vihaatko koskaan lapsiasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joopajoo"

Vieras
Musta tuntuu että mä vihaan noita lapsia. Mä olen siinä tilassa et mä en pysty sietämään kumpaakaan lähelläni, haluaisin juosta vaan johonkin pois täst talosta. Tää talvi on ollut aivan p*skaa, ihan pelkkää riitelyä ja taistelua. Multa on voimat niin loppu etten tiedä mitä tekisin. Mä ajattelen noista niin rumia ajatuksia ettei sellasia voi edes ääneen sanoa. Miks niitten täytyy tapella ja uhmata ja olla kokoajan vuorotellen hankalia. Jos toisen saa lopettamaan niin toinen aloittaa. Se että mä itken on jo aivan jokapäivästä. Ensin koitan olla aikunen ja antaa kiukuttelun olla. Sit kun sitä jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, niin pimahdan itte, hermostun liikaa, huudan liikaa tai otan liian lujaa kiinni. Sit voikin alkaa pillittää itsesääliään kun on niin paska mutsi. Mut koko talvi tosiaan ollu sitä et mitään kivojakaan juttuja ei voida tehdä, aina jompikumpi on hankala. Uloslähtö on jotain ihan järkyttävää, mennään karkuun niin paljon kun päästään, sit kun toisen saa ulos, niin ensimmäinen kiukuttelee jo ulkona et haluaa sisälle. Mun ei oo rahallisesti pakko mennä töihin, ja haluisin lapset kasvattaa kotona, mut voimat alkaa olla lopussa tätä meininkiä. Sanokaa miten muutan itse itseäni et olisin haluamani hyvä äiti..?

En sanoisi vihaavani, mutta vihan tunteet ovat tuttuja. Ja hyvin samanlaisista syistä palasin itse osa-aikatöihin lasteni ollessa 3 v ja 1,5 v, vaikka olin pidempää kotonaoloa miettinyt.

Kuulostaa siltä, että olet tosi ylikuormittunut lapsille sinänsä ihan luonnollisesta, mutta ah niin tuskastuttavasta jatkuvasta haluamisesta, vaatimisesta, keskeyttämisestä ja tarvitsemisesta. Jos lapsilla on yhtään haastavampi temperamentti, se on aikuiselle todella kuormittavaa. Tietty systeemi aivoissa, sellainen toistava, jatkuvasti tarkkaavaisuutta siirtävä, tuntuu ylikuumenevan tuollaisessa tilanteessa, ja sitten pinnakin palaa helpommin, mikä usein ruokkii lasten huonoa käytöstä.

Mietin, olisiko sinun mahdollista työskennellä vaikka osa-aikaisesti? Itselleni tämä on ollut hyvä ratkaisu - lapset ovat tarhassa lyhyttä päivää, ja viikossa on viikonlopun lisäksi yleensä 1-2 vapaapäivää. Nyt kun saan kuormittaa toisenlaista systeemiä töissä, ja olen erossa lapsistani, jaksan taas olla kärsivällisempi lopun aikaa. Toki silti suutun ja hermostun ja lapsetkin kiukkuavat, mutta vuorovaikutuksemme perusvire on paljon positiivisempi.

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Oman vähän alle nelivuotiaani kanssa olen huomannut, että lapsi aistii periksiantamattomuuden, ja samoin haistaa välittömästi äidin syyllisyyden ja epäröinnin. Jos mietin, olenko nyt liian julma tms., huuto jatkuu vaikka maailman tappiin, mutta jos saan tyynen rauhallisesti ilmoitettua, että kiva asia X ei edisty piiruakaan ennen kuin Y, tai kuuntelen sinua sitten kun puhut nätisti, lapsi yllättäen keräileekin itsensä melko nopeasti. "Olla aikuinen" ei tarkoita, ettei saisi suuttua, ja tavallaan on aika tavallista, että lapsi ikään kuin vetää mukanaan sinne uhmaikäisen tasolle. Kotiäitvuosina minua auttoi, kun pääsin välillä pariksi tunniksikin pois, ja sain itse rauhassa miettiä pieleen menneitä tilanteita ja sitä, mitä lapsi ehkä temppuilullaan haki, ja miten siihen voisi suhtautua rakentavammin.

En..
Usein kyllä on päiviä ja tilanteita, että tekee mieli mennä rappusille huutamaan vittusaatanaa, joskus tekee mieli pakata kamansa ja häipyä pariks viikos espanjaan YKSIN, jne.
Ärsyttäähän se, kun yksi kälkättää koko ajan, väittää vastaan, ei kuuntele ja tottele, ja samaan aikaan vauva ryömii tekemään pahojaan ja nurisee, kissa kiertää jaloissa maukumassa, ...
Mutta juu, rakastan silti noita riiviöitä, en missään nimessä vihaa.

