Mä myös ymmärrän hyvin ap:tä. Se vauvan syntymä on aina niin mullistava juttu koko perheelle, että kyllä sitä pitää saada ensiksi rauhassa kotiutua jos kerta sellanen tarve on. Tapansa kullakin. Eli ihan turhaa täälä ap:ta moititaan hänen tavastaan hoitaa tämä asia.
Meillä esikoisen syntymän jälkeen ravasi kans porukkaa oikeasti melkein joka ilta. Isovanhemmat tuli jo samana päivänä kun oltiin päästy kotiin. Se oli ihan ok. Ne piipahti vaan hetkeksi ja kun ovat luonteeltaan (anoppi ja mun äiti) sellasia auttajia, niin laittovat ruokaa ja pyykkiä pesivät yms. Ihan kiva juttu. Mutta sitten ku alko tulemaan niitä muita sukulaisia ja ystäviä kylään. Siinä oli ite ihan älyttömän väsyny kun joka ilta sai kahvitella ja kertoa samat asiat. Monta viikkoa meni niin, että vieraita kävi päivittäin. Se oli ihan hirmu raskasta. Kaikki oli itsellekkin niin uutta ja erikoista, niin sitä olis vaan halunnu totutella siihen vauvaan ja imetykseen. Ja jos joku sanoo että ei se imetys siitä kärsi niin kyllä muuten kärsii. Jos sanot, että meet imettämään tuonne huoneeseen, niin ei mee kauaa ku joku tulee perässä kyselemään ja ihastelemaan :O
Toisen lapsen jälkeen me tehtiin heti selväksi, että muut kuin isovanhemmat ei tuu pariin viikkoon meille! Mä halusin nauttia vauvasta ja opetella arkea kahden lapsen kanssa. Varmaan jotku loukkaantuki kun sanoin, että katotaan parin viikon päästä sitä vierailua, mutta ihan sama. Eikä tuo nyt tarkoita sitä, että halusin linnoittautua kotiin neljän seinän sisälle lasten kanssa. Vaan sitä,että halusin olla rauhassa omassa kotonani, oman perheeni kesken. Kaupassa käytiin ihan normaalisti ja ulkoiltiin, mutta vieraita ei otettu vastaan. Minusta siinä ei ole mitään outoa, että haluaa viettää aikaa perheensä kanssa varsinkin kun kodissa on vastasyntynyt vauva.
On hyvä, jos äiti jo etukäteen tietää oman jaksamisensa eikä halua vieraita hetkeen. En minäkään kehtaisi tukkia kylään perheeseen jossa on juuri laitokselta kotiin päässyt vauva. Aina oon odottanu, että soittavat ja pyytävät kylään tai sitten kun ollaan soiteltu niin sovittu koska käydään vauvaa katsomassa. Ihme touhua kun aina tukitaan ensimmäisenä pällistelemään uutta vauvaa, välittämättä siitä miten äiti, vauva ja muu perhe voi ja jaksaa!
Eli ap, ihan rohkeasti vaan sanot sukulaisille, että teille voi tulla vasta sitten kylään kun vauva on sen ja sen ikäinen.