Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
vvss
[QUOTE="a.p";29375442]Ikävä jos koet sen vääräksi, että käy laajempaa ja avointa keskustelua vapaalla foorumilla.[/QUOTE]

:D Avoimesta keskustelusta minulla on kyllä ihan toisenlainen käsitys kuin tämä nyt käyty ja käytävä keskustelu.

Tunteiden tuulettumisestakaan en menisi vannomaan, empä usko että itselläni vihan tunteet mitenkään olisi helpottunut tämän keskustelun myötä... ellei ne sitten olisi muuttuneet turhautuneisuudeksi.
 
"hehehehe"
[QUOTE="...";29378595]Tiedätkö miten tärkeitä lapsen ensimmäiset vuodet ovat kehitykselle? On kamalaa, jos pieni koululainen joutuu olemaan yksin kotona. Näin ei pidä olla. Mutta tiedät kai, etteivät nämä ole verrannollisia? Juuri mitenkään. Sinulle urasi oli tärkein lasten ollessa pieniä, miksi selitellä?[/QUOTE]

Minulle on tärkeintä maailmassa lapset ja silti aloittivat 2 vuotiaana päiväkodin. Voit miettiä loppillan miten tuo yhdistelmä VOI OLLA mahdollinen. :O
Täällä on selkeästi vähän liian yksinkertaista porukkaa. :LOL:
 
[QUOTE="a.p";29378505]Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen, että pk:ta suositeltaisiin enemmin kuin lastenhoitajaa joka olisi hoitamassa lasta perheen kotona?[/QUOTE]

Ihan esimerkiksi asumalla ja kasvattamalla lapseni Ruotsissa. Näkemällä miten ihmiset ympärillä toimivat ja kuuntelemalla lasten kanssa työskenteleviä ihmisiä (päiväkotien henkilökuntaa, neuvolaa, lääkäreitä yms). Senkin perusteella kuinka paljon kummastusta herätti se kun toiseksi nuorimmainen lapseni oli kotihoidossa tuonne 2v8kk ikään asti. Neuvolan kanta 2v tarkastuksessa (kun kerroin ettei oteta vastaan meille tarjottua päiväkotipaikkaa vaan tyttö saa jäädä kotiin syksyyn asti minun ja vauvan kanssa) oli että parempi se huonompikin päiväkoti tuon ikäiselle on kuin kotihoito. Ja kotihoidosta olin kertonut että jatketaan samoilla linjoilla kuin aiemmin eli käydään kerran viikossa uimassa, avoimessa päiväkodissa 1-2 kertaa viikossa, leikkipuistoillaan ja käydään erilaisissa lapsille järjestetyissä aktiviteeteissa.

Aupaireja on ollut muutamilla tuttavilla, kuitenkin tilanteissa joissa äiti on palannut töihin lapsen ollessa 6kk-1v ikäinen eikä isällä ole ollut mahdollisuutta jäädä kotiin. Kaikki lapset ovat kuitenkin menneet päiväkotiin siinä 1,5v paikkeilla.

Sisko asuu perheineen tanskassa ja siellä ihmettelevät jo kotiin jääviä 1v lapsia. Siskon anoppi tyttärineen olivat aivan ihmeissään kun en ollut vielä laittamassa silloin 8kk ikäistä vauvaani hoitoon vaan suunnittelin pitää hänet kotona 2v asti. Yritä nyt siinä sitten selittää miksi... :D
 
LaMamanMorbid
:D Avoimesta keskustelusta minulla on kyllä ihan toisenlainen käsitys kuin tämä nyt käyty ja käytävä keskustelu.

Tunteiden tuulettumisestakaan en menisi vannomaan, empä usko että itselläni vihan tunteet mitenkään olisi helpottunut tämän keskustelun myötä... ellei ne sitten olisi muuttuneet turhautuneisuudeksi.
Kerro toki tarkemmin mitä avoin mielestäsi tarkoittaa. Kysymys ei kai olekaan pelkästään sinun tunteistasi ja niiden tuulettumisesta?
 
