Vieraita kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huspati Huta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huspati Huta

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
28 140
15
36
Meillä oli ihan lähes kirjaimellisesti vieraita kylässä viime yön yli ja pakko sanoa, että vaikka kuinka olin nuiva ajatukselle, niin oikein hyvin se meni :D Ei pitäisi olla niin sulkeutunut. Kyseessä oli siis miehen oppikouluaikainen kaveri perheineen, miehetkään eivät olleet tavanneet 22 vuoteen ja kaikki me muut emme koskaan. Minun epätoivetilanteeni tämmöinen kyläily, etenkin kun vierailla oli useita allergioita ja muita ruokarajoitteita. Kokkina tunsin hieman paineita, eikä se kai ihan tyylipuhtaasti mennyt, mutta ainakin yritin :D

Miten teillä, tykkäättekö, jos tulee "vieraita kylään"?

Onhan se kiva että tulee vieraita juu.. meillä aikonaan kun ei lapsia vielä ollu viihty yksi kaveripariskunta usein ihan aamuyölle asti ja miehellä tietty aikanen töihin lähtö.. kerran sitten mies sano että monenkohan aikaan ne vieraat olis kotona jos nyt lähtisivät.. meni viesti perille asti

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
En edes halua ihmisiä meille kylään joita en tunne

Minun ajatukseni oli aluksi ihan sama, mutta ajattelin sitten, että olenhan itsekin mennyt tapaamaan palstatuttua, ihan toiseen maanosaankin asti ja hän otti minut ihanasti vastaan! Ja toisekseen koitin kovasti itseäni tsempata, että nyt voin elää kuten saarnaan :D

Joo ja en. Ruuan puolesta saa tulla vaikka mikä diabeetikko-kasvissyöjä-allergikko-ronkeli, tykkään kokkailusta. Yövieraista en erityisemmin välitä, syystä että kotiani ei ole oikein varustettu vieraiden yöpöymistä varten. Ts ei ole riittävästi tyynyjä, peittoja ja sänkyjä. Yhden pystyn majoittamaan, mutta jos yövieraita on kaksi, joudun nukkumaan itse koiran kanssa paljaalla lattialla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Joo ja en. Ruuan puolesta saa tulla vaikka mikä diabeetikko-kasvissyöjä-allergikko-ronkeli, tykkään kokkailusta. Yövieraista en erityisemmin välitä, syystä että kotiani ei ole oikein varustettu vieraiden yöpöymistä varten. Ts ei ole riittävästi tyynyjä, peittoja ja sänkyjä. Yhden pystyn majoittamaan, mutta jos yövieraita on kaksi, joudun nukkumaan itse koiran kanssa paljaalla lattialla.

Minua jännitti eniten juuri tuo ruokapuoli, koska meillä itsellämme ei ole mitään ruokarajoitteita enkä voi väittää tietäväni tarpeeksi tästä aiheesta. Miesväen kesken vaihtoivat tietoja asiasta ja minulle asti tuli aika epäselvää tietoa.... Mutta kai selvisin kutakuinkin kunnialla. Petivaatteita meiltä onneksi löytyy neljän vieraan majoittamiseen. :)

tykkään vieraista joiden elämäntavat käy aikalailla yksiin meidän perheen kanssa ja voi olla oma itsensä kuin he myös. Allergiakokkaus ei minua rassaa, enemmänkin saan vähän näppylöitä joka kerta kun siskoni muksuille ruokaa tarjoan kun yksi ei syö koskaan mitä tarjoan vaikka koululainen jo on (eikä ole allergioita).
Tällä viikolla onkin olleet kahdet ruokakyläilijät ja toiset oli yötäkin eli silloin ruokapöydässä meillä istui yhdeksän (onneksi tuli hankittua tuo pitkä pöytä!).
Ruoka-allergiat tarkastan etukäteen jos muistelen että jotakin on ja allergikot kyllä muistuttelee itsekin etukäteen.
allergikkoja enemmän minua tosin rasittaa muut kieltäytyjät syystä tai toisesta,jotka sitten pöydässä tekee ison numeron siitä. Yhden tuttavan jo aikuinen tyttö on vegetaristi vai onko se nyt ovovegetaristi tai jotakin enemmänkin siitä, kun kerran alkoi kahvipöydässä kysellä että onko joku kakku tehty onnellisen kanan munista. Ei ollut. Halusi sitten ruisleipää. Mieheni siinä ilmoitti että se ruis on varmaan lehmänlannalla kasvatettu ja sehän on vasta lehmän riistoa jos vielä paskakin hyväksi käytetään. neiti lähti ovet paukkuen siitä. Minun mielestäni kukin kuitenkin kai parhaansa yrittää jotakin tarjotessaan ja jos ei kelpaa on sitten ilman tai edes hiljaa. ei tietysti miehenikään heinotunteisin ollut mutta tuon verran huumoria pitäisi aikuisen naisen kestää

