Vieraat koiraperheessä *turhaa murinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mulle soitti yksi tuttu ennen miehen synttäreitä, että saavatko tuoda vieraita mukanaan. Ilmoitin ihan suoraan, että saa, jos osaavat olla murkkuikäisen koiran kanssa. Kuulemma vieraat olivat koiranomistajia itsekin, joten tervetuloa vain. Oli tosi hyvä ilta koirankin kannalta, kun porukka osasi olla fiksusti. Siitä oli todella iso apu jatkokoulutukseen.

Monella on muuten kummallinen käsitys, ettei koiran riekkuminen haittaa, kun "sehän on vasta pentu". Luulevat kai, että tuokin joku aamu yks kaks herää aikuisena koirana, joka tietenkin osaa käyttäytyä kauniisti ihan automaattisesti, pentuajan tavoista huolimatta.

No niinhän Iiris ja Jaakkokin herää yks aamu kiltteinä lapsina kaikki tavat iskostuneina takaraivoon.

Suurin ongelma näissä taitaa olla aina se, että eläimiä inhimillistetään liikaa.
Ja tulkitaan väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Ja toinen lukunsa on sitten nämä häkkieläimet. Kaikki naperot saa toki kalisuttaa kaltereita, koputella lasia, naputtaa ja herätellä nukkuvat hamsterit, huutaa ja paukuttaa häkkiä. Eikä vanhemmille tule mieleenkään kieltää.

Meillä oli tuollainen tapaus ja sanoin vanhemmille että kieltävät lastaan. Minä sitten itse kielsin, ei mitään vaikukutusta. Toisen kerran jälkeen hain muksun huoneesta pois ja pistin oven säppiin. Vanhempien mutina oli lähinnä naurettavaa tyyliin, - olishan se nyt osannut siinä olla... Eipä tuo nyt näyttänyt osaavan :/

Mun mielestä pointti on se, että omistaja haluaa sosiaalistaa koiraansa erilaisiin tilanteisiin ja ihmisiin, jotta se oppisi käyttäytymään. Siksi on tärkeää kuunnella ja NOUDATTAA omistajan ohjeita. Näin koirasta tulee hyvin käyttäytyvä kaveri, jonka kanssa voi tiettyjen rajojen puitteissa leikkiä ja riehuakin. Jos koira ei koskaan pääsee kohtaamaan ihmisiä (suljetaan eri huoneeseen tms.), niin eihän se opi niitä kohtaamaankaan. Ja toimiihan tämä sitten päinvastoinkin, lapset oppivat kohtaamaan eläimet ja niiden elekielen, tarpeet jne.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905059531404_uu.shtml

Ja meillä koiraa ei kauheasti inhimillistetä, sehän on eläin. Se ei istu sohvalla tai ruokapöydässä, nukkuu lattialla jne. se jätetään säännöllisesti ilman huomiota, kun tulee sitä kerjäämään. Ne on ne vieraat ja anopit, jotka inhimillistää eläimet ja on sitä mieltä, että surullinen ja pyytävä kaytse tarkoittaa jotain. Siinä kohtaa koira juoksuttaa ihmistä hakemaan palloa ja tarjoamaan makupaloja.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja inkku:
Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Eikö teiltä löydy yhtään auktoriteettia lapsiin? :o

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

No silloin sanotaan äidille että sinun koirasi, sinä päätät.
pitkällä tähtäimellä teet koirallesi palveluksen, jos viitsit sitä puolustaa!

Mutta onhan sekin tietenkin ymmärrettävää, ettei kaikki uskalla sanoa vastaan toiselle aikuiselle. Harmi vaan eläimen kannalta :(

Sulla on vissiin luetun ymmärtämisessä vikaa.

Ei luetun, vaan sinun käyttäytymisen ymmärtämisessä kylläkin.
Eikö sulla oikeasti ole "munaa" sanoa kunnolla, että sua todellakin uskotaan?

