Vieras lapsi löi yhtäkkiä ilman syytä puistossa omaa lastani, kauhean paha mieli tuli :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan vastikään muutettu, ja tänään mentiin ekaa kertaa uuteen puistoon leikkimään lasten kanssa. 3-v lapseni seisoi puistossa, olimme juuri tulleet, ja odotti että nostan pikkusisaren rattaista. Lapseni siis seisoi vain paikallaan, ei tehnyt eikä sanonut mitään. Kauempaa tuli toinen lapsi (meille tuntematon n. 2-3 v), ja läimäytti lastani poskelle avokämmenellä. Lapseni rupesi itkemään, niin tämä toinen poika sitten löi häntä molemmin käsin mahaan monta kertaa kunnes ehdin järkytykseltäni paikalle, ja nappasin oman lapseni syrjään. En saanut sanaa suustani, kun olin niin järkyttynyt. Lapsen äiti oli kyllä fiksun oloinen, ja tuli heti hakemaan lapsensa pois ja torui tätä ja kielsi lyömisen. Itse en saanut sanottua lapsen äidillekään mitään, kun olin niin tolaltani. Äiti siis toimi fiksusti, mutta lapsen käytös jäi kaivelemaan.

Lapseni poskeen jäi ihan jäljet lyönnistä ja kesti aika kauan rauhoittua. Yritin ohjata huomiota muualle, mutta hän halusi lähteä kotiin. Itselläkin oli ihan itku kurkussa, ja koko päivän on tapaus vaivannut mielessä. Pitäisi huomenna lähteä uudelleen sinne puistoon, mutta jotenkin "pelkään" että se sama lapsi on siellä taas, enkä osaa suhtautua häneen neutraalisti.

Kyllähän lapset lyövät yms, mutta yleensä siihen on joku syy, esim. tapellaan jostain lelusta tms (en tarkoita että lyöminen olisi silloinkaan ok) mutta jotenkin olen järkyttynyt että aivan ilman mitään syytä tullaan "hakkaamaan" lasta puistossa.

Onko muille käynyt samaa, tai osaako joku kertoa, miksi lapset toimivat näin? Ja miten tähän pitäisi suhtautua?

Olen puhunut lapseni kanssa siitä, että se poika teki väärin, ja oli varmaan niin pieni ettei ymmärrä vielä jne. En ole kauheasti halunnut asiasta sitten enää puhua kun ei lapsikaan mitään kysele, etten nyt suurentele asiaa turhaan. Mutta itsellä ihan kamala olo tuosta tapahtumasta.

Sun pitää vaan päästä yli, pienten kanssa noita sattuu. Muistan, kun 2v tuli ja puraisi poikaani poskesta ilman ennakkovaroistusta, se tuntui pahalta. Niitä nyt vaan sattuu, kun tätä eloa opetellaan ja kerran lapsen äiti on toiminut fiksusti, niin annat asian olla ja suhtaudut lapseen puistossa ihan normaalisti, kuten muihinkin.

Joopa joo taas...
13938_161502112167_6698780_a.jpg

• Tykkää
Reactions: broilerinkoipi11
Uskon että on kurja olo, ei sitä omalle lapselleen pahaa halua. Oikein sydäntä riipii kun ajattelee mitä oma lapsi voi maailmassa joutua kohtaamaan..

Mutta mutta, hyvä ettei lapselle jäänyt sen kummempia traumoja, joten etköhän sinäkin pääse asiasta yli. Huomenna olet sitten astetta valppaampi, jos samainen ipana on taas puistossa. Tokikaan ei kannata omaan lapseen siirtää hermostuneisuutta tai pelkoa.

Jos lapsi on päässyt yli niin anna olla. Tosiaan olet sitten huomenna valppaampi puistossa ja heti tuommoinen kitketään pois..
Onhan se kurjaa että omaa lasta lyödään mut jospa tuo jäis yhteen kertaan :(
Menkää vaan sinne puistoon, älä jätä menemättä.

Mekin muutettiin ja lähipuistossa käydessä varhaisteinit mm. haukkuivat 3v lastani homoksi, rumaksi lapseksi ym. Vaihdettiin toiseen puistoon, eikä ole enää ollut tällaisia häiriköitä. Sinun tapauksessasi oli sentään vanhempi paikalla, joka torui lastaan.

