Viherpeukut! Mitä multaa ne on missä kasvaa taimit joita myydään puutarhaliikeissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peukaloton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peukaloton

Vieras
Pitkään aikaan olen ihmetellyt, että missä mullassa ne taimet lilluvat jotka ovat pienessä astiassa joita myydään liikkeissä. Tänäänkin puutarhaliikkeessä ihastelin noita paprikantaimeja joissa oli jo valmiita paprikoita. Taimi oli sellaisessa pienessä rahkapurkin kokoisessa taimiastiassa, ja ne astiat sitten tarjottimessa jossa tosi märkää kangasta alustana. Kysymys on se, että miksi noin pienestä astiasta voi kasvaa kokonaisia paprikoita mutta meillä isossa ruukussa ei kasva kuin se kukka joka sitten kuihtuu pois?

Se on ihan tavallista turvetta. Meillä töissä ainakin se haetaan "raakana" turvesuolta/tuotantolaitokselta ja sekoitetaan itse sopiva määrä kalkkia siihen. Ei se siitä turpeesta johdu(yksistään), että jo pieniin taimiin tulee kukat ja hedelmät. Kasvihuoneolosuhteet sen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja *TheRoad*:
Se on ihan tavallista turvetta. Meillä töissä ainakin se haetaan "raakana" turvesuolta/tuotantolaitokselta ja sekoitetaan itse sopiva määrä kalkkia siihen. Ei se siitä turpeesta johdu(yksistään), että jo pieniin taimiin tulee kukat ja hedelmät. Kasvihuoneolosuhteet sen tekee.

Juu, ja lannoitteet. Puhtaassa kalkitussa turpeesssahan ei mikään kasva hyvin, vaan tarvitaan kunnon lannoitus, niin myös kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Juu, ja lannoitteet. Puhtaassa kalkitussa turpeesssahan ei mikään kasva hyvin, vaan tarvitaan kunnon lannoitus, niin myös kotona.

Jep, mutta kunnon lannoitus ei tarkoita mitään järkyttäviä määriä lannoitetta. Meillä suurin osa ravinteista annetaan kasteluveden mukana ja esim. vastakylvetyt taimilaatikot kastellaan puhtaalla vedellä.

Sitten nämä mustat mullat yms mitä kuluttajille myydään kalliilla hinnalla pikku pussukoissa on minusta aika kuraa, eli huonolaatuista moskaa. Joitakin poikkauksiakin tosin on.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Jep, mutta kunnon lannoitus ei tarkoita mitään järkyttäviä määriä lannoitetta. Meillä suurin osa ravinteista annetaan kasteluveden mukana ja esim. vastakylvetyt taimilaatikot kastellaan puhtaalla vedellä.

Sitten nämä mustat mullat yms mitä kuluttajille myydään kalliilla hinnalla pikku pussukoissa on minusta aika kuraa, eli huonolaatuista moskaa. Joitakin poikkauksiakin tosin on.

Siis mikä on hyvää ja mikä ei? Mä en käytä näitä tosi edullisia multia ollenkaan. Mutta esim Kekkilän puutarhamulta on mun suosiossa. Usein käytän turvetta seassa. Musta multa (violan)on minusta vähän tujua. Taimillehan pitäisi olla vähän laihempaa.

Yhteistyössä