Vieressä nukkuminen?

Onko kukaan nukuttanut vastasyntynyttä vieressään? Tai mitä olette mieltä asiasta?

Meillä 3-viikkoinen vaavi kotona, joka vain haluaisi nukkua rinnalla. Aamuyöstä hän ei enää meinaa jäädä omaan sänkyynsä ja olenkin ottanut hänet rinnalle nukkumaan. Tokihan siinä käy niin, että itsekin nukahdan vauvan viereen ja nukun sikeästi aina siihen hetkeen asti, kun vauva herää seuraavan kerran. Nyt sitten vain mietin riskejä vai onko niitä... ?
 
Varsinaisia riskejä ei mielestäni oo kun otettu huomioon ettei vauva pääse putoamaan tai joudu puristuksiin, eikä myöskään tukehtumaan peittoihin/tyynyihin. Ja tietenkin se että ollaan selvin päin eikä ole käytössä uni-/nukahtamislääkettä. Äiti kuitenkin normaalitilassa vaistoaa vauvan läsnäolon ja liikkeet unensa läpi, ettei pitäis olla vaaraa et vauva jää jotenkin allesi.

Itse olen nukuttanut aikalailla alusta asti myös tyttöä vieressäni, ei suostunut oikein muualla nukkumaan. On tuntunut luontevalta ratkaisulta. :) Itsekin saan huomattavasti enemmän unta näin. Uskon että silti oppii nukahtamaan vielä omaankin sänkyynsä, kun sen aika tulee.

Ei muutakun nautitte läheisyydestä! :saint:
 
Kiitos teille vastanneille!! Olipas hyvä kuulla, että muutkin nukuttaneet pienokaisia vieressään. Itse lähinnä pohdin sitä, ettei vain vauva pääse tukehtumaan rintaan tai imettyyn maitoon, mutta kai hän päästäisi jotain ääntä, jos maito menisi väärään kurkkuun tai happi meinaisi loppua... ?
 
Kyl ne vastasyntyneetkin on aika uskomattoman osaavia. :) Meillä tyttö nukkunu meidän vieressä alusta asti ja oikeesti tosi hyvin nukutaan koko perhe. :) Sitä on silleen kuitenki "valmiudessa", että pieneenki inahdukseen tarvittaessa herää ja se vauvaki kyllä päästää tissistä irti ku ei haluu enää syyä. :) Ainoo tosiaan on, että ei liian paksuja peittoja, eikä alkoholia eikä unilääkkeitä.
 
Elisarin kanssa samaa mieltä. Meillä tyttö nukkui ekat viikot osan yöstä omassa kopassaan ja osan vieressä ja pikkuhiljaa se vieressäoloaika kasvoi ja varmaan viimeiset 3kk on nukkunut koko yön mun kainalossa. Mä tulin siihen tulokseen, että koko perhe saa nukuttua paremmin, kun vauva nukkuu samassa sängyssä. Mä oon ainakin silleen aika tietoinen vauvasta koko yön ja herään herkästi, kun vauvan uni alkaa ohentua ja vauva alkaa häsläämään unissaan. Imetän sitten saman tien ja vaavi vaipuu taas syvempään uneen varsinaisesti heräämättä kertaakaan yön aikana. Itse en oikein nykysin edes muista, miten ja milloin tuli imetettyä, kun vaivun saman tien takaisin uneen, kun vauva on maitonsa hörppinyt - joskus sen aikanakin jo. Tällä konstilla meillä on nukuttu tosi hyvät yöt. Mies ei oo kertaakaan näiden 5kk aikana herännyt yöllä vauvan takia ja mäkin oon saanut nukuttua tosi hyvin.
 
Mulla on molemmat nukkuneet vieressä, tosin siten että nukun itse alempana, ihan kainalossa/rinnalla en uskaltanut nukuttaa, lähinnä siis oma uneni oli silloin niin levotonta kun säpsähdin että missä vauva, joten siksi nukkui mua ylempänä, omalla "alustallaan". :)
 
Meilläkin vauva taisi aika paljon nukkua vieressä ekoina kuukausina. Silloin se toimi. 4-5kk iässä alkoi sitten heräilemään 2h välein ja tissistä oli vain tullut lähinnä tapa. Käytti mua ihmistuttina pitkin yötä. Vieressä nukkuminen ja maidon tuoksu vain häiritsi hänen yöuniaan. 5kk iässä opetin lapsen nukahtamaan itse. 1-2vkossa oppi. Nyt nukkuu 12h yöllä putkeen omassa sängyssä (ei tykkää edes muualle nukahtaa, mutta nukahtaa väsyneenä kyllä). Ei tarvitse kun laittaa sänkyyn ja uniriepu kaveriksi. Helpotti elämää suuresti! Aloin itse olla jo niin väsynyt, että pakko oli jotain tehdä. Yli 6kk ikäinen terve vauva ei muuten yleensä tarvitse yömaitoa. Sitä oli aluksi vain tosi vaikea itsekin uskoa.
 
