neuvokaa mua
Meidän 5 kk ikäinen vauva hieman vierastaa. Etenkin, jos vieraat pääsevät yllättämään ja vauva säikähtää heitä, alkaa kova huuto. Sylissä rauhoittuu nopeasti ja tutkii tarkasti katseellaan vieraita ja pian saattaa jo joillekin hymyillä, mutta vain isän tai äidin sylistä. Vieraiden syliin ei hän halua. Jotkut vieraat ovat olleet sitä mieltä, että vauvan pitää tottua vieraisiin ja tulevat lääppimään pelokasta itkevää vauvaa, joka alkaa tästä huutamaan hysteerisemmin.
Minusta tuntuu pahalta kiusata ja pelotella vauvaa näin ja haluan vauvan ensin tutustuvan turvallisesta sylistä vieraisiin. Sitten, kun vauvalla on turvallinen olo vieraitten kanssa, niin voivat tulla koskettelemaan vauvaa, jos kerran haluavat. Syliin en vauvaa pakota, jos ei kerran itse halua. Mutta vieraat haluaisivat hänet silti, koska kyllä vauvan pitää tottua..! Ja kun en anna, tuppaa vieraailta tulemaan pientä v***uilua ja nälvintää, joka menee välillä jo ihan törkeeksi.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?
Minusta tuntuu pahalta kiusata ja pelotella vauvaa näin ja haluan vauvan ensin tutustuvan turvallisesta sylistä vieraisiin. Sitten, kun vauvalla on turvallinen olo vieraitten kanssa, niin voivat tulla koskettelemaan vauvaa, jos kerran haluavat. Syliin en vauvaa pakota, jos ei kerran itse halua. Mutta vieraat haluaisivat hänet silti, koska kyllä vauvan pitää tottua..! Ja kun en anna, tuppaa vieraailta tulemaan pientä v***uilua ja nälvintää, joka menee välillä jo ihan törkeeksi.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?