Vierailut vastasyntyneen perheen kotiin - vieraat tulevat liian aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Miten saisi vieraat, jotka ovat heti ensimmäisinä päivinä ja viikkoina soittelemassa ja tulossa kylään, ymmärtämään ettei ole soveliasta tulla heti. Ja vielä kun siitä on erikseen sanottu, että tällä kertaa emme halua vieraita sairaalaan eikä kotiin ensimmäisinä viikkoina / ensimmäiseen kuukauteen. Koska halusimme rauhoittaa vauvan ja itsemme takia tuon herkän ajan omalle perheelle, vauvanhoidolle ja imetykselle.

Vastasyntynyt on rinnalla lähes koko hereilläoloajan ja itse kun imetän mieluiten makuuasennossa ja katson vauva. silmiin, niin en haluaisi ketään vieraita näitä hetkiä häiriköimään.

Mutta isovanhemmat eivät ymmärrä eikä muutkaan pyyntöjämme olla rauhassa. Yksi monen lapsen äiti, ystäväni jopa sanoi, että kyllä vauvan pitää tottua ääniin ja meteliin ja että hän kyllä haluaisi tulla heti lastensa kanssa katsomaan vauvaa kun on vielä pieni. En halua mitään lapsilaumas meille mekastamaan. Omat lapset menee tietenkin ja osaavat olla rauhallisia vauvan kanssa. En halua myöskään pukeutua ja siivota vieraita varten vaan kulkea aamutakissa ja hoitaa ainoastaan vauvaa, en passata vieraita :(

"vieras"
Teidän koti. Laita ovi lukkoon, jos olet jo asiasta infonnut. Minun korvaan viikkojen tai kuukauden erakoituminen kuulostaa oudolta, mutta jos se tuntuu teidän perheelle oikealta niin niin teidän tulee toimia. Itseäni kauhistuttikin ajatus vieraista sairaalassa tai kotiutumispäivänä!

"vieras"
Meillä vähemmän sairaalassa kukaan käyny kattomassa mutta kun kotiin päästy niin on kyllä ensimmäisenä soittanu naapuriin että ollaan kotona ja voi tulla käymään. Ensimmäisten kanssa tultiin anoppilan kautta kotiin jne. Mutta kukin tyylillään.

Veli taas tuonu muut lapset mulle kun menny hakeen vaimoa ja vauvaa. Vieny heidät eka kotiin ja sit tullu hakemaan muut lapset.

Riippuuhan se ihan omasta olostakin mutta jos syy on tuo että haluat tuijotella vauvaa silmiin niin koita ymmärtää jos kaikki ei ymmärrä sun ajatuksen juoksua.

"Vieras ap"
En mä kyllä tajua, että isovanhemmat eivät saa tulla lastenlastaan katsomaan.
Saa isovanhemmat tulla kun on sen aika / sopiva aika ja ovat tulleetkin. Mutta tulivat sairaina ja odottivat, että heti nousen sängystä näyttämään vauvaa ja keittämään kahvit, vaikka vauvaa imetin ja imee pitkään juuri silloin. Edellisen kanssa imetys epäonnistui ja nyt hyvällä alulka oleva imetys olisi hyvä saada jatkumaan sellaisena. Eivät siis ymmärtäneet, että vauvan pitää saada imeä kun sitä haluaa ja niin pitkään kun haluaa ja että vastasyntyneelle pitää tarjota rintaa heti eikä se ole mitään hemmottelua jos ei anna itkeä vaan antaa heti sitä rintaa.

Ja muutenkin herkässä tilassa suututtaa kaikki epäasialliset kommentit. Meillä vauva ja hänen tarpeensa menee nyt kaiken / kaikkien edelle ja moni ei tätä ymmärrä. Edes itse lapsia saaneet :(

• Tykkää
Reactions: Piude91
"Vieras"
En mä kyllä tajua, että isovanhemmat eivät saa tulla lastenlastaan katsomaan.
Olen samaa mieltä!