Meillä tämä kuopus on nukkunut alusta asti yöt vieressäni.
Nyt alkaa kuitenkin olemaan jo niin, että yöt menee aika levottomasti, joten jahka saan aikaiseksi, alkaa harjoittelu omaan sänkyyn.
Mukavaa oli tämä 4kk, mutta näköjään tyttöä häiritsee jatkuva maidon tuoksu ja on alkanut ylensyömään, jolloin massua kipristelee. Kääntyily ja varpaiden löytyminen ovat myös yksi levottomuuden syy ja muutenkin alkaa olla turvallisempi vaihtoehto tuo pinnis, kun ei teidä milloin mönkii jo reunalle asti sängyssä.

Mutta siis hyvin voi nukuttaa ja voin sanoa, että yöt meillä tähänasti sujuivat huomattavasti paremmin, kuin esikoisen aikaan, jolloin nousin aina syöttämään.
 
Esikoinen nukkui vieressä 3kk, ei suostunut muualle nukahtamaan (heräs aina siirtoon, alussa jaksoin yrittää siirtää omaan sänkyyn kunnes luovutin ja suosiolla nukuttiin perhepedissä ). Musta on ihana nukkua vauvan vieressä. Kuopus nukkui jotain 4,5kk vieressä. Molemmat on sit oppineet hyvin omaan sänkyyn kunhan ovat ekat kuukaudet saaneet nukkua vieressä :heart:
Hyvin on nukuttanut ja imetys on mennyt siinä sit "sivussa". Kyllähän sitä vaistomaisesti varoo vauvaa, vaikka sit unissaan. Tsemppiä! =)
 
Meillä nukkuneet kaikki kolme jo synnärillä vieressä.

Tällä nuorimmaisella ei edes ollut pinnistä. Kunhan vain huolehtii siitä ettei vauva pääse putoamaan eikä ole peittoja tai tyynyjä niin että voisi tukehtua. Tai kuristua mihinkään. Samat jutut kuin pinniksessä.....

Eikä vanhemmat ole lääkkeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena. Mutta sen nyt pitäisi olla itsestään selvää kaikille.


Hyvin on menyt ja paremmin nämä meidän murut näin nukkuu, ja itsekkin.... ja yöimetyksen hoituneet sillä että kun vauva alkaa kitistä isken tissin suuhun ja sillä hyvin. Molemmat siihen sitten nukahdetaan eikä tartte kummankaan turhia heräillä tai nousta sängystä ylös.

Tsemppiä
 
vauvan biologisesti luonnollisin paikka nukkua on äidin vieressä. Vrt. eläinmaailmaa - kuinka moni emo nukkuu erillään poikasistaan.... Vasta n. 100 vuotta sitten ylemmissä yhteiskuntaluokissa alettiin lapsia eristämään nukkumaan erilleen äidistä. Suosittelen siis jos vaan toimii! Kannattaa myös etsiä ihan faktatietoa yhteisnukkumisen eduista päätöksen tueksi.
 
Se on tosiaan itsestään selvää, että minkään päihteiden/lääkkeiden vaikutuksen alaisena vauvaa ei saa ottaa viereen.. Hyvä, kun joku vielä muistuttelee siitä :)

Olen nyt pitänyt pienokaista vieressä öisin. Ensin olen kokeillut, josko jäisi omaan sänkyyn, mutta useimmiten huonolla tuloksella :) Eli vieressä hän on öisin köllöttänyt ja sama meillä, kuten teillä monella vastanneella, paremmin ollaan nukuttu. Kiitos siis kokemusten jakamisesta, oli suureksi avuksi! On muuten jännä se seikka, kun yritän laskea pojan omaan sänkyyn, hän säpsähtää hereille eikä tietenkään jatka unia, mutta kun lasken hänet meidän sänkyyn ja hän säpsähtää hereille, jatkaa hän samointein unia.. Kyllä se läheisyys siis on vain se juttu =)
 
synnäriltä asti kummatkin vauvana nukkuneet vieressä :) Tosin toinen on vieläkin vauva, vasta 3,5kk. Taapero siirtyi omaan sänkyynsä muistaakseni vuosikkaana suurinpiirtein,kun ei enää saanut nukuttua meidän sängyssä vaan tarvi enemmän tilaa.
 