Miksi et voi kieltää ihmisiä tulemasta teille, kun koira on pieni?
Miksi et voi keksiä muita ratkaisuja vierailun ajaksi, kuin että koira riehuu lasten kanssa valtoimenaan?
Miksi et siis tee asialle juurikaan mitään muuta, kuin valitat täällä kauhukakaroista? (mitä tästä ketjusta on nyt saanut käsityksen)

No kun minä olen kyllä ihan kunnolla sanonut, vieraat ovat lähteneet kesken vierailun pahasti loukkaantuneena jne. Mutta kun kyseessä miehen sukulaiset, niin pakkohan niitäkin on joskus katsella. Koira on toisessa huoneessa, koira on tarhassa tms. mutta se käydään päästämässä sieltä pois tai sitten sille huudellaan oven/verkon läpi. Olen keskustellut, olen uhkaillut, olen selittänyt, olen vienyt koiraa pois, olen vienyt koiran hoitoon vierailuiden ajaksi jne. Nyt avaudun, koska eräs sukulainen on nyt sitten sitä mieltä että olen ylpeä paskiainen, joka välittää vain koirastaan eikä yhtään hänen tai kenenkään muunkaan lapsista. Ja ihmettelen, että eikö minulla oikeasti ole oikeutta vaatia koiralleni kunnollista kohtelua. Mutta sitä olen vaatinut ja sitä tulen vierailtamme vaatimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh:
hittoako päästät teille vieraita jos on noin mahdotonta? pidä ovet kiinni ja muhikaa siellä niitten elukoittenne kanssa omalla porukalla. kaikesta ihmiset täälläkin valittaa...

No ainakin minun ystävät ja sukulaiset osaavat kyllä ottaa meidän koiran leikksyyden ja uteliaisuuden huomioon.
Mutta nämä lauantaina meillä olleet ihmiset eivät olleet minun tuttuja.
Ja koska kukaan muu ei halunnut polttariporukkaa kotiinsa, minä sitten sanoin että meille voi tulla JOS osaavat olla koiran kanssa. Eipä osanneet :headwall:

Eiköhän tämä nimenomaan olisi ollut sellainen tilaisuus, jossa koiran edun nimissä, mikäli sellaista ajattelet, olisi ollut paikka kieltäytyä! Yleensä kai polttarit järjestetään ulkona/baareissa/liikuntapaikoissa/rantasaunalla... Omat polttarit osaksi meidän kotona, kun sade yllätti.

Sulla ja sun vierailla on selvästi eri käsitys koiran kanssa toimimisesta. Jos haluat sitä rauhaa ni vähennä vieraita.

En minä kaipaa rauhaa ja meillä saa kyllä käydä vieraita ja käykin! Mutta kun kerroin etukäteen tarkalleen minkälainen villi tapaus meidän koira on, että se on vasta meille tullut ja kouluts on aivan vaiheessa. Kerroin että meillä saa viettää aikaa tarpeen vaatiessa (ei oltu kauan, ja tämä olikin vaihtoehto B ).
Kaikki olivat kovin kiitollisia että saivat meillä olla, kukaan ei hermostunut koiran käytökseen joten sinänsä kaikki meni hyvin. Mulla vaan meinas mennä hermo mennä kun koko sen ajan kun meillä olimme sain juosta koiran perässä koska toiset vieraista eivät toimineet kuten oli sovittu.

(ja miten niin koiran edun nimissä olisi pitänyt kieltäytyä? Ihan uusi juttu minulle että koira menee pilalle jos meillä käy porukka saunassa ja syömässä :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohonhan ne koirat koulutetaan että sietäisivät muita, eli susta se kii on, kuinka hyvin koulutat

Niin että koiran täytyy pysyä omalla paikalla nätisti, vaikka sille leperrellään, stä kutsutaan ja sitä vilkuillaan herkeämättä pulla kourassa? Ja lapset saavat mennä tökkimään ja repimään koiraa, kun se nukkuu?

kyllä, sä opetat koiran tavoille

Ja vanhempien sopis opettaa mukulansa tavoille myös |O

Jos meinaa olla yhteiskuntakelpoinen niin täytyy osata käyttäytyä- sekä koirien että lasten! (ja äitienkin. )

