :wave:
 
Onnea ihanista plussa-, ja ultrauutisista.

Itsellä on taas käynyt niin, että raskausoireita on enemmän kuin koskaan: kaikilla mausteilla :x . Ihan simona pelkään 13. päivän np.ultraa. Alkuraskauden ultrassa näkyi yksi pienen pieni alkio, jonka sydän sykki, mutta terkkari (niin kuin minäkin) nähtiin siinä alapuolella toinen vauvapallero. Siis kohtu näytti pitkulaiselle ja kaksiosaiselle. Toisessa puoliskossa ei vaan näkynyt elämää. Terkkari yritti selittää, että toinen asukas voi olla nähdyn kaverin takana. Vatsa on kasvanut sellaisiin mittoihin, ettei oikeasti ole ikinä ennen ollut tällainen kuutio näillä viikoilla :whistle:
nim. piti ostaa jo ennen joulua mammavaatteita, kun omiin väljiin vaatteisiin en mahtunut massun kohdalta. Joulun alla ostamani takki on jo auttamatta liian pieni-napit sinkoilevat auki, paidat rullautuvat vatsan päälle ja sitä rataa... (ei jää epäselväksi tilani)

Neuvolalääkärin olisi pitänyt ultrata uudelleen ja katsoa tilannetta tarkemmin, mutta laite oli toisessa käytössä, joten meillä todella eletään jännityksessä. olisihan tässä voinut käydä vaikka yksityiselläkin, mutta sama se odottaa. Kyllä tilanne selviää kuitenkin viimeistään siinä np-ultrassa. Voihan se olla, että tämä asukas ottaa jotain alkuspurttia ja tilanne tasoittuu myöhemmin-kait...?

Meillä lapset on syntyneet:
1. vk 38+3 3340g -synnytys kesti 10 h
2. vk 38+3 3860g ikäeroa 1. kanssa 1v 4kk - synnytys kesti ~5h
3. vk 41+6 4560g ikäeroa 2. kanssa 1v 4kk - synnytys kesti ~3h
4. vk 40+3 4450g ikäeroa 3. kanssa 2v 2kk - synnytys kesti 10h

Mulla on parhaillaan inhottava räkätauti ja lääkäri määräsi puhekieltoa 2 kokonaista päivää. Lapset ottaa ilon irti tilanteesta...


T: vatsakasilmanvauvaa ja "rakkauslapsi" 11+2


 
Onnea plussautuneille ja ihana kuulla myös ultrakuulumisia!!!
Minä varasin eilen ajan neuvolaan ja sain sen ensi viikon keskiviikolle....saa nähdä kokeileeko kuunella jo sydänääniä, voipi olla ettei. Silloin olisi ehkä rv 7+5, tuskin edes kuuluisikaan vielä, sillä vanhalla räppänällä.

Synnytysten kestoista ym. on ollut puhetta....meillä näin.
1.rv38+5, kesto 9h 15min, 2740g ja toisen kanssa väliä 5,5v
2.rv38, kesto 11h 14min, 2960g ja kolmosen kanssa väliä 1v 11kk
3.rv41, kesto n.3h, syöksysynnytys, 3305g ja nelosen kanssa väliä 3v 3kk
4.rv40+3, kesto 5h 11min, 2945g ja vitosen kanssa tulisi nyt väliä myös 3v 3kk, aika hyvin tähdätty ;)

Mulla on kaikki raskaudet menneet hyvin ja synnytyksetkin ovat olleet helppoja luomusynnytyksiä. Aina, kun olen alkanut harkita lievitystä, niin sit onkin jo päässyt ponnistamaan. Kolmosen kanssa ei keritty kun sairaalan ovesta sisään ja housut pois, poika oli siinä.

Tänään olen leiponut pullia ja nyt on ruoka uunissa, onneksi ehdin ne tekemään, kun taas se öklötys alkoi...Viime yö meni levottomasti, kun vatsaan koski, mietin vaan, että just kun ehdin tilata ajan neuvolaan, niin käykö nyt huonosti...mut ainakin vielä kaikki ok, eikä masuunkaan tänään koske. Täytyy vaan toivoa parasta. Tarrasukkia myös teille kaikille!