Minun on myönnettävä, että vaikka minulle kerrottaisiin etukäteen vaikkapa, että joku on laktoosi-intolerantikko, en muista/tiedä voiko käyttää hyla-tuotteita ja riittääkö, että on vähälaktoosinen tai pitääkö olla laktoositon. Selkeästi, kun kerrotaan, että on pähkinäallergia, se on helpompi juttu. Tässä porukassa oli vielä diabeetikkokin, enkä kyllä osaa välttämättä kokata niin, että on hänellekin sopivaa.

Pitäisikö teidän mielestänne ihmisten yleisesti tietää näistä asioista, vaikka ne eivät koskettaisi omaa perhettä?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minun on myönnettävä, että vaikka minulle kerrottaisiin etukäteen vaikkapa, että joku on laktoosi-intolerantikko, en muista/tiedä voiko käyttää hyla-tuotteita ja riittääkö, että on vähälaktoosinen tai pitääkö olla laktoositon. Selkeästi, kun kerrotaan, että on pähkinäallergia, se on helpompi juttu. Tässä porukassa oli vielä diabeetikkokin, enkä kyllä osaa välttämättä kokata niin, että on hänellekin sopivaa.

Pitäisikö teidän mielestänne ihmisten yleisesti tietää näistä asioista, vaikka ne eivät koskettaisi omaa perhettä?

asiat voi kysyä, kukaan ei voi olettaa että kaikki tietää itselle selvät asiat. Minä olen tämän oppinut tuon meidän maitoallergikon kanssa.

Minua jännitti eniten juuri tuo ruokapuoli, koska meillä itsellämme ei ole mitään ruokarajoitteita enkä voi väittää tietäväni tarpeeksi tästä aiheesta. Miesväen kesken vaihtoivat tietoja asiasta ja minulle asti tuli aika epäselvää tietoa.... Mutta kai selvisin kutakuinkin kunnialla. Petivaatteita meiltä onneksi löytyy neljän vieraan majoittamiseen. :)
Meillä noita erikoisruokavalioita on ja ne, mitä ei omasta perhestä löydy, löytyy siskoni perheestä. Kun meille tulee vieraita, joille en ole aiemmin kokkaillut, kysyn myös kaikkien perheenjäsenten "yökötykset". Samoin kysyn tottumukset ja mieltymykset mausteista. En halua tehdä vierailleni ruokaa, joka on heistä syystä tai toisesta vastenmielistä tai joka polttaa vieraan suun niin että lieskat lentelevät.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

asiat voi kysyä, kukaan ei voi olettaa että kaikki tietää itselle selvät asiat. Minä olen tämän oppinut tuon meidän maitoallergikon kanssa.

Niin, olisi pitänyt paremmin ottaa etukäteen selvää, pyysin miestä kysymään kaveriltaan ja vastaukset olivat aika epämääräisiä ja ruokatarpeet piti ostaan etukäteen ihan sillä tuntumalla, että koitan tässä nyt osua kutakuinkin oikeaan :D

vieraat on ihan mukavia.. pari päivää menee ihan ok, mut pitempi aikainen passaaminen tympii.. niin ja saan joka heinäkuu kahdet lomavieraat ruotsista viikoksi hoitoon,, mut onneks ovat sukulaisia niin on vähän helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vieraat on ihan mukavia.. pari päivää menee ihan ok, mut pitempi aikainen passaaminen tympii.. niin ja saan joka heinäkuu kahdet lomavieraat ruotsista viikoksi hoitoon,, mut onneks ovat sukulaisia niin on vähän helpompaa.