Ymmärrän kyllä, jos ei ekaan viikkoon vaikka välitä ottaa tuttavia vastaan, mutta kyllä nyt isovanhemmat sentään tulisi päästää katsomaan pikkuista. Pysy vaikka itse makuuhuoneessa "lepäämässä", mutta päästäkää nyt sentään isovanhemmat sentään sisälle edes lyhyiks ajoiksi kerrallaan, ja sitten lähimpiä sukulaisia. Kyllä ihmiset ymmärtää, jos sinä et välitä sosialisoida, ja vietät lapsivuodeaikaa, mutta päästä nyt sukulaiset kurkkaamaan uutta tulokasta edes hetkeksi. (Ilmoittakaa vaan, että "omat eväät mukaan!" ;) ) Kavereille voit jo kirjoittaa heti viestiin sairaalasta, että haluatte rauhoittaa ensimmäiset viikot kasvaneen perheenne kesken, jonka jälkeen voi ystävätkin tulla kurkkimaan tulokasta.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28548417:
joo toki kannattaa linnottautua sinne kotiin katsomaan sitä vauvelia silmiin ja sitten tulla palstalle itkemään, kun kaikki ystävät ja sukulaiset hylkäs, kun vauva syntyi
Ei kukaan sen takia hylkää? Mutta nähty ja koettu on se, että moni tulee katsomaan vastasynytyttä, ei niin läheisetkään tutut ja sitten kun ovat vauvan kerran nähneet niin ei ole kiinnostusta enää nähdä kun lapsi kasvaa.

---
[QUOTE="Vieras ap";28548434]Saa isovanhemmat tulla kun on sen aika / sopiva aika ja ovat tulleetkin. Mutta tulivat sairaina ja odottivat, että heti nousen sängystä näyttämään vauvaa ja keittämään kahvit, vaikka vauvaa imetin ja imee pitkään juuri silloin. Edellisen kanssa imetys epäonnistui ja nyt hyvällä alulka oleva imetys olisi hyvä saada jatkumaan sellaisena. Eivät siis ymmärtäneet, että vauvan pitää saada imeä kun sitä haluaa ja niin pitkään kun haluaa ja että vastasyntyneelle pitää tarjota rintaa heti eikä se ole mitään hemmottelua jos ei anna itkeä vaan antaa heti sitä rintaa.

Ja muutenkin herkässä tilassa suututtaa kaikki epäasialliset kommentit. Meillä vauva ja hänen tarpeensa menee nyt kaiken / kaikkien edelle ja moni ei tätä ymmärrä. Edes itse lapsia saaneet :([/QUOTE]

No ei kai ne just nytkin ole sairaina. Ja voisko mies näyttää sitä vauvaa ja keittää kahvit?

Ja tuskin imetys häiriintyy jos sen hetken kun isovanhemmat tulevat ekaa kertaa katsomaan on imettämättä. Tai menee vaan toiseen huoneeseen imettämään.

"Mamma"
Ymmärrän sua todella hyvin!
Esikoisen kanssa oli imetyksessä opettelemista. Sisäänpäinkääntyneiden nännien kanssa ei oikein huomaamattomasti voinut imettää vaan oli rintakumin asettelua yms. Siinä kaipasi rauhaa ja totuttelua.

Oma äiti ja lähimmät ystävät oli ok. Ja nämä ystävät kyllä ymmärsivät ja tulivat yksin.

"Vieras ap"
[QUOTE="vieras";28548419]Meillä vähemmän sairaalassa kukaan käyny kattomassa mutta kun kotiin päästy niin on kyllä ensimmäisenä soittanu naapuriin että ollaan kotona ja voi tulla käymään. Ensimmäisten kanssa tultiin anoppilan kautta kotiin jne. Mutta kukin tyylillään.

Veli taas tuonu muut lapset mulle kun menny hakeen vaimoa ja vauvaa. Vieny heidät eka kotiin ja sit tullu hakemaan muut lapset.

Riippuuhan se ihan omasta olostakin mutta jos syy on tuo että haluat tuijotella vauvaa silmiin niin koita ymmärtää jos kaikki ei ymmärrä sun ajatuksen juoksua.[/QUOTE]

Syy ei ole vauvan silmiin tuijotus vaan imetyksen sujuminen, se kun ei ole tuosta noin vaan onnistunut ...

Meillä ei saanu sairaalassa kukaan käydä kattomassa (olisin kyllä ottanu vastaan) mutta kotiin tulikin isovanhemmat + lapsen täti jo seuraavana päivänä kotiuttamisesta. Siis ihan pyysin heidät silloin, kun tuntui että olo oli niin hyvä. Ja oli ihana esitellä sitä omaa pientä rakasta kaikille :heart:

No kyl sen verran oli muutakin kun sitä imetystä että isovanhemmat kävi piipahtamassa. Enhän mä sentään 24/7 ollu vauva tissillä vaikka halusinki rauhassa opetella ja imettää. Tutut tuli sitte myöhemmin kattomaan. Eihän sitä tartte kävijöitä passata, mies keittäköön kahvia ja tulijat tuokoon pullaa mukanaan. Ja jos äidin ulkoasu ei vauvan kattojaa miellytä ni voivoi. hiihdin kyllä miäkin vaikka ja missä asusteessa, terkan aikana sentään ihan vaatteissa.