T.tianna
 
:wave: Heipsan taas,

Evitalle onnea ihanasta ultrauutisesta. :flower:

Oli kiva lueskella synnytyksen kestoistanne. Mä kopsaan tähän tän minkä laitoin tonne kuumepuolelle. En jaksa laiskuuttani uudestaan kirjottaa, vaikka ei kai ketään näin yksityiskohtainen selostus kiinnostakkaan :ashamed:

tyttö 1995, syntyi viikolla 41+6 painoi 3750gr. Synnytys oli suorastaan kamala. kesti 37 tuntia joista 24 tuntia olin todella kipeä. Menetin tajuntani useasti. kohdunsuu repesi syvästi, samoin emätin vaikka väliliha leikattiin kahdella viillolla. Toipuminen kesti monta kuukautta. Tikkejä sain reilut 40 ja kaksi viikkoa synnytyksestä piti ommella pipari vielä uudestaan. Silloin ajattelin sen olleen viimeinen kerta...

vuonna 2000 syntyi poika viikoilla 36+1. 2990gr (iso noille viikoille) Lapsivedet vaan menivät yllättäen ja synnytys käynnistettiin. Vedet meni lauantaina ja lapsi syntyi tiistaina. Sain jonkun tulehduksen ja poika joutui tarkkailuun antibiotteja saamaan.

vuonna 2001 syntyi tyttö laskettuna päivänä 3525gr ja synnytys meni mallikkaasti ja mulle nopeasti (11 tuntia) ainut vaan että istukkaa piti kaapia ulos ja siinä hötäkässä ne puuduttivat minut epiduraalilla päähän asti enkä pystynyt enää kunnolla hengittämään ja verenpaineet romahtivat.

vuonna 2003 poika viikolla 37+2 3150gr . Tämä synnytys kesti vain 8 tuntia ja oli kaikista helpoin.
Synnytyksestäni ja sairaalassa olostani tehtiin myös video jota täällä naistensairaalassa edelleen synnytysvalmennuksessa näytetään. itse en sitä enää kehtaa katsoa. En ole voinut katsoa kuin pari kertaa. Se on jotain aivan kamalaa. Mun puhe on dupattu saksaks ja kaikki suomalaiset voimasanat poistettu. Taustalla soi joku ällö musiikki ja "minä" sanon aina väliin jotain pehmeällä ihanalla äänellä saksaksi! Täytyypä kysäistä, että kävisikö jos tehtäisiin uusi video, nyt kun osaan jo kiroilla saksaksikin :kieh:

vatsakasilmanvauvaa jos sulla onkin kaksoset tulossa, ihanaa ja hurjaa.

Onko teillä ollut alkuraskaudesta menkkamaisia kipuja ja vihlontaa?
Mulla oli eilen koko päivän ja tänään on vihlaissut muutaman kerran. Muistan että on mulla ennenkin jotain ollut mutta ei näin aikasin (4+3) eikä näin paljon. Vähän käy pelottamaan, että onko kaikki hyvin.

Olipas taas niin omaa napaa että, hohhoijaa |O

ps. kuka on käynyt kuinkakin aikaisessa ultrassa? tekis mieli mennä, mutta en taida vielä kehdata lääkärille pirauttaa. :snotty:
 
Ei meillä ainakaan suvussa ole kaksosia. Ja voihan se olla, että yksi asukas alkuspurttia siellä ottaa. Lisäsin profiiliini massukuvan, missä näkyy tämän hetkinen tilanne. Kuvassa tosin ehkä vähän "hoikistelen" :LOL:
Tätä tahtia, jos rakkauslapsi jatkaa kasvua, niin kesällä työntelen vatsaa kottikärryillä :D

T: vatsakasilmanvauvaa & se tyyppi 11+2
 
Hei :flower:

Onnittelut plunssanneille :heart: ja ihanaa kuulla ultrauutisista :heart: Vatsakasilmanvauvaa sinullahan on jännät paikat!! =)

Ikäerot tässä pesässä ovat lasten kesken kutakuikin näin; 1-2 ja 4-5 välillä ikäero on 1v 4kk ja tämän hetken keskimmäisellä on sisaruksiin n. 2v 8kk. Kuudennella tulisi matkaa viidenteen 2v9kk. Kotiäitinä olen uraani luonut ja töissä en ole käynyt muksujen välissä. Asumme metsäperällä, ja matkaa lähimpään kauppaankin on 20km! Koululaisetkin herätän arkisin klo 6 koulumatkaa varten, joten tyytyväinen olen kotona ;)

Synnytysten kestoista täytyi luntata äityskortteja ja huh huh;
1. 3h 30min
2. 2h 15min
3. 2h 30min
4. 1h 20min
5. 1h 05min
Aika haipakkaa... aina olen sairaalaan kerennyt, supistelut aluksi ovat aina olleet epäsäännöllisiä ja kivuttomia, mutta sitten kun ne alkavat ne vievät jalatkin alta... Alkoi mietityttää miten tämän kuudennen kanssa :|

Masunkasvatusiloja kaikille!
Oliivitar ja Heppuli 16+4
 
Huomenta!

