Tekosyy
Miksi äidit on nykyään niin avuttomia.
Eivät kykene omia lapsiaan hoitaan. Tekosyitä on pilvin pimein.
Niin, totta se vaan on että kaltaisiasi on, vaikka se tuntuukin uskomattomalta että jotkut niin häikäilettömästi toimivat.Ihanaa on ollut vauvan hengailla ja muiden mammalomalaisten kanssa kahvitella, kun esikoinen on hoidossa! No, ei se mitään, eskari alkaa syksyllä, joten uudistus ei koske meitä.
Miten niin äidit? Mikset syyllistä isiä? Moni isä röhnöttää kotona työttömänä, mutta vie silti lapset hoitoon.Miksi äidit on nykyään niin avuttomia.
Olet perhepäivähoitaja tai päiväkodissa töissä. Työnhaut eivät ole monimutkaisia etkä taatusti ole mennyt haastatteluihin kymmeniin päiväkoteihin.Itseasiassa voi olla useita kuten mulla. Onneksi lapsi oli valmiiksi puolipäiväisenä joten pääsin haastatteluihin ja pystyin aloittamaan työt 3vrk varoituksella. Sanoisin että sillon hoitopaikka oli juuri se tekijä saada töitä äitinä.
Mummeliisa, unohdit:Ymmärrän tavallaan kommentit, joissa iloitaan hallituksen päätöksestä syntyvistä mahdollisista säästöistä yhteiskunnalle. Mutta tällaista kommentointia en ymmärrä: "pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää". Pilanneet miten? Viittaatko hoitopaikkojen viemiseen? Kovin naiivia ajatella, että virikehoitolaisten paikat olisivat olleet auki muille. Huomasit varmaan, miten lapsimääriä per hoitaja kasvatettiin nytkin, joten mahdollisimman tiukoille olisi joka tapauksessa vedetty ja todennäköisesti päiväkotien määrä olisi paljon pienempi. Liian pienistä yksiköistä olisi luovuttu, ja monien lasten hoitomatkat olisivat pidentyneet keskittämisten takia.
Onneksi ehdin nauttia subjektiivisen päivähoito-oikeuden mahdollisuudesta aikanaan. Vaikken sitä paljon hyödyntänytkään, oli se huojentava mahdollisuus takaraivossa järjestellä perheen toimintaa vapaammin. Mielelläni soisin moisen vapauden muillekin, mutta nyt säästetään talkoilla ja silloin luksuksesta luovutaan. Puolipäiväinenkin tuntuu kyllä vielä hyvältä etuisuudelta.
Koko päivän hoidossa olevat virikelapset pilaavat päivähoitoa joka päivä sen jälkeen, kun aamuvuorossa ollut hoitaja on lähtenyt kotiin. Kahden hoitajan vastuulle jää turhia virikelapsia kun mammat tai paapat pyörii jossain.Ymmärrän tavallaan kommentit, joissa iloitaan hallituksen päätöksestä syntyvistä mahdollisista säästöistä yhteiskunnalle. Mutta tällaista kommentointia en ymmärrä: "pilanneet päivähoitoa pakosti tarvitsevien lasten päivää". Pilanneet miten? Viittaatko hoitopaikkojen viemiseen?
Entä jos käy työssä tai opiskelee perhevapailla?Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30846606:Siitä olen samaa mieltä, että perhevapailla oleville ihan maksimissaan puolen päivän hoito-oikeus. Silloin lapsella ei ole todellista tarvetta päivähoitoon, koska hoitaja on olemassa ja kotona. Työssäkäyvillä/opiskelijoilla on ihan erilainen tarve, sitä hoitajaa ei todellakaan ole olemassa virka-aikaan.
Ehkä siinä tapauksessa ei sitten kannata mennä sinne haastatteluun ollenkaan. "Minkäs sille tilanteelle voi."Niinpä. Kenties tapaamisen voi järjestää silloin kun lapsi on osa päivästä päiväkodissa.
Tai jos ei mikään muu onnistu niin lapsi mukaan. Minkäs sille tilanteelle voi.
Erittäin surullista mutta ei meillä ole rahaa miettiä vain sitä että mikä on kivaa! Sitten kun on taas ylimääräistä rahaa niin tehdään mukavia juttuja kaikille.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846983:Päiväkodissa lapsella on sentään tuttu ryhmä ja omat kaverit, myös tutut hoitajat. Kavereiden ja leikin jatkuvuus ei taida toteutua tuollaisessa lapsiparkissa. No, mutta sä varmaan ajattelitkin enemmän säästöjä ja kotihoidon lisäämistä, et niinkään miettinyt, olisiko tuollainen lapsiparkki lapselle kiva...
Mörköäiti voi olla kotona tekemättä mitään ja elellä muiden rakentamalla hyvinvoinnilla. Vasemman laidan ihmiset tuntuvat ajattelevan näin.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846986:Ehkä siinä tapauksessa ei sitten kannata mennä sinne haastatteluun ollenkaan. "Minkäs sille tilanteelle voi."
Itse olen ollut vauvan kanssa 'työhaastattelussa'. Ei ollut ihan virallinen haastattelu mutta hiukan vastaava tilanne. Ei mitään ongelmaa.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30846999:No, oliko susta sitten jotenkin järkevä idea, että työttömät raahaisivat lapsiaan mukaan työhaastatteluihin? Kuinkahan paljon se parantaa työllistymismahdollisuuksia ja haastattelun onnistumista?
Yksityisautoilua (uuden auton ostamista) oli kuitenkin varaa tukea.Erittäin surullista mutta ei meillä ole rahaa miettiä vain sitä että mikä on kivaa! Sitten kun on taas ylimääräistä rahaa niin tehdään mukavia juttuja kaikille.
Tämän tarkoitus on saada vähäpäästöisempiä autoja liikenteeseen eikä suosia yksityisautoilua. Lue tarkemmin ja yritä myös ymmärtää.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847007:Yksityisautoilua (uuden auton ostamista) oli kuitenkin varaa tukea.
Jaa, itse en kyllä jättäisi alle kouluikäistä yksin autoon työhaastattelun ajaksi. Tosin en myöskään ottaisi lasta mukaan työhaastatteluun. Mietin vaan jotain 2-vuotiasta tahtoikäistä, mitenköhän sellaisenkin kanssa onnistuisi haastattelu. Uskaltaisitko jättää autoon? Tai yksin käytävään odottamaan? Varmaan epävirallisiin ja jo käytännössä varmoihin haastatteluihin voikin ottaa vaikka minkälaisen kiukuttelijan, jos kyse on vaan siitä, että tehdään nimellinen haastattelu, vaikka paikka on jo käytännössä sovittu. Suurin osa haastatteluista ei kuitenkaan ole tällaisia.Itse olen ollut vauvan kanssa 'työhaastattelussa'. Ei ollut ihan virallinen haastattelu mutta hiukan vastaava tilanne. Ei mitään ongelmaa.
Jos nyt olisin työttömänä enkä saisi lapselle hoitoa järjestymään ottaisin mukaan autoon. Saisi odottaa kirjan ja eväiden kanssa autossa, mutta lapseni onkin jo eskariin menossa.
Ei todellakaan tulisi mieleeni jättää haastattelua väliin sen takia ettei yhteiskunta joida minun lapsiani kokopäiväisesti!!