Oi, viikkoa en jaksaisi edes sukulaisia :ashamed: No, omaa ja miehen perhettä kyllä. Olen ihan liian sulkeutunut ja nuiva, nyt huomaan :ashamed:

Niin, olisi pitänyt paremmin ottaa etukäteen selvää, pyysin miestä kysymään kaveriltaan ja vastaukset olivat aika epämääräisiä ja ruokatarpeet piti ostaan etukäteen ihan sillä tuntumalla, että koitan tässä nyt osua kutakuinkin oikeaan :D
Laktoosi-intolerantikolle käy aina laktoositon. Eli kun ostat laktoositonta etkä hylaa, niin onnistut varmasti. Jos taas on vähänkin epäselvää, onko kyse laktoosi-intoleranssista vai maitoallergiasta, osta maidotonta. Se käy sekä maitoallergiselle että laktoosi-intolerantikolle.

Meillä noita erikoisruokavalioita on ja ne, mitä ei omasta perhestä löydy, löytyy siskoni perheestä. Kun meille tulee vieraita, joille en ole aiemmin kokkaillut, kysyn myös kaikkien perheenjäsenten "yökötykset". Samoin kysyn tottumukset ja mieltymykset mausteista. En halua tehdä vierailleni ruokaa, joka on heistä syystä tai toisesta vastenmielistä tai joka polttaa vieraan suun niin että lieskat lentelevät.

miten suhtautuisit tuollaiseen tapaukseen "mikään ei kelpaa" mistä mainitsin. Kun lapsukaisen vanhemmatkin jo etukäteen sanoo ettei heidän lapsi sitä syö eikä lasta edes kannusteta maistamaan. Ja ne ruuat mitä olen vuosien mittaan yrittänyt tarjota on tavallisia ja muille lapsille ja aikuisille, jopa tämän tenavan sisaruksille kelpaavat. Minä olen ottanut linjan että syö sitten leipää jos ei muu kelpaa, mutta leipää on sitten vain sitä lajia mitä on. olen ilkeä, kenties, mutta jos koululainen ei syö juuri mitään, suomeksi sanottuna nirsoilee. Oli turhan pitkään perheen nuorin ja huomattavasti nuorempi kuin vanhempi sisarus. oiskos siinä syy.

Minä kokkaan aina vieraille (ja siis tutuillekin) sen mukaan, ettei kenenkään suu pala :D Enkä tee semmoista ruokaa, josta arvelisin, että joku voisi sanoa yök. Minua muuten hämmästyttää, että jonkun aika isokin lapsi voi sanoa kylässä, että yäk, en syö tuota... No, lapsen suusta se totuus... vai miten se meneekään :saint:

Minä kokkaan aina vieraille (ja siis tutuillekin) sen mukaan, ettei kenenkään suu pala :D Enkä tee semmoista ruokaa, josta arvelisin, että joku voisi sanoa yök. Minua muuten hämmästyttää, että jonkun aika isokin lapsi voi sanoa kylässä, että yäk, en syö tuota... No, lapsen suusta se totuus... vai miten se meneekään :saint:

niin minuakin hämmästyttää mutta totta se näyttää olevan. omilleni olen opettanut että mistään ruuasta ei saa koskaan sanoa "Yäk"

[quote="äiti 40plusplus

miten suhtautuisit tuollaiseen tapaukseen "mikään ei kelpaa" mistä mainitsin. Kun lapsukaisen vanhemmatkin jo etukäteen sanoo ettei heidän lapsi sitä syö eikä lasta edes kannusteta maistamaan. Ja ne ruuat mitä olen vuosien mittaan yrittänyt tarjota on tavallisia ja muille lapsille ja aikuisille, jopa tämän tenavan sisaruksille kelpaavat. Minä olen ottanut linjan että syö sitten leipää jos ei muu kelpaa, mutta leipää on sitten vain sitä lajia mitä on. olen ilkeä, kenties, mutta jos koululainen ei syö juuri mitään, suomeksi sanottuna nirsoilee. Oli turhan pitkään perheen nuorin ja huomattavasti nuorempi kuin vanhempi sisarus. oiskos siinä syy.
[/quote]

No nyt osui kohdalle vielä sekin, että vaikka tietämäni rajoitukset olin ottanut huomioon parhaani mukaan, ei kelvannut :/ En oikein tiedä miten broilerin file pitäisi maustaa tai laittaa, ettei se "näyttäisi omituiselta ja haisisi pahalta"... No, lapset ovat lapsia *koittaa tässä itseään hyvitellä* B) En minä oikeasti ole pahastunut, vaikken onnistunut nappiin, mutta ei se kannusta minua kutsumaan uudelleen kylään...