Alkuperäinen kirjoittaja PilkkuPantteri:
Mun mielestä pointti on se, että omistaja haluaa sosiaalistaa koiraansa erilaisiin tilanteisiin ja ihmisiin, jotta se oppisi käyttäytymään. Siksi on tärkeää kuunnella ja NOUDATTAA omistajan ohjeita. Näin koirasta tulee hyvin käyttäytyvä kaveri, jonka kanssa voi tiettyjen rajojen puitteissa leikkiä ja riehuakin. Jos koira ei koskaan pääsee kohtaamaan ihmisiä (suljetaan eri huoneeseen tms.), niin eihän se opi niitä kohtaamaankaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905059531404_uu.shtml

Oon samaa ja eri mieltä. Toisaalta jos tilanne käy liian kuumaksi, siis tyyliin joku pikkulapsi hakkaa lelulla päähän tai ei päästä koiraa välillä rauhottumaan omalle puolelleen, vaan häiritsee..niin silloin on ok laittaa vaikka koiraportti kii eestä tms. Eli jos koira haluaa hakeutua eri huoneeseen yksinänsä tms, niin hälle on tämä suotava..oma rauha. Lapsille pitää opettaa, että koiran omalle paikalle ei mennä kiusaamaan, vaan se on koiran oma paikka. Kaikilla lemmikkieläimillä pitää olla se oma turvallinen paikkka, jossa saa olla rauhassa.

Juts hyvin olet tuosa laittanut tuon, miksi omistajan ohjeita pitäis noudattaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Minusta on ihan hyvä että täälläkin kirjoittaa. Mulla ei aina välttämättä tule mieleen että jonkulla on vaikkapa koiran koulutus kesken ja saatan hössöttääkin jos on pentuja..ja kaikki ei kehtaa sanoa kait.

Mäkin ihan mielenkiinnolla luen ketjua, koska en ole koiraihminen ja en tiedä miten niiden kanssa pitää menetellä. Itse toki en anna eläimiin tottumattomien lapsieni mennäkään kyläpaikan eläimiä miten vain häiritsemään ja varsinkin taaperoita en päästä eläimen lähelle ilman, että itse olen vierellä. Mutta tosiaan tässäkin kerjussa on tullut mulle paljon uutta tietoa jo.

Ongelmat taitavat syntyä eri ihmistyyppien kohtaamisesta.

Yksi haluaa, että isäntäperheen koira on aina hallinnassa, iästä ja omasta käytöksestä huolimatta.

Toisen mielestä koiraa saa lällyttää miten vain, eihän se siitä pilalle mene.

Kolmas ymmärtää, että jostain pitää olla itsekin vastuussa, kuten nyt omasta käytöksestä ja lapsukaisista.

Neljännen mielestä mikään ei ole oma vika, omistaja on hullu.

Viides on sitä mieltä, ettei ongelmaa ole, jos koira on pysyvästi lukkojen takana. Näin ei tarvitse hermoilla kouluttamisen takia.

Kuudes on valmis ottamaan paskamaisen akan maineen puolustaessaan koiraansa.

Seitsemäs vihjaa vieraille hienovaraisesti ja toivoo parasta.

Kahdeksas on liiankin vieraanvarainen, ei puutu asiaan, mutta stressaa enemmän kuin edellä mainitut.

Muitakin tyyppejä varmasti löytyy, mutta jos noitakin sekoittaa sopivasti keskenään, ah autuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Oon samaa ja eri mieltä. Toisaalta jos tilanne käy liian kuumaksi, siis tyyliin joku pikkulapsi hakkaa lelulla päähän tai ei päästä koiraa välillä rauhottumaan omalle puolelleen, vaan häiritsee..niin silloin on ok laittaa vaikka koiraportti kii eestä tms. Eli jos koira haluaa hakeutua eri huoneeseen yksinänsä tms, niin hälle on tämä suotava..oma rauha. Lapsille pitää opettaa, että koiran omalle paikalle ei mennä kiusaamaan, vaan se on koiran oma paikka. Kaikilla lemmikkieläimillä pitää olla se oma turvallinen paikkka, jossa saa olla rauhassa.

