Vieraiden suhtautuminen vierastavaan vauvaan

• Viestiketjun aloittaja neuvokaa mua
  • Ensimmäinen viesti
neuvokaa mua
Meidän 5 kk ikäinen vauva hieman vierastaa. Etenkin, jos vieraat pääsevät yllättämään ja vauva säikähtää heitä, alkaa kova huuto. Sylissä rauhoittuu nopeasti ja tutkii tarkasti katseellaan vieraita ja pian saattaa jo joillekin hymyillä, mutta vain isän tai äidin sylistä. Vieraiden syliin ei hän halua. Jotkut vieraat ovat olleet sitä mieltä, että vauvan pitää tottua vieraisiin ja tulevat lääppimään pelokasta itkevää vauvaa, joka alkaa tästä huutamaan hysteerisemmin.

Minusta tuntuu pahalta kiusata ja pelotella vauvaa näin ja haluan vauvan ensin tutustuvan turvallisesta sylistä vieraisiin. Sitten, kun vauvalla on turvallinen olo vieraitten kanssa, niin voivat tulla koskettelemaan vauvaa, jos kerran haluavat. Syliin en vauvaa pakota, jos ei kerran itse halua. Mutta vieraat haluaisivat hänet silti, koska kyllä vauvan pitää tottua..! Ja kun en anna, tuppaa vieraailta tulemaan pientä v***uilua ja nälvintää, joka menee välillä jo ihan törkeeksi.

Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?

Itse pidän vauvan sylissä ja jos joku alkaa lässyttää totuttamisesta (tottuminen kun ei liity mitenkään vierastamiseen..!), niin enpä jaksa alkaa kinata, saatan todeta sen mitä nytkin kirjoitin ja pidän vauvan sylissä, ihan sama mitä jotkut jurpot sanovat :)

Samaa kokenut
En tiedä miten pitäisi toimia, ehkä juuri noin kuten olet toiminutkin ja vähät välittää jos vieraat on niin ääliöitä etteivät tajua että se lapsi oikeesti pelkää. Mulla on samanlainen tilanne, tai oli, kun tyttö vierasti. Erityisesti anoppi ei tajunnut, että ei se vierastaminen mene sillä ohi, että PAKOTETAAN menemään mummon syliin väkisin. Jouduin välillä sanomaan pahastikin, ärsytti sen verran, mielestäni on itsekästä aikuisilta vaatia vierastavaa syliin jos äiti on kertonut toimivansa toisin. Kyllä se vierastaminen menee aikanaan ohi, kunhan juuri lapsi saa omaan tahtiin tutustua uusiin ihmisiin, juuri sieltä mistä se tuntuu turvallisimmilta eli oman äitin sylistä vaikka.

sanoisin, että vauvaa ei tarvitse karaista yhtikäs mihinkään. Vauva on nyt sen ikäinen, ettei viihdy vieraiden sylissä, enkä väkisin kenellekään häntä anna. Viiden kuukauden ikä on kauheen tyypillinen ikä vierastamiseen.

Kyl meillä vieraat on tajunneet asian. Isän on ollut vaikeampi tajuta asia ja se että lapsi voi vierastaa jopa vaariaan. Ei ymmärrä antaa lapselle tilaa ja ihmettelee miksi toinen itkee+ pyrkii poispäin. Nykyään poika jo touhuaa mielellään vaarinkin kanssa kun osaa itse häipyä tarvittaessa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Aika äkkiä menee porukka hiljaiseksi, kun tokaiset jotain tyyliin, että "parhaat neuvot saakin aina lapsettomilta tyypeiltä, et mikäköhän siinäkin on?" Tai jotain vastaavaa pikkupiruilua.
Kyllä on monta kertaa tehnyt mieli sanoakin! Saattaishan loppua neuvot ja vauvanhoito-opastus, kun vaan kehtais sanoo kerrankin samalla mitalla takaisin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja lily c:
vauvani ei vielä vierasta, mutta kun se alkaa en takuulla työnnä pientä itkemään jonkun syliin ! maalaisjärkeä per...e
Enpä ole minäkään työntänyt enkä antanut. Vieraat vaan haluisivat, kun vauvan pitää oppia.. Eli miten lisätä vieraitten maalaisjärkeä, kun heillä ei sitä ole? :)

lily c.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lily c:
vauvani ei vielä vierasta, mutta kun se alkaa en takuulla työnnä pientä itkemään jonkun syliin ! maalaisjärkeä per...e
Enpä ole minäkään työntänyt enkä antanut. Vieraat vaan haluisivat, kun vauvan pitää oppia.. Eli miten lisätä vieraitten maalaisjärkeä, kun heillä ei sitä ole? :)
tajusin kyllä.. :) tarkoitan etten anna vaikka pyytävät :) ja jos väkisin repii näpeillee saavat !

vieras
No jos tosiaan kuulisi vittuilua, niin enpä varmaan kovin läheinen tuollaisen ihmisen kanssa edes olisi. Mä vastaisin ainoastaan kertomalla, että lapsi vierastaa enkä aio siksi antaa muille. Ja etten usko siihen että olisi totuteltava, hän oppii sitten ikää myöten.

Yhteistyössä