-----
[QUOTE="...";29378525]Elämäntilanteita on monia erilaisia, kaikkea ei voi ennustaa. Mutta mä ainakin tiedän aivan liian monta perhettä, missä äiti menee töihin ihan vaan siitä syystä että "kotona pää hajoaa". Todellakin on yleistä nykyään. [/QUOTE]

Sinun mielestäsi olisi siis parempi, että yhä useamman vanhemman pää hajoaisi, kunhan kotihoito on toteutettu sinun näkemyksesi mukaan :)
 
"Eräs"
[QUOTE="...";29378595]Tiedätkö miten tärkeitä lapsen ensimmäiset vuodet ovat kehitykselle? On kamalaa, jos pieni koululainen joutuu olemaan yksin kotona. Näin ei pidä olla. Mutta tiedät kai, etteivät nämä ole verrannollisia? Juuri mitenkään. Sinulle urasi oli tärkein lasten ollessa pieniä, miksi selitellä?[/QUOTE]

Tottakai tiedän, että lapsen ensimmäiset ovat tärkeitä lapsen kehitykselle, ihan niin kuin muutkin ajanjaksot lapsen elämässä. Olin täysin varautunut jäämään hoitovapaalle myös toisen lapsen kanssa, jos minusta sille olisi lasten kehityksen kannalta ollut merkittävää tarvetta. Lapseni ovat kehittyneet erinomaisesti, enkä koe että kehityksessä olisi mitään eroja vaikka toinen oli kotihoidossa 2,5 vuotta ja toinen vain vuoden. Urani ei ollut tärkeintä, vaan tärkeintä oli miettiä kokonaisuutta lasten koko lapsuus mukaan lukien. Ehkä kyse on vain minun vajaavaisuudestani kun en pysty näkemään niitä haittoja lapsen kehitykselle jotka päivähoito on nyt heille aiheuttanut. Mutta hetkinen, onko tämän minun vajavaisuuteni voinut aiheutua juuri kotihoidosta jonka olen saanut ollessani lapsi...
 
vihaonsuuritunne
Vihaan äitejä, jotka imettävät lastaan alle 2 vuotta. Vihaan äitejä jotka antavat lapsilleen purkkiruokaa. Vihaan äitejä jotka vievät lapsensa alle 4 vuotiaana hoitoon. Vihaan äitejä jotka ostavat muovileluja lapsille VIhaAN VIHAAN VIHAAN teitä epätäydellisiä vittunaamoja!
 
"..."
[QUOTE="hehehehe";29378631]Minulle on tärkeintä maailmassa lapset ja silti aloittivat 2 vuotiaana päiväkodin. Voit miettiä loppillan miten tuo yhdistelmä VOI OLLA mahdollinen. :O
Täällä on selkeästi vähän liian yksinkertaista porukkaa. :LOL:[/QUOTE]

Aivan. Unohditko sä mikä oli alitusaihe? Yksilöiden kohdalla voi olla paljon eroja, mahdollisuuksia on monia. Silti tämä on keskustelu yleisellä keskustelupalstalla. On pakko yleistää, sinua ja häntä ei voi ottaa huomioon. Yleistäen. Nämä ovat mielipiteä asiasta x. Ihan kuten sinunkin.
 
vvss
Kerro toki tarkemmin mitä avoin mielestäsi tarkoittaa. Kysymys ei kai olekaan pelkästään sinun tunteistasi ja niiden tuulettumisesta?
Molempien näkemysten kuuntelua niiden omien näkemysten perustelua muulla kuin sillä että musta tuntuu ja mä olen törmännyt tälläiseen...