Juts hyvin olet tuosa laittanut tuon, miksi omistajan ohjeita pitäis noudattaa =)

Joo, toi on kyllä ihan oikein, että jos tilanne ei pysy aisoissa, niin sitten koira pitääkin viedä turvaan. Muuten alkaa vaan pelätä ja saattaa agitoitua aggressiiviseksikin.

No kun minä olen kyllä ihan kunnolla sanonut, vieraat ovat lähteneet kesken vierailun pahasti loukkaantuneena jne. Mutta kun kyseessä miehen sukulaiset, niin pakkohan niitäkin on joskus katsella. Koira on toisessa huoneessa, koira on tarhassa tms. mutta se käydään päästämässä sieltä pois tai sitten sille huudellaan oven/verkon läpi. Olen keskustellut, olen uhkaillut, olen selittänyt, olen vienyt koiraa pois, olen vienyt koiran hoitoon vierailuiden ajaksi jne. Nyt avaudun, koska eräs sukulainen on nyt sitten sitä mieltä että olen ylpeä paskiainen, joka välittää vain koirastaan eikä yhtään hänen tai kenenkään muunkaan lapsista. Ja ihmettelen, että eikö minulla oikeasti ole oikeutta vaatia koiralleni kunnollista kohtelua. Mutta sitä olen vaatinut ja sitä tulen vierailtamme vaatimaan.

Ok, kuule tässä on kyse sitten näistä debiileistä..ja anteeksi vaan, vaikka sukulaisiasi ovatkin =D Vai oliko miehen puolelta, niin taisi olla. Mutta siis tekisin niin, että iskisin koiran tarhaan näiden "häirikköjen" tultua ja laittaisin tarhaan lukon. Sen saat varmaan munalukolla iskettyä kii? Tee oikeesti näin! Koska tommoset just aiheuttaa säröjä, kun koira ei tiiä miten näiden "hullujen" kaa käyttäydytään.

Mulla on ollu hirveä homma itellä kouluttaa koira lapsiin luottamaan jne, kun edellisellä asuinalueella lapset hyökki takaapäin juosten koiran kimppuun! Siis halaamaan jne! Mutta arvatkaapa, onko koira tosi hädissään, et mitä näiden kaa tehdään ku ne hyökkii mistä sattuu! (Ärähin kerran niin pahasti, että juorut levis ja kersat jätti rauhaan koirani ;) ).

Mulla on myös yks miehen ystävä..tai lähinnä tämän avovaimo. Se koko ajan heittelee palloja jne leluja ja riehuttaa jal eikittää ja..siis koirat on tosi rauhattomia ym tämän aikana ja jälkeen. Esim. monesti näiden vierailun jäkleen ollaan menty vaikkapa yhdelle patiolle tms. No onpa kiva jättää koirat sinne sitten, kun on riehutettu hulluna ja ovat todella villinä. Eivtä siis kenestäkään muusta villiinny, paitsi tästä. Joten pokkana vaan piilotan lelut, ku tämä emäntä tulee kylään =D Yhtä lelua annan pitää ihan alussa, kun vieraat tulevat (toinen tykkää sillon kanniskella)..mutta sitten piilotan senkin. Laitan ne sitten vaivihkaa esille, kun lähdetään ;) Onneksi nämä käyvät meillä kerran 1-2 krt vuodessa!

Mutta pointtina se, että viesti ei mee perille tälle tapaukselle. Ja näitä on. Tää on just sitä tyyliä, että "ei se haittaa jos ne villiintyy"..no ei varmaan sinua! Ärr!

Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Eikö teiltä löydy yhtään auktoriteettia lapsiin? :o

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

No silloin sanotaan äidille että sinun koirasi, sinä päätät.
pitkällä tähtäimellä teet koirallesi palveluksen, jos viitsit sitä puolustaa!

Mutta onhan sekin tietenkin ymmärrettävää, ettei kaikki uskalla sanoa vastaan toiselle aikuiselle. Harmi vaan eläimen kannalta :(

Sulla on vissiin luetun ymmärtämisessä vikaa.

Ei luetun, vaan sinun käyttäytymisen ymmärtämisessä kylläkin.
Eikö sulla oikeasti ole "munaa" sanoa kunnolla, että sua todellakin uskotaan?

Miksi et voi kieltää ihmisiä tