Vihdoin järkeä päivähoitoon viemiseen, jos toinen vanhempi on kotona

• Viestiketjun aloittaja Bbierass
  • Ensimmäinen viesti
Huomatkaa, että työttömien vanhempien kohdalla tuo päivähoidon rajoitus ei ollut ehdoton. Toisin sanoen, siinä ehkäpä otetaan huomioon lomautukset (eli takaisin töihin voidaankin määrätä yhtäkkiä, ei järkeä irtisanoa hoitopaikkaa) ym. lyhytaikaisemmat jutut.

Siitä olen samaa mieltä, että perhevapailla oleville ihan maksimissaan puolen päivän hoito-oikeus. Silloin lapsella ei ole todellista tarvetta päivähoitoon, koska hoitaja on olemassa ja kotona. Työssäkäyvillä/opiskelijoilla on ihan erilainen tarve, sitä hoitajaa ei todellakaan ole olemassa virka-aikaan.

LaMamanMorbid
Mä luulen, että yhteiskunnalle on kuitenkin halvempaa sulloa ne virikepaikkalaiset tai muuten vaan tarvitsevat ylibuukattuihin päikkyihin kun lisätä LaSun resursseja tai edes kotihoidon...
Itse olen alalla, mutta kyllä tää hulvattomammaksi muuttuu koko ajan..ehkä vielä vuoden jaksaa. Ihan järkkyä lastenkin kannalta millasissa tiloissa isot ryhmät yrittää selvitä.

"Minna"
[QUOTE="rrrr";30846564]Melkein oikeus toteutui. Tosin puolipäivääkin on liikaa.

Kyllä se niin menee että ken leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Tää subjektiivinen hoito on niin sarjassamme kreikkalaisten käsienpesulisä. Ihan omituista luksusta - jokainen kuitenkin itse määrittelee montako kertaa haaransa levittää ja antaa tuikata paljaaltaan. Sen seuraukset AIKUISEN pitäis osata kantaa, eikä sysätä lastaan yhteiskunnan hoidettavaksi jos kotona meinaa makoilla.

Työnhaku yms. on toki tilanne jossa lapsi saattaa tarvita hoitoa. Sitä varten vois olla lapsiparkit joihin lapsen saisi ilmaiseksi viedä vaikka 5 pvä kuukaudessa. Sen jälkeen homma alkais maksaa...

Ja kaverit, niitä löytyi ennenkin puistoista (kas kun ne kersat ei ollu subjektiivisessa hoidossa). Sieltä ne löytys taas jos subjektiivinen lakkautettaisiin kokonaan.[/QUOTE]

Hyvä idea tuo työttömien lapsiparkki. Ja tuon 5?pv/kk lisäksi voisi olla vielä sellainen sääntö että lapsen saa todistusta vastaan viedä milloin vain työhaastattelun ajaksi hoitoon.

sama..
[QUOTE="Minna";30846601]Kuinkas usein niitä työhaastatteluja tuleekaan?[/QUOTE]

Minun mieheni kävi monessa paikassa haastattelussa ja lopulta työllistyi viikon varoitusajalla. Ehti olla 3 kk työttömänä.

Olisi ollut täysi katastrofi, jos lapsilta olisi mennyt lähipäiväkotipaikka tuon jakson ajaksi ja takia.

[QUOTE="Minna";30846601]Kuinkas usein niitä työhaastatteluja tuleekaan?[/QUOTE]

Itseasiassa voi olla useita kuten mulla. Onneksi lapsi oli valmiiksi puolipäiväisenä joten pääsin haastatteluihin ja pystyin aloittamaan työt 3vrk varoituksella. Sanoisin että sillon hoitopaikka oli juuri se tekijä saada töitä äitinä.