En. Enkä usko, että loppujen lopuksi sinäkään vihaat. Joskus lasten käytös tai teot ottavat pattiin ihan jäätävästi, lasten keskinäinen nahistelu tai kiukuttelu meinaa viedä järjen. Joskus on vaan vaikeampia kausia ja sitten sen kasvuvaiheen mentyä ohi on helpompaa.

[QUOTE="jep";28048114]En sanoisi vihaavani, mutta vihan tunteet ovat tuttuja. Ja hyvin samanlaisista syistä palasin itse osa-aikatöihin lasteni ollessa 3 v ja 1,5 v, vaikka olin pidempää kotonaoloa miettinyt.

Kuulostaa siltä, että olet tosi ylikuormittunut lapsille sinänsä ihan luonnollisesta, mutta ah niin tuskastuttavasta jatkuvasta haluamisesta, vaatimisesta, keskeyttämisestä ja tarvitsemisesta. Jos lapsilla on yhtään haastavampi temperamentti, se on aikuiselle todella kuormittavaa. Tietty systeemi aivoissa, sellainen toistava, jatkuvasti tarkkaavaisuutta siirtävä, tuntuu ylikuumenevan tuollaisessa tilanteessa, ja sitten pinnakin palaa helpommin, mikä usein ruokkii lasten huonoa käytöstä.

Mietin, olisiko sinun mahdollista työskennellä vaikka osa-aikaisesti? Itselleni tämä on ollut hyvä ratkaisu - lapset ovat tarhassa lyhyttä päivää, ja viikossa on viikonlopun lisäksi yleensä 1-2 vapaapäivää. Nyt kun saan kuormittaa toisenlaista systeemiä töissä, ja olen erossa lapsistani, jaksan taas olla kärsivällisempi lopun aikaa. Toki silti suutun ja hermostun ja lapsetkin kiukkuavat, mutta vuorovaikutuksemme perusvire on paljon positiivisempi.

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Oman vähän alle nelivuotiaani kanssa olen huomannut, että lapsi aistii periksiantamattomuuden, ja samoin haistaa välittömästi äidin syyllisyyden ja epäröinnin. Jos mietin, olenko nyt liian julma tms., huuto jatkuu vaikka maailman tappiin, mutta jos saan tyynen rauhallisesti ilmoitettua, että kiva asia X ei edisty piiruakaan ennen kuin Y, tai kuuntelen sinua sitten kun puhut nätisti, lapsi yllättäen keräileekin itsensä melko nopeasti. "Olla aikuinen" ei tarkoita, ettei saisi suuttua, ja tavallaan on aika tavallista, että lapsi ikään kuin vetää mukanaan sinne uhmaikäisen tasolle. Kotiäitvuosina minua auttoi, kun pääsin välillä pariksi tunniksikin pois, ja sain itse rauhassa miettiä pieleen menneitä tilanteita ja sitä, mitä lapsi ehkä temppuilullaan haki, ja miten siihen voisi suhtautua rakentavammin.[/QUOTE]

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen tuota osa-aikatyötä miettinyt ja minulla olisi siihen jopa mahdollisuus. Tosiasia nyt vaan on että siitä ei jää minulle yhtään enempää hoitomaksujen jälkeen kuin mitä nyt kotihoidontuella saan. Eli vaikka miten kipeästi haluaisin töihin, en silti haluaisi ottaa siitä ns. persnettoa. VAikka se olisi miten tukien avulla elämistä, tuntuu se silti hullulta viedä lapsia aamulla aikaisin hoitoon edes kolmena päivänä jos siitä ei tienaa mitään.. Lapset on 4v ja 1v 9kk. Kaikki mitä kirjotat on kyllä aivan totta. Mä vaan huomaan suuttuvani liikaa, enhän mä sais ottaa lapsesta kiinni niin että sattuu. Mut siis tuo ylikuormitus on just tota, tuntuu että kokoajan on hermot loppu. Kun päästäis edes ulkoilemaan ja purkamaan niitä hermojaan, mutta siitäkään ei useimmiten tule kuin iso taistelu. Nytkin sellainen olo että hyvää ystävänpäivää vaan lapset, kiva päivä kun huudetaan ja tapellaan..

En koskaan ajattele että vihaisin lastani, mutta kyllä sitä välillä huonoina päivinä tulee ajateltua että pääsispä vaikka viikonlopuksi hermolomalle ilman lasta. Mutta nopeasti noin negatiiviset tunteet menee mulla ohi, yleensä jo siinä vaiheessa kun lapsi hymyilee tai nauraa.

Vaikkei jäisi paljon mitään käteen taloudelliseti, silti töihin meneminen voi olla tässä tilanteessa järkevä ratkaisu. Saat tehdä jotain muuta kuin "olla äiti", ja lapset saavat hoidonsa ikäistensä seuraa ja tottuvat tulemaan toimeen muiden aikuisten kanssa. Sanoisin, että meiluummin kiva äiti muutama tunti päivässä, kuin huutava ja loppuun palanut lapsiaan vihaava aamusta iltaan...

Yhteistyössä