Lapsi on aggressiivisimmillaan juuri tuossa iässä. Ehkä tuo pienempi vain testasi lastasi, jos tämä mollotti siinä keskellä puistoa tekemättä mitään? Eihän tuo kivaa ole, mutta elämää se vain on.

Kiitos asiallisista vastauksista. En tiedä olenko vaan nyt jotenkin tavallista itkuherkempi tämän muutonkin takia, mutta oikeasti itketti siellä puistossa kun katsoin kun oma lapsi ei millään lailla puolustautunut vaan otti vaan lyönnit vastaan ja katsoi neuvottomana minua.

Mietin vain, että miksi lapsi lyö ilman syytä? En ole vielä ennen nähnyt vastaavaa, vaikka vanhin lapseni jo 5 v joten aika kauan olen puistoissa lapsieni kanssa pyörinyt ja tietenkin tappeluita tulee, mutta siinä on sentään joku syy aina, vaikka huonokin, mutta kuitenkin. Kun nyt lapsi vain seisoi ja odotti minua ja sisartaan, ja toinen tuli kauempaa häntä kohti ja rupesi "hakkaamaan". Ehkä tässä vaan tulee ilmi omat kokemukset nuorempana, mutta pelkään tuollaista väkivaltaa.

[QUOTE="Vieras";26905609]mitä tarkoitat?[/QUOTE]
Aapeen jutusta: Lehmätkin lentää...
Oma mukula ei koskaan ole syyllinen. Varmasti irvisteli ainakin sille, joka kilahti.

Mitä se sellainen testaaminen on? Olen varmaan vähän pihalla, mutta miksi pitää tuollaista testata? Ja äiti siis oli kyllä kartalla, joten ei tarvinnut äidinkään reaktiota kai testata. Mutta jotenkin kamalan pelottava tilanne.

Lapsi on aggressiivisimmillaan juuri tuossa iässä. Ehkä tuo pienempi vain testasi lastasi, jos tämä mollotti siinä keskellä puistoa tekemättä mitään? Eihän tuo kivaa ole, mutta elämää se vain on.

Kiitos asiallisista vastauksista. En tiedä olenko vaan nyt jotenkin tavallista itkuherkempi tämän muutonkin takia, mutta oikeasti itketti siellä puistossa kun katsoin kun oma lapsi ei millään lailla puolustautunut vaan otti vaan lyönnit vastaan ja katsoi neuvottomana minua.

Mietin vain, että miksi lapsi lyö ilman syytä? En ole vielä ennen nähnyt vastaavaa, vaikka vanhin lapseni jo 5 v joten aika kauan olen puistoissa lapsieni kanssa pyörinyt ja tietenkin tappeluita tulee, mutta siinä on sentään joku syy aina, vaikka huonokin, mutta kuitenkin. Kun nyt lapsi vain seisoi ja odotti minua ja sisartaan, ja toinen tuli kauempaa häntä kohti ja rupesi "hakkaamaan". Ehkä tässä vaan tulee ilmi omat kokemukset nuorempana, mutta pelkään tuollaista väkivaltaa.

Sitähän me ei tiedetä mitä tälle lapselle on sattunut juuri aiemmin. Onko esim ollut yhteenotto jonkun toisen lapsen kanssa tms. Ja kyllä niitä sattuu.

Totta kai vika nähdään helposti toisten lapsissa, eikä omissa, mutta voi hyvänen aika... Just tää oli pointtini, lapsi ei tehnyt yhtään mitään, näin hänet koko ajan kun yhdessä tulimme portista, ja katsoin häntä koko ajan, ettei karkaa minnekään sillä aikaa kun nostan pienemmän pois rattaista. Oli siis ihan lähelläni, ja näin kasvotkin koko ajan eli ei irvistellyt.

[QUOTE="vieras";26905642]Aapeen jutusta: Lehmätkin lentää...
Oma mukula ei koskaan ole syyllinen. Varmasti irvisteli ainakin sille, joka kilahti.[/QUOTE]

Ihan totta. On vain kamalan paha mieli jostain syystä tuosta asiasta. Mutta oikeassa olette, huomenna vaan reippaana samaan puistoon, ja jos sama lapsi on siellä niin en kiinnitä mitään erityishuomiota, mutta olen valppaana jos tulee lapseni lähelle yhtäkkiä.