"Minna"
Itseasiassa voi olla useita kuten mulla. Onneksi lapsi oli valmiiksi puolipäiväisenä joten pääsin haastatteluihin ja pystyin aloittamaan työt 3vrk varoituksella. Sanoisin että sillon hoitopaikka oli juuri se tekijä saada töitä äitinä.
Olet perhepäivähoitaja tai päiväkodissa töissä. Työnhaut eivät ole monimutkaisia etkä taatusti ole mennyt haastatteluihin kymmeniin päiväkoteihin.

yks vieras vaan
[QUOTE="onnellinen";30846511]Teitä on vähän liikaa, jotka olette viime vuosina pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää.[/QUOTE]

Ymmärrän tavallaan kommentit, joissa iloitaan hallituksen päätöksestä syntyvistä mahdollisista säästöistä yhteiskunnalle. Mutta tällaista kommentointia en ymmärrä: "pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää". Pilanneet miten? Viittaatko hoitopaikkojen viemiseen? Kovin naiivia ajatella, että virikehoitolaisten paikat olisivat olleet auki muille. Huomasit varmaan, miten lapsimääriä per hoitaja kasvatettiin nytkin, joten mahdollisimman tiukoille olisi joka tapauksessa vedetty ja todennäköisesti päiväkotien määrä olisi paljon pienempi. Liian pienistä yksiköistä olisi luovuttu, ja monien lasten hoitomatkat olisivat pidentyneet keskittämisten takia.

Onneksi ehdin nauttia subjektiivisen päivähoito-oikeuden mahdollisuudesta aikanaan. Vaikken sitä paljon hyödyntänytkään, oli se huojentava mahdollisuus takaraivossa järjestellä perheen toimintaa vapaammin. Mielelläni soisin moisen vapauden muillekin, mutta nyt säästetään talkoilla ja silloin luksuksesta luovutaan. Puolipäiväinenkin tuntuu kyllä vielä hyvältä etuisuudelta.

"Lanttu"
Ymmärrän tavallaan kommentit, joissa iloitaan hallituksen päätöksestä syntyvistä mahdollisista säästöistä yhteiskunnalle. Mutta tällaista kommentointia en ymmärrä: "pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää". Pilanneet miten? Viittaatko hoitopaikkojen viemiseen? Kovin naiivia ajatella, että virikehoitolaisten paikat olisivat olleet auki muille. Huomasit varmaan, miten lapsimääriä per hoitaja kasvatettiin nytkin, joten mahdollisimman tiukoille olisi joka tapauksessa vedetty ja todennäköisesti päiväkotien määrä olisi paljon pienempi. Liian pienistä yksiköistä olisi luovuttu, ja monien lasten hoitomatkat olisivat pidentyneet keskittämisten takia.

Onneksi ehdin nauttia subjektiivisen päivähoito-oikeuden mahdollisuudesta aikanaan. Vaikken sitä paljon hyödyntänytkään, oli se huojentava mahdollisuus takaraivossa järjestellä perheen toimintaa vapaammin. Mielelläni soisin moisen vapauden muillekin, mutta nyt säästetään talkoilla ja silloin luksuksesta luovutaan. Puolipäiväinenkin tuntuu kyllä vielä hyvältä etuisuudelta.
Mummeliisa, unohdit:

:)

"onnellinen"
Ymmärrän tavallaan kommentit, joissa iloitaan hallituksen päätöksestä syntyvistä mahdollisista säästöistä yhteiskunnalle. Mutta tällaista kommentointia en ymmärrä: "pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää". Pilanneet miten? Viittaatko hoitopaikkojen viemiseen?
Koko päivän hoidossa olevat virikelapset pilaavat päivähoitoa joka päivä sen jälkeen, kun aamuvuorossa ollut hoitaja on lähtenyt kotiin. Kahden hoitajan vastuulle jää turhia virikelapsia kun mammat tai paapat pyörii jossain.

yks vieras vaan
[QUOTE="onnellinen";30846832]Koko päivän hoidossa olevat virikelapset pilaavat päivähoitoa joka päivä sen jälkeen, kun aamuvuorossa ollut hoitaja on lähtenyt kotiin. Kahden hoitajan vastuulle jää turhia virikelapsia kun mammat tai paapat pyörii jossain.[/QUOTE]

Uskot siis sitkeästi, että päiväkoteja pyöritettäisiin vajaampina kuin nyt, jos virikelapset puuttuisivat. Hoitajia (ja kokonaisia hoitoyksikköjä) vähennetään lasten vähentyessä, koska maksimihyöty minimipanostuksella on päivän sana. Muiden uusien hallituspäätösten myötä lapsia on muutenkin per hoitaja yhä enemmän. Sellainen on suuntaus, josta kovin olet "onnellinen".