Itse käyn avointa keskustelua henkilökohtaisesti kasvotusten. Omia mielipiteitään toki voi tuoda julki näinkin mutta keskustelua aiheesta tämä mielestäni ei ole avoimuudesta puhumattakaan.
 
ohhoh
[QUOTE="Eräs";29378646]Tottakai tiedän, että lapsen ensimmäiset ovat tärkeitä lapsen kehitykselle, ihan niin kuin muutkin ajanjaksot lapsen elämässä. Olin täysin varautunut jäämään hoitovapaalle myös toisen lapsen kanssa, jos minusta sille olisi lasten kehityksen kannalta ollut merkittävää tarvetta. Lapseni ovat kehittyneet erinomaisesti, enkä koe että kehityksessä olisi mitään eroja vaikka toinen oli kotihoidossa 2,5 vuotta ja toinen vain vuoden. Urani ei ollut tärkeintä, vaan tärkeintä oli miettiä kokonaisuutta lasten koko lapsuus mukaan lukien. Ehkä kyse on vain minun vajaavaisuudestani kun en pysty näkemään niitä haittoja lapsen kehitykselle jotka päivähoito on nyt heille aiheuttanut. Mutta hetkinen, onko tämän minun vajavaisuuteni voinut aiheutua juuri kotihoidosta jonka olen saanut ollessani lapsi...[/QUOTE]

Vaikutat olevan ketjun harvoja järkevän oloisia ihmisiä ja huom, en ole vienyt lasta alle 3v:nä päivähoitoon joten oma lehmä ei ole ojassa.
Osaat vain ajatella vähän laajemminkin tätä asiaa ja kirjoitat fiksusti. Lapsillasi on ainakin tämän pienen kommentoinnin perusteella hyvä esimerkki vanhemmilta saatuna ja rakkautta kylliksi. Te ajattelette heidän parastaan kokonaisuutena. :)
 
LaMamanMorbid
Vihaan äitejä, jotka imettävät lastaan alle 2 vuotta. Vihaan äitejä jotka antavat lapsilleen purkkiruokaa. Vihaan äitejä jotka vievät lapsensa alle 4 vuotiaana hoitoon. Vihaan äitejä jotka ostavat muovileluja lapsille VIhaAN VIHAAN VIHAAN teitä epätäydellisiä vittunaamoja!
Tai sitten sä vaan vihaat. Viha, kuten muutkin tunteet, on täysin subjektiivinen kokemus. LOL!:hug:
 
"a.p"
Ihan esimerkiksi asumalla ja kasvattamalla lapseni Ruotsissa. Näkemällä miten ihmiset ympärillä toimivat ja kuuntelemalla lasten kanssa työskenteleviä ihmisiä (päiväkotien henkilökuntaa, neuvolaa, lääkäreitä yms). Senkin perusteella kuinka paljon kummastusta herätti se kun toiseksi nuorimmainen lapseni oli kotihoidossa tuonne 2v8kk ikään asti. Neuvolan kanta 2v tarkastuksessa (kun kerroin ettei oteta vastaan meille tarjottua päiväkotipaikkaa vaan tyttö saa jäädä kotiin syksyyn asti minun ja vauvan kanssa) oli että parempi se huonompikin päiväkoti tuon ikäiselle on kuin kotihoito. Ja kotihoidosta olin kertonut että jatketaan samoilla linjoilla kuin aiemmin eli käydään kerran viikossa uimassa, avoimessa päiväkodissa 1-2 kertaa viikossa, leikkipuistoillaan ja käydään erilaisissa lapsille järjestetyissä aktiviteeteissa.

Aupaireja on ollut muutamilla tuttavilla, kuitenkin tilanteissa joissa äiti on palannut töihin lapsen ollessa 6kk-1v ikäinen eikä isällä ole ollut mahdollisuutta jäädä kotiin. Kaikki lapset ovat kuitenkin menneet päiväkotiin siinä 1,5v paikkeilla.