Olen kyllä tosi iloinen että äitinsä oli niin fiksu, ja jäi siitäkin paha mieli, etten hänelle sanonut mitään. Olin vaan niin itku kurkussa itsekin tapahtuneesta etten oikein pystynyt heti puhumaan.

[QUOTE="Vieras";26905650]Ei tuota kannata jäädä miettimään, varsinkin kun toisen pojan äiti hoisi asian fiksusti. Tuon ikäiset vielä opettelevat käyttäytymään.[/QUOTE]

Suhteellisuudentaju kannattaa säilyttää :). Turha sinun nyt siinä on itku kurkussa olla. :O Pienet lapset lyövät ja tönivät kunnes heille opetetaan, ettei niin saa tehdä. Se on ihan normaalia. Kerroit äidin tulleen heti paikalle asiaa selvittämään ja torumaan, joten eiköhän asia ole sillä selvä. Mukavaa puistoilua jatkossakin!

Lapsilta, varsinkin joltain käytöshäiriöisiltä sekopää lähiökakaroilta, tuollaista käytöstä voikin odottaa. Mutta sun kannattaisi nyt vähän miettiä tuota omaa reaktiotasi, onko ihan tervettä jähmettyä järkytyksestä ja itkeskellä jos tuollaista tapahtuu?

Menet vaan sinne puistoon ja jos sama toistuu, menet kiskomaan sen väkivaltamuksun etäälle omastasi ja sanot tiukasti että lopettaa tuollaisen idiotismin. Ja ehkäpä voit jutella sen äidinkin kanssa ja kiittää kun toimi asiallisesti edellisellä kerralla.

Meillä on käynyt niin että lastani on syyttä tönitty, ei pyydetty anteeksi eikä vanhemmat pahoitelleet edes..

Sitten on tönäisty ja vanhemmat toruneet ja pistäneet lapsensa pyytämään anteeksi.

Voin kertoa että enemmän herättää närää se että lapsia ei edes toruta tilanteessa. Tai sitten se olen minä joka toruu, vanhemmat seisoo vieressä vaivaantuneena... Tulee sellainen olo että "ihan oikeasti?" tälläkö tolalla lastenkasvatus toisissa perheissä on.

Kyllähän noita välillä on, sitä en niin osaa ihmetellä. Ja vanhempien ja tämän lapsen hoitajien on syytä ottaa asia vakavasti ja valvoa lasta vaikka sitten metrin päässä kokoajan jos tuo käytös on toistuvaa.

Mutta sitä ihmettelen, että sinä, aikuinen ihminen, olet "itku kurkussa", "niin järkyttynyt", sinulla on "kamala olo" ja ""pelkäät" mennä uudelleen puistoon". Kun kyseessä on kuitenkin parivuotias lapsi! Ole lapsesi vieressä, jos huolestuttaa, ja nosta tuo alle metrinen taapero vaikka aina pois lapsesi läheltä, jos olet sitä mieltä että saattaa käydä päälle. Mutta mieti omaa herkkyyttäsi, kun kyllähän lapsikin sen vaistoaa, että äitiä pelottaa ja äiti järkyttyy.. Niin kohta miettii, että miltä se äiti sitten kykenee suojelemaan, jos ei pikkulapselta?

Mutta sitä ihmettelen, että sinä, aikuinen ihminen, olet "itku kurkussa", "niin järkyttynyt", sinulla on "kamala olo" ja ""pelkäät" mennä uudelleen puistoon". Kun kyseessä on kuitenkin parivuotias lapsi! Ole lapsesi vieressä, jos huolestuttaa, ja nosta tuo alle metrinen taapero vaikka aina pois lapsesi läheltä, jos olet sitä mieltä että saattaa käydä päälle. Mutta mieti omaa herkkyyttäsi, kun kyllähän lapsikin sen vaistoaa, että äitiä pelottaa ja äiti järkyttyy.. Niin kohta miettii, että miltä se äiti sitten kykenee suojelemaan, jos ei pikkulapselta?

Joo, tämä oli minustakin se hälyyttävin asia koko keskustelussa. Oikeasti - millainen aikuinen voi järkyttyä pienen lapsen väärästä käytöksesti. Mitäs kun omasi mottasee toista lasta - pystytkö järkytykseltä kouluttamaan enää omaasi :D
Harvemmin 2-3vuotiaiden mottaisut ovat loogisia ja fiksuja.