Joku luuli minua Mummeliisaksi. En nyt sentään.

"Vvvv"
Kukaan ei ole vissiin kuullut palvelutakuusta? Eli jos jää esim työttömäksi, ei hoitopaikkaa tarvi sanoa irti, vaan voi jäädä palvelutakuulle. Jos työllistyy, hoitopaikka järjestyy takaisin. En tiedä, onko tämä voimassa kaikissa kunnissa.
Ja turhahan hoitopaikkaa on pitää siltä varalta, että saa kutsun työhaastatteluun.... Ainahan voi tuoksi aikaa palkata esim MLL: n hoitajan, jos ei omaa tukiverkostao sen vertaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30846606:
Siitä olen samaa mieltä, että perhevapailla oleville ihan maksimissaan puolen päivän hoito-oikeus. Silloin lapsella ei ole todellista tarvetta päivähoitoon, koska hoitaja on olemassa ja kotona. Työssäkäyvillä/opiskelijoilla on ihan erilainen tarve, sitä hoitajaa ei todellakaan ole olemassa virka-aikaan.
Entä jos käy työssä tai opiskelee perhevapailla?

Mä olen kolmen nuorimman kanssa ihan onnistuneesti yhdistänyt välillä opiskelun ja välillä työnteon vanhempainvapaaseen.
Tälläkin hetkellä teen melkolailla täyttä päivää, 5,5kk vauva kulkee mukana. Jos mun olisi kuitenkin siihen otettava vielä pari isompaa muksua mukaan, niin työhön keskittyminen olisi mahdotonta, ja jo turvallisuusriski niille lapsillekin, kun kyseessä ei ole mikään toimistoduuni.

Toivon mukaan näissä päätöksissä huomioidaan se, että ihmisillä on todella erilaisia tilanteita ja lähtökohtia.
Samoin kun se, että mikäli se työtön pitää lapsensa puolipäivähoidossa, olisi kokopäiväpaikka kohtuullista löytyä samasta päiväkodista heti, jos töitä löytyy.
Muuten ne on nimenomaan ne lapset, jotka joutuvat heittopusseiksi, ja se on surkea vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="miimi";30846576]Olen kanssa iloinen tästä uudistuksesta.

Itse hoidin lapset kotona vaikka opiskelin ja pyöritin yritystä. Kun lopulta oli laitettava lapsi päiväkotiin, kun yritys sai kiinteän toimipaikan (ja tarvitsi minun 8h työpanoksen) ei lähipäikyssä ollutkaan tilaa...

Kurja vaan tuo, että sama hoitaja hoitaa nyt isompaa määrää lapsia. Tai no yhtä per hoitaja, mutta kumminkin... ....[/QUOTE]

Eli sulla oli lapset (useita?) kotona hoidossa ja samaan aikaan sinä suoritit opintoja ja pyöritit yritystä. Okei, onhan tuo mahdollista. Mutta jos samaan aikaan luet tenttiin, kirjoitat esseitä tai istut luennolla, et varmaankaan varsinaisesti "hoida" lasta, saati leiki tai muuten viihdytä. Sama koskee yritystoimintaa. Voihan se lapsi varmaan taustalla katsella videoita tms, mutta onko siinä jotain hienoa?

[QUOTE="Minna";30846664]Hyvä idea tuo työttömien lapsiparkki. Ja tuon 5?pv/kk lisäksi voisi olla vielä sellainen sääntö että lapsen saa todistusta vastaan viedä milloin vain työhaastattelun ajaksi hoitoon.[/QUOTE]

Päiväkodissa lapsella on sentään tuttu ryhmä ja omat kaverit, myös tutut hoitajat. Kavereiden ja leikin jatkuvuus ei taida toteutua tuollaisessa lapsiparkissa. No, mutta sä varmaan ajattelitkin enemmän säästöjä ja kotihoidon lisäämistä, et niinkään miettinyt, olisiko tuollainen lapsiparkki lapselle kiva...