Meilläkään ei kukaan tullut sairaalaan vauvoja katsomaan mutta sitten kun oltiin oltu pari päivää kotona niin kukin isovanhemmista tuli pikavisiitille katsomaan. Tyyliin max.30min, eivät edes kahvia halunneet.
Halusivat vaan polttavasti nähdä uusimmat lapsenlapsensa, ihailla niitä hiljaa ja silitellä huokaillen poskia(=appiukko :D ) ja sitten tulivat myöhemmin kylään "kunnolla".

Me ei ketään kielletty/rajoitettu tulemasta mutta nämä halusivat itse rauhoittaa tilanteen meillä kotona.

Itse "esittelisin" mieluusti vauvaa innokkaille isovanhemmille. Saahan sitä imetysrauhaa menemällä johonkin toiseen huoneeseen imettämisen ajaksi/laittaa oven kiinni siis :) (mummo/mummot ja pappa/papat voi vaikka sillävälin juoda kahvia tai katsoa telkkaria.)
Mutta tee niinkuin itse tahdot :)
Kuukausi on ehkä "liian" pitkä aika..Kun aivan varmasti isovanhemmillakin on mielenkiintoa ja intoa nähdä pikkuinen.. muutenkin kuin kuvista :)

Meilläkään ei kukaan tullut sairaalaan vauvoja katsomaan mutta sitten kun oltiin oltu pari päivää kotona niin kukin isovanhemmista tuli pikavisiitille katsomaan. Tyyliin max.30min, eivät edes kahvia halunneet.
Halusivat vaan polttavasti nähdä uusimmat lapsenlapsensa, ihailla niitä hiljaa ja silitellä huokaillen poskia(=appiukko :D ) ja sitten tulivat myöhemmin kylään "kunnolla".

Me ei ketään kielletty/rajoitettu tulemasta mutta nämä halusivat itse rauhoittaa tilanteen meillä kotona.
Näin se meilläkin oli että isvanhemmat vaa halus nähdä uusimman tulokkaan ja nuuhkia vähän sylissä. Pikaviisitillä. sen sallin toki vaikken muuten vieraita alkuun jaksanutkaan.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Vieas
Miksi, miksi ihmeessä sinun ap pitäisi niitä vieraita passata? Jos sulla kerran on mies niin tottahan toki se on sen velvollisuus passata vieraat. En tajua miksei lähiomaiset saa nopeasti käydä katsomassa. Toki vain terveinä.

Saraldo
[QUOTE="Vieras ap";28548434]Meillä vauva ja hänen tarpeensa menee nyt kaiken / kaikkien edelle ja moni ei tätä ymmärrä. Edes itse lapsia saaneet :([/QUOTE]

Minkä ikäisiä sun muut lapset on? Jos heillä normaalisti käy kavereita leikkimässä, niin toivottavasti et kiellä sitä seuraavaan kuukauteen. Sillä heilläkin on omat tarpeensa, ei pelkästään sulla ja vauvalla.

Onhan se uusi ihmisenalku aina ihmeellinen, mutta pitäis muistaa että ympärillä on muutakin elämää. Ja se uusi vauva on niille isovanhemmille usein erittäin tärkeä, mä kyllä päästäisin katsomaan vaikka seuraavana päivänä. Muut voikin sitten tulla vasta myöhemmin. Imetys on tärkeää ja ymmärrän, että haluat saada sen onnistumaan. Mutta en usko, että se menisi pieleen siitä, että isovanhemmat tulisivat samaan taloon. Imettää voi muuallakin kuin kahvipöydässä ja sulla on ihan täysi oikeus silloin vetäytyä vaikka makkariin. Mutta älä uppoa siihen vauvaan niin, ettei muuta olisikaan.

• Tykkää
Reactions: __Maarit__
"Hups"
Te, joilla on noin ihanan sensitiiviset isovanhemmat ette voi ymmärtää! Itsellä hirmuinen pesimisrauhan tarve tuossa vaiheessa. Kaikki hajut ja äänet, jotka ei kuulu kotiin oli liikaa. Kyllä: haistoin ekaa kertaa vieraiden hajuvedet tyyliin "sukkapuikolla nenään".

Vauva kirkui jo laitoksella vatsakipuja. Itse valuin verta, hikeä, kyyneleitä ja maitoa. Silloin ei ole hyvä hetki tulla kylään.
Kaikki ihmiset eivät käyttäydy hellän rauhallisesti ja perhettä huomioiden. Olen päästänyt isovanhemmat jo sairaalaan, mutta vain siksi, että "niin on tapana". Lapsivuodeaikaa tulisi kunnioittaa, vaikka muut siitä olisikin eri mieltä.

Yhteistyössä