Joo, lehmät ne taitaa lentää. Samaa mieltä.

Ap, en ole se jonka lapsi löi, mutta omani löi ja puri päiväkodissa vielä vuosi sitten muita ilman syytä. Saattoi aamulla mennä pihalle, juosta jonkun lapsen ohi, sitten palata ja esim. potkaista tätä päähän! :O Tämmöinen käytös ei todellakaan ole hyväksyttävää ja itkin monet illat, kun en ymmärtänyt miksi lapsi tekee tuota. Syytä en vieläkään osaa sanoa, mutta lapsi on tutkimuksissa ja näyttäisi olevan ns. vikaa päässä, ikävä kyllä...:( Olen niin pahoillani lapseni käytöksen puolesta, mutta aina ei vanhempikaan tiedä syytä siihen, sen halusin vaan sanoa.

Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu. Oma 1-vuotiaani oli tässä äskettäin puiston vauvakeinussa, kun yhtäkkiä sellainen 2-vuotias poika juoksee suoraan päin keinua ja alkaa raapimaan lastani kasvoihin. Itsekin menin jotenkin lukkoon tilanteessa kun en oikein edes ehtinyt tajuta mitä tapahtuu. Tämän vieraan lapsen äiti kyllä tuli juoksujalkaa kauempaa hätiin ja talutti lapsen pois motkotuksen kera. Mutta ei mitään pahoittelua tai anteeksipyyntöjä tullut.

Jos vaan yhtään oman lapsen käytös arveluttaa, niin tokihan siinä kannattaisi olla ihan käsivarren mitan päässä, jotta ehtii väliin tarvittaessa. Mutta eipä noista nyt kannata "itku silmässä" kenenkään olla, vaikka tietysti hetkellisesti harmittaa oman lapsen puolesta. Kyllä nuo omat isommat lapseni ovat omana taaperoaikanaan myös ehtineet yhtä sun toista äkkinäistä tehdä. Viimeksi tänään 2v heitti kiukuspäissään toista lasta lelulla kun ei saanut ottaa toisen kädestä jotain tavaraa.

Ap, en ole se jonka lapsi löi, mutta omani löi ja puri päiväkodissa vielä vuosi sitten muita ilman syytä. Saattoi aamulla mennä pihalle, juosta jonkun lapsen ohi, sitten palata ja esim. potkaista tätä päähän! :O Tämmöinen käytös ei todellakaan ole hyväksyttävää ja itkin monet illat, kun en ymmärtänyt miksi lapsi tekee tuota. Syytä en vieläkään osaa sanoa, mutta lapsi on tutkimuksissa ja näyttäisi olevan ns. vikaa päässä, ikävä kyllä...:( Olen niin pahoillani lapseni käytöksen puolesta, mutta aina ei vanhempikaan tiedä syytä siihen, sen halusin vaan sanoa.

Peesaan tätä. Jotkut lapset eivät varmaan koskaan lyö "ilman syytä", mutta sitten on niitäkin jotka lyövät, vaikka vanhemmat asiaan puuttuisivatkin, kuten ap:n tapauksessa. Oma vajaa 3v lapseni on myös sellainen. Hänellä lyöminen voi olla usein sitäkin, että haluaa ottaa kontaktia muihin lapsiin, mutta kun ei vaan tiedä että miten, niin sitten vaikka nipistää poskesta tai tönäisee, viskaa hiekkaa päälle tms. Ja toisinaan vaan "ottaa lisäkierroksia" kieltämisestä ja olemme joutuneet lähtemään kesken kaiken esimerkiksi puistoista pois, kun kiellot eivät tehoa. Useimmiten hän myös purkaa pahan olonsa ja harminsa väärällä tavalla, eli satuttamalla muita. Jos lapsi on yhtään nälkäinen tai väsynyt niin saa olla aivan extravalppaana, ja usein mieluummin välttelen muiden lasten seuraa koska se on niin raskasta koko ajan torua ja kieltää ja jäähyttää ja viedä omaa lasta pois, vaikka toisaalta tiedän että juuri sitä sosiaalisten kontaktien opettelua oma lapseni kaipaisi. Voi olla että omalla lapsellanikin on vähän "päässä vikaa", mutta mihinkään tutkimuksiin emme ainakaan vielä ole päässeet. Raskasta se vaan on näinkin päin.

Yhteistyössä