Laktoosi-intolerantikolle käy aina laktoositon. Eli kun ostat laktoositonta etkä hylaa, niin onnistut varmasti. Jos taas on vähänkin epäselvää, onko kyse laktoosi-intoleranssista vai maitoallergiasta, osta maidotonta. Se käy sekä maitoallergiselle että laktoosi-intolerantikolle.

Kiitos, tämä on hyvä nyrkkisääntö! *pistää muistiinsa* Pitää varmaan olla aika tyytyväinen, kun ei tarvitse mitään tuollaisia oman perheen ruokailussa ottaa huomioon, mutta toisaalta on sitten aika "tiedoton", kun tulee eteen tilanne, että vieraalla onkin jotain rajoituksia. Siskoni tyttö oli hyvin moniallerginen pienenä, mutta hänen kyläillessään minulla oli tarkat ohjeet ja niitä seuraten pystyin hänetkin ruokkimaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Mä suhtaudun niin, että mun tehtäväni ei ole toimia vieraiden lasten ravitsemustapojen ohjaajana. Kun kutsun vieraita, toivon, että jokainen heistä nauttii meillä olosta ja erityisesti siitä ruuasta, mitä heitä varten olen tehnyt. Jos mulle on mahdotonta laittaa sellaisia ruokia, että ne kaikille vierailleni kelpaisivat, sanon sen jo tiedustellessani noita ruokatottumuksia. Tällöin vieraat tietävät ottaa sile yhdelle ronkelille/allergikolle omat eväät mukaan tai syövät jo kotoa lähteissään tai matkan varrella. Ts jos jollekin ei kelpaa mikään muu kuin "tapiokasta tehdyt pikkunakit ilman korianteria", niin pyydän jo kutsuessani anteeksi, etten noita sitten pysty kyllä järjestämään.

Mulla on useitakin tuttuja, joissa perheen aikuiset syövät erittäin mielellään tulista ruokaa, mutta perheen pienimmät eivät. Silloin katson, että pöydässä on sapuskaa sekä että.

Mulla on useitakin tuttuja, joissa perheen aikuiset syövät erittäin mielellään tulista ruokaa, mutta perheen pienimmät eivät. Silloin katson, että pöydässä on sapuskaa sekä että.

Aivan, meillä ei kauhean tulisia syödä :) Osaatko muuten sivumennen sanoa, mistä Helsingistä voisi saada ostaan kuparikattilaa? tahtoisin semmoisen soossipannun, mutta mistä lähtisin etsimään?

Kiitos, tämä on hyvä nyrkkisääntö! *pistää muistiinsa* Pitää varmaan olla aika tyytyväinen, kun ei tarvitse mitään tuollaisia oman perheen ruokailussa ottaa huomioon, mutta toisaalta on sitten aika "tiedoton", kun tulee eteen tilanne, että vieraalla onkin jotain rajoituksia. Siskoni tyttö oli hyvin moniallerginen pienenä, mutta hänen kyläillessään minulla oli tarkat ohjeet ja niitä seuraten pystyin hänetkin ruokkimaan :)
Ollos hyvä vaan =) Kannattaa myös muistaa, että laktoosittomalle väärä maito aiheuttaa pahimmillaan atsanväänteitä, ilmavaivoja ja ripulia, mutta maitoallergikolta maitoproteiini voi viedä hengen. Epäselvissä tapauksissa kannattaa siis aina valita maidoton...varmuuden vuoksi.

Aivan, meillä ei kauhean tulisia syödä :) Osaatko muuten sivumennen sanoa, mistä Helsingistä voisi saada ostaan kuparikattilaa? tahtoisin semmoisen soossipannun, mutta mistä lähtisin etsimään?
Mä kävisin ekana katsomassa Stockmannilta.

Yhteistyössä