vieroittaako lapsi itseitsensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.......

Vieras
Hei!
Voiko 6,5 kk ikäinen lapsi alkaa vieroittamaan itseään rinnalta? Ihankuin olisin joskus lukenut tai kuullut että tämä tapahtuu vasta vanhempana... en muista tarkkaan. Meidän pojalle ei ole tänään kelvannut tissi koko päivänä (söi aamulla sängyssä). Tarjonnut olen kolmesti mutta kun ei niin ei. Joi kuitenkin kieltäytymisen jälkeen 200 ml pullosta! Ruokailut menee näin:
8 puuro
11 sose
14 maito (aiemmin imetys)
16 sose
(18 joskus imetys)
19-19,30 puuro
20 maito (imetys)
Lisäksi imetyksiä yöllä vaihteleva määrä...

Ruokailujen yhteydessä ei juurikaan suostu juomaan. Joskus ottaa hörpyt vettä, mutta tissille ei suostu. Lähinnä mietin pitäisikö olla huolissaan maidon/nesteen saannista. Vai korvaako poju kaiken tankkaamalla yöllä tarpeeksi?

Mein heebo vieroitti kyllä itsensä tissiltä pikkasen ennen 8kk:n ikää. Eräänä aamuna ei tissi vain maistunutkaan. Puolitoista viikkoa yritin hänelle sitä tarjota kaikkien oppien mukaan, mutta siihen se tyssäsi. Joten kaipa sen nyt voi jo hieman nuorempikin lapsi tehdä.

Esikoinen vieroitti itsensä 9 kk iässä ja kuopus 8 kk iässä. Olisin kyllä mielelläni imettänyt kumpaakin pidempään, mutta kun eivät suostuneet niin ei... Toki myönnän, että helpolla taisin vieroituksesta päästä, kun aloite tuli vauvalta :).

Se on kyllä vahinko se tuon ikäisen vierotus.
Ei kannata tarjota maitoa pullosta vaan vaikka vettä nokkamukista ja imettää vaikka yöllä kun lapsi on puoliunessa. Tuossa iässä rupeaa maailma kiinnostamaan niin paljon, että monet vauvat eivät jaksa enää keskittyä tissiin.

Kannattaa tarkkailla, että pissavaippoja tulee entiseen tahtiin ettei kuivuminen uhkaa.

Kuivuminen ei todellakaan voi olla uhkaamassa vauvaa, joka syö kuitenkin muuten ihan normaalisti...meillä samanikäinen vauva kuin ap:llä ja sama juttu ton tissin kanssa. No yöllä söisikin sitten vähän väliä. Mutta tässä vinkki mikä ihan hyvin toiminut meillä. Anna tissiä ennen soseita, ja sitten soseiden päälle vettä ettei jää jano. Kannattaa kokeilla. 6kk ikäinen ei vaan malta sitä tissiä syödä ainakin meillä kaikilla kolmella lapsella sama juttu ttei tuossa iässä tissi maistunut enää ruuan päälle. Mutta maito ennen ruokaa on toiminut tässä vaiheessa.' Jos epäilet ettei siltikään saa maito- tuotteita tarpeeksi, niin tee esim. puuro maitoon jne. Mutta ei stressiä!!!

Meillä lopetettiin myös tissin syöminen tässä pari viikkoa sitten, reilun 6kk iässä. 4kk iässä alkoi raivarit ja siitä asti imetys oli yhtä taistelua, sinnittelin.
5 kk iässä oli helpompaa, mutta sitten tissi ei kelvannut kuin sängyssä.
No pari viikkoa sitten kieltäytyi kokonaan, kokeilin kaikkia mahdollisia asentoja ja enen ruokaa ja ruuan jälkeen. pari päivää yritin ja sitten en enää jaksanut tapella. Viikon imetin aamuisin ja nyt sekin on loppu. Maitoa menee edelleen huonosti, parhaiten aamulla ja illalla. nyt teenkin puurot maitoon ja annan vauva-jogurttia.

Maitoa ois kyllä mulla vielä riittänyt, mutta minkäs teet kun ei enää kelvannut. Yösyönnit loppuivat tosi pienenä, jo alle 2 kk iässä nukkui 8 tunnin öitä.. Ja neiti oli tosiaan tissitakiainen ensimmäiset 3 kk, kunnes huomasi muun maailman. :)
Paha mieli oli aluksi, mutta ajattelen, että ehkä pääsin helpommalla, ilman vieroitustaistelua..

kiitos kaikille vastauksista!!
Yöllä tosiaan meilläkin tissi kelpaa sitten ihan urakalla. Myös illalla puuron jälkeen imetys kelpasi joten ihan hyvä sekin. Tänään ei ole taaskaan huolinut ylösnousun jälkeen ollenkaan. Täytyy nyt vielä tarjota ja katsoa miten käy, vai päättyykö imetys päivien osalta sitten tähän. Jatketaan nyt ainakin illalla, yöllä ja aamulla ennen ylösnousua sitä tissittelyä jos kerta kelpaa.

Jeps, teen paksun puuron veteen ja löysytän korvikkeella. Pari kertaa olen nyt myös lämmittänyt korvikkeen ettei puuro jäähdy liian pian, jos laittaa kylmää korviketta.
Yhen tutun kuulin laittavan puuron sekaan NAN-jauhetta. Varmaan ihan hyvä konsti sekin, en oo kokeillu, ku mulla käytössä vaan valmis korvike.

Minusta tuo jauhe on näppärä keino, itse olen tehnyt puuron molemmille lapsilleni juuri tuolla tavalla :). Eli olen keittänyt puuron veteen ja lisännyt valmiiseen puuroon sen korvikejauheen. Meillä ei ole ollut järkevää ostaa valmiita korviketetroja, sillä kun vauva oli tissillä sitä korviketta ei muuhun tarvinnut kuin puuroon hieman. Maitopuuro maistui paremmin kuin veteen tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja sarak:
kiitos kaikille vastauksista!!
Yöllä tosiaan meilläkin tissi kelpaa sitten ihan urakalla. Myös illalla puuron jälkeen imetys kelpasi joten ihan hyvä sekin. Tänään ei ole taaskaan huolinut ylösnousun jälkeen ollenkaan. Täytyy nyt vielä tarjota ja katsoa miten käy, vai päättyykö imetys päivien osalta sitten tähän. Jatketaan nyt ainakin illalla, yöllä ja aamulla ennen ylösnousua sitä tissittelyä jos kerta kelpaa.

Meidän poika vieroiti itsensä puolen vuoden iässä. Korvike kelpasi kuitenkin pullosta aivan mainiosti. Näin jälkeenpäin mietittynä, vauvan itsevieroitus oli todella hyvä juttu. Meillä rauhoittui yöt, kun ei poika ollut pyytämässä tissiä öisin ja minäkin sain levätä.
Olen seurannut vierestä erään tuttavan taistelua lapsensa kanssa. Hän päätti samassa tilanteessa jatkaa tissin tarjoasmista väkipakolla, eikä alkanut antamaan maitoa pullosta. No alkoihan se lapsi sitten jossain vaiheessa tissiä taas imeä, mutta nyt vuoden iässä ongelma onkin ihan päinvastainen... Maito kelpaa vain tissistä ja yöt ovat suoraan sanottuna yhtä helvettiä, koska lapsi vaatii yhä tissiä öisin. (ja useammat unikoulut on jo pidetty..). Nyt tuttavani harmittelee, että ei antanut lapsen vieroittaa itseään silloin puolen vuoden iässä

Yhteistyössä