Sisko asuu perheineen tanskassa ja siellä ihmettelevät jo kotiin jääviä 1v lapsia. Siskon anoppi tyttärineen olivat aivan ihmeissään kun en ollut vielä laittamassa silloin 8kk ikäistä vauvaani hoitoon vaan suunnittelin pitää hänet kotona 2v asti. Yritä nyt siinä sitten selittää miksi... :D

Vaikea ottaa kantaa tuntematta teidän perhettä ja tilannetta oikeastaan juuta eikä jaata miksi ammattilaiset ovat suositelleet pk:ta. Kuitenkin mitä pienempi lapsi on kyseessä, on ihanteellinen ratkaisu ammattilaisten mielestä yleensä kotihoito ja vasta myöhemmässä kehitysvaiheessa ulkoistettu hoito.
Mitä tulee ulkomaihin niin siellä tuskin lapsilisiä ja muita tukia on mahdollista saada ja yhteiskunta on täten päiväkotihoito myönteisempi, vaikka lapsi olisi kuinka pieni.
 
"..."
Sinun mielestäsi olisi siis parempi, että yhä useamman vanhemman pää hajoaisi, kunhan kotihoito on toteutettu sinun näkemyksesi mukaan :)
Yksinkertaistaen, näissä tilanteissa äidin pää ei hajoa, vaan äidistä vaan kotona on tylsää/lapset uhmaiässä/hankalia/ikäviä/vaikeita viedä julkisille paikoille/omat asiat jää tekemättä/ei ole hetkeäkään rauhaa mun omille jutuille/ne keskeyttää koko ajan mun puhelut ja kaverin kanssa juttelemisen/mun oma elämä/mun oma aika/mä.
 
vieeras
[QUOTE="a.p";29378566]Miten hoidat 15 alle 2-vuotiasta lasta yhtä hyvin kun yhtä lasta? :D[/QUOTE]

Jos sinulla todella on yksin vastuullasi 15 alle 2v lasta niin kuulisin mielelläni missä kaupungissa kyseistä tapahtuu. Tilannehan on täysin laiton, kun ei yhden hoitajan vastuulla saa missään nimessä olla noin montaa pientä kerralla.
Jos taas kaikki kommenttisi ovat yhtä pahasti ylilyötyjä kuin ylläoleva niin :D :D :D noh provo kuin provo, onhan se iltojen viihdettä tämäkin.
 
jiii
Suomi taitaa olla niitä harvoja maita joissa paasataan alle 3v hoitoonlaitosta.ja harvassa maassa hoidetaan niin paljon lapsia kotona 3vksi kuin täällä.silti täälä on enempi mielenterveysongelmia lapsilla kuin maissa jossa he aloittaa hoidon jo vauvana.
 
Minkäpituisia hoitopäiviä lapset tekevät siellä sveduissa? Briteissä monilla uraihmisillähän on au-paireja hakemassa lapsia kerhoista kotiin. Koulukin alkaa, olikos se 4-5-vuotiaana. Ehkä näissä on eroja riippuen siitä mihin yhteiskuntaluokkaan perhe kuuluu? Kaverini oli kotosalla briteissä kun lapset olivat alle 3-v ja muistaakseni he kävivät jonkun kerran viikossa myös kerhossa joka kesti 3h. Heillä oli joku pitkäntähtäimen suunnitelma koulusta johon toivoivat lasten pääsevän jos käy ensin jotain tiettyä kerhoa...mä luulen, että eri maissa on pikkasen eri systeemeitä koskien myös aikaa jonka lapset päivässä kerhoissa ja päikyissä viettävät.
Usein ainakin toinen vanhemmista tekee 50-80% työaikaa. Jos on vuorotyötä tai joustavia työaikoja toisella niin tuolla saa jo kivasti kevennettyä lasten hoitoviikkoa. He kenellä isovanhemmat asuvat lähellä saavat usein myös lastenhoitoapua noihin hakemisiin yms. Yleisesti tuntuu että työelämä joustaa paremmin lapsiperheiden tarpeisiin, esim itselläni ja miehelläni (hoitoala) on joskus ollut lapsi mukana töissä. Samoin monilla tutuilla, esimerkiksi naapurimme joka on poikamme erityiskoulussa töissä oli yhtenä päivänä ottanut Oman eskarilaisen poikansa töihin kun avusti meidän poikaa. Lasten sairastumisista saa helpommin vapaita jne.
 

Yhteistyössä