Meillä myös vajaa 2 kk vauva nukkuu äiskän ja iskän välissä ja hyvin nukkuukin =)

Mulla on vaan 'ongelmana' se, että en tiedä miten vauva mua lähentelee, mutta monena yönä herään itse aivan sängyn laidalta, ihan tipahtamassa sängystä. Miten te siis käytännössä toimitte, kun vauva vieressä..? Onko muilla tätä 'ongelmaa'? Lisäksi mä pelkään, että iskä vauvan päälle kierähtää tai huitoo käsillään, on kova liikkumaan unissaan. Niinpä vauva onkin mulla sananmukaisesti kainalossa :whistle: Onkohan isillä yhtään sitä vauva vieressä-vaistoa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Mulla on vaan 'ongelmana' se, että en tiedä miten vauva mua lähentelee, mutta monena yönä herään itse aivan sängyn laidalta, ihan tipahtamassa sängystä. Miten te siis käytännössä toimitte, kun vauva vieressä..? Onko muilla tätä 'ongelmaa'? Lisäksi mä pelkään, että iskä vauvan päälle kierähtää tai huitoo käsillään, on kova liikkumaan unissaan. Niinpä vauva onkin mulla sananmukaisesti kainalossa :whistle: Onkohan isillä yhtään sitä vauva vieressä-vaistoa?

Meillä on sängyssä lisälaita (tai välillä oli esim. kaappia vasten), ja vaihdan vauvan joko meidän väliin tai laidan puolelle riippuen imetyksestä ja siitä kummalla kyljellä haluan nukkua. Ja kyllä, vauva tosiaankin lähentelee =) niin, että usein olen ihan lytyssä laitaa vasten... Välillä on aamuisin ihan selkä jumissa kun on nukkunut niin huonossa asennossa. Nyt tosin harvemmin kuin esikoisen aikaan, kun jumppaan säännöllisesti niska-hartia-selkälihaksia.

Sitähän sanotaan, ettei vauvan pitäisi nukkua isän vieressä kun miehet eivät ole niin herkkäunisia, mutta ainakin meillä isä nukkuu minua kevyemmin vauva vierellään. Eli jos vauva on "minun puolella", niin isä ei välttämättä herää koko yönä, mutta jos vauva on meidän välissä, niin usein käy niin että isä herää ennen minua, jos vauva alkaa elämöidä. Omasta kokemuksesta siis sanoisin,e ttä riippuu tapauksesta.
 
Meille on nyt muodostunut sellainen tapa, että vauva nukkuu eka syöttöön sängyn vieressä taljan päällä ja sitten loppu yön mun puolella (sängyssä ei ole runkoa, vaan runkopatjat on lattialla, ei ole pitkä matka maahan ja taljahan siinä on vastassa jos sattuisi putoamaan) ja syötän vain vasenta rintaa yöllä (illalla viimeseksi oikeaa ja aamulla, kun mies lähtee töihin, vauva siirtyy miehen paikalla ja syö taas oikeaa).
Jos vauva kuitenkin on keskellä miehen nukkuessa, esim viikonloppuisin "töihinlähtöaikaan", laitan miehen ja vauvan väliin tyytyn ja jos en ole sitä laittanut, on mies itse sen siihen hakenut kun on huomannut vauvan olevan vieressään - sanoi itse haluavansa siihen tyynyn, kun pelkää, että kääntyy päälle tms.
 
Vieressä nukutin jo synnärillä, tai siis en ihan kainalossa vaan puolen metrin päässä samassa sängyssä. Vallattiin vaavin kanssa kahdestaan 120cm sänky. Nyt vaavi jo 7kk ja nyt nukkunut jo muutama kuukautta ihan kainolossakin ja me ukon kanssa investoitiin 180cm sänkyyn, niin mahtuu koko perhe :)

Vieressä nukkuminen on ihanaa ja luonnollista!

 

Yhteistyössä