Eilen yritin jo kirjoitella, mutta katosi johonkin koko sepustus. Aika kylmää hrrr......-26 meillä.

Oliivitar, me asutaan kans ihan maalla. Kauppaan ja muihin palveluihin on yli 20 kilsaa. Kauppa-auto käy tosin kerran viikossa. Lapset herätellään kouluaamuina vasta 6.30, kulkevat taksilla tuon 12 kilsan koulumatkan, mutta sitten kun siirtyvät yläasteelle, matkaa tulee noin 23 kilsaa.

Onko teillä muuten muilla eläimiä lapsikatraan lisäksi? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Meillä itellä on 40 kanaa ja kukko, kaksi vuohta, kolme koiraa ja kolme kissaa. Kolme sikaakin oli, mutta ei enää.....

Mulla kans polttelee ja nippailee vatsaa ja se on vähän huolestuttavaa, raskausoireita ei oo ja sekin on vähän pelottavaa, vaikka yritänkin järjen äänellä aatella, että ollaan vasta kovin vähillä viikoilla.

Huomenna alkaa arki, kun lapsila alkaa koulu. Mulla kolme lähtee kouluun ja kolme jää kotiin. Sit perjantaisin aamupäivällä kaksi näistä kotona olevista pääsee päiväkerhoon. Ois kiva jos pääsisivät kerhoon useammin, mutta ei täällä maalla ole enempää. Pikkuväellä kaereistakin on pulaa, niitä ei vaan oo. Koululaisill aonneksi jo on, mutta koulukaveritkin asuu 20 kilsan säteellä joten kuljettajaa aina tarvitaan.

Mutta nyt lähden kohta viemään tota ekaluokkalaista parhaalle kaverilleen ja sinnekin on se 20 kilsaa matkaa.

Miia ja tyyristyllerö pikkuviikoilla
 
miia meillä on kaksi koiraa , gerbiilejä ja hamsteri , kissaa ei enään ole ja nyt puhkesi kissa allergia toiseksi nuorimmaiselle ...:( Isäntä on kanssa puhunut että jos otettaisiin sika (kinkun kasvatusta) kun muutamme enemmän maalle .. hoito on kuulemma suht helppoa ....
Joskus kun asuin vielä kotona meillä oli kaneja , koiria , kissoja , kilipukkeja , kanoja ja kesyrottia ja muita pienelijöitä :LOL: Eli nyt suht pienessä määrin noi eläimet . Lasten vaatteista huomaa että koiria on ! :whistle:

neitim
 
Mä haluaisin lampaita :D Mä oon aina haaveillut niistä,en kyllä paljoa lampaista kuitenkaan tiedä ja ei tänne kaupunkiin niitä voi hankkia takapihalle :LOL: Mut jos maalla asuttais(haaveissa sekin)olis meillä ainakin hevonen ja niitä lampaita :heart: Lehmäkin vois olla potenttiaali meille jossa maitoa kuluu.... Ehkä joskus!Haaveissa ainakin :D Maatalon emäntä,miehelle just näitä höpöyin,sitä nauratti :LOL:
 
Me asutaan kanssa ihan maalla. Koiria löytyy2, kisuja 2 ja kaneja myös 2.
Lampaista on haaveiltu täälläkin. Täällä olisi tilaa ja lääniä ja navettaankin mahtuisi talvehtimaan. Ainoa, että alueellamme on tosi paljon petoja (ilveksiä ihan kotinurkilla). Ja kävipä susi viime talvena nappaamassa naapurin pihasta koiran pennun keskellä kirkasta päivää (selvisi dna-näytteen avulla) :(
Eli saattaa ne lampaat jäädä hankkimatta.

T. vatsakasilmanvauvaa
 

Yhteistyössä