Todella paljon syyllistämistä täällä kasvatuksessa.
Olen huomannut, että jos ei itse omista haastavaa lasta/eritavalla haastavan lapsen, niin sitä ollaan todella pyöristyneitä kun joku kertoo tälläisestä lapsesta ja sitä nimenomaan pidetään kasvatuksen puutteena, jota se ei välttämättä todella ole.
Joka itsessään on kurjaa, että lapsi itsekkin helposti leimataan "ongelmalapseksi" ja myöhemmin " ongelmanuoreksi", vaikka tarvisi apua, eikä tuomitsemista.
Olen itse ollut todella haastava nuori, ja koulussa ihan opettajien syrjiminen oli todella traumatisoivaa. Minua todella kiusattiin aikuisten toimesta, evättiin vapaita ja lomia (vanhempien allekirjoittamia lupalappuja), ei annettu tukiopetusta pyytäessäni, koska olin vain laiska kuulemma. Uhkailtiin laitoksilla, nimiteltiin "ongelmatapaukseksi" jne.
Ja mitään muuta en olisi tarvinnut, kuin välittävää aikuista.
Eli aikuisilla näissä asioissa on hyvin monesti asenneongelma.
Nyt minulla itsellä on haastava lapsi, ja yritän pitää hänen puoliaan, jotta hän ei vanhetessaan kokisi samanlaista leimaamista ja itsetunnon polkemista. Myönnän, että tunnen itsekkin vihaa välillä, useinkin jopa, kun on väsynyt ja käytös on vain kertakaikkiaan mahdotonta jatkuvasti (tosin eri tavalla kuin teillä, on aistiyliherkkä jne), niin helposti tulee sellainen uupumuksen tunne, ja vihan tunne, etten jaksa tuota lasta enään.
Mutta uskon, että se on inhimillistä, antaa sen tunteen tulla ja mennä. Ei se vaarallista ole, mutta kurjaa. Varmasti jokainen äiti joskus tuntee lastansa kohtaan vihantunteita, jos lapsi on uhmakas ja tottelematon. Ne on niitä vanhemmuuden "kiellettyjä" tunteita.
Suosittelisin lapsellesi tosiaan tutkimuksia. Joku hämminkihän käytöksessä selkeästi on, ja olisi hyvä saada asia tutkituksi. Ja apua ja ymmärrystä siihen. Ihan tulevaisuutta ajatellen ja omaa jaksamista ajatellen.
Perheneuvola on hyvä lähtökohta, sinne voi soittaa ja kertoa ongelman ja keskustella asiasta. Voit myös saada itse apua ja tukea lapsen kanssa olemiseen.
Lähinnä tarkoitukseni oli nyt vähän yrittää lieventää tätä mitä mahdollisesti nämä vastaukset saa aikaan, kertomalla omasta kokemuksesta ja omasta lapsestani. Syy voi olla kasvatuksessa, mutta aivan hyvin vo olla olemattakin, sitä ei kaikki ymmärrä, mutta on meitäkin jotka ymmärtää myös.
Tsemppiä!