ei aina ole kivaa
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846983:
Päiväkodissa lapsella on sentään tuttu ryhmä ja omat kaverit, myös tutut hoitajat. Kavereiden ja leikin jatkuvuus ei taida toteutua tuollaisessa lapsiparkissa. No, mutta sä varmaan ajattelitkin enemmän säästöjä ja kotihoidon lisäämistä, et niinkään miettinyt, olisiko tuollainen lapsiparkki lapselle kiva...
Erittäin surullista mutta ei meillä ole rahaa miettiä vain sitä että mikä on kivaa! Sitten kun on taas ylimääräistä rahaa niin tehdään mukavia juttuja kaikille.

"voivoi"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846986:
Ehkä siinä tapauksessa ei sitten kannata mennä sinne haastatteluun ollenkaan. "Minkäs sille tilanteelle voi."
Mörköäiti voi olla kotona tekemättä mitään ja elellä muiden rakentamalla hyvinvoinnilla. Vasemman laidan ihmiset tuntuvat ajattelevan näin.

[QUOTE="voivoi";30846995]Mörköäiti voi olla kotona tekemättä mitään ja elellä muiden rakentamalla hyvinvoinnilla. Vasemman laidan ihmiset tuntuvat ajattelevan näin.[/QUOTE]

No, oliko susta sitten jotenkin järkevä idea, että työttömät raahaisivat lapsiaan mukaan työhaastatteluihin? Kuinkahan paljon se parantaa työllistymismahdollisuuksia ja haastattelun onnistumista?

mkhgf
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846999:
No, oliko susta sitten jotenkin järkevä idea, että työttömät raahaisivat lapsiaan mukaan työhaastatteluihin? Kuinkahan paljon se parantaa työllistymismahdollisuuksia ja haastattelun onnistumista?
Itse olen ollut vauvan kanssa 'työhaastattelussa'. Ei ollut ihan virallinen haastattelu mutta hiukan vastaava tilanne. Ei mitään ongelmaa.

Jos nyt olisin työttömänä enkä saisi lapselle hoitoa järjestymään ottaisin mukaan autoon. Saisi odottaa kirjan ja eväiden kanssa autossa, mutta lapseni onkin jo eskariin menossa.

Ei todellakaan tulisi mieleeni jättää haastattelua väliin sen takia ettei yhteiskunta joida minun lapsiani kokopäiväisesti!!

"höps"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847007:
Yksityisautoilua (uuden auton ostamista) oli kuitenkin varaa tukea.
Tämän tarkoitus on saada vähäpäästöisempiä autoja liikenteeseen eikä suosia yksityisautoilua. Lue tarkemmin ja yritä myös ymmärtää.

Itse olen ollut vauvan kanssa 'työhaastattelussa'. Ei ollut ihan virallinen haastattelu mutta hiukan vastaava tilanne. Ei mitään ongelmaa.

Jos nyt olisin työttömänä enkä saisi lapselle hoitoa järjestymään ottaisin mukaan autoon. Saisi odottaa kirjan ja eväiden kanssa autossa, mutta lapseni onkin jo eskariin menossa.

Ei todellakaan tulisi mieleeni jättää haastattelua väliin sen takia ettei yhteiskunta joida minun lapsiani kokopäiväisesti!!
Jaa, itse en kyllä jättäisi alle kouluikäistä yksin autoon työhaastattelun ajaksi. Tosin en myöskään ottaisi lasta mukaan työhaastatteluun. Mietin vaan jotain 2-vuotiasta tahtoikäistä, mitenköhän sellaisenkin kanssa onnistuisi haastattelu. Uskaltaisitko jättää autoon? Tai yksin käytävään odottamaan? Varmaan epävirallisiin ja jo käytännössä varmoihin haastatteluihin voikin ottaa vaikka minkälaisen kiukuttelijan, jos kyse on vaan siitä, että tehdään nimellinen haastattelu, vaikka paikka on jo käytännössä sovittu. Suurin osa haastatteluista ei kuitenkaan ole tällaisia.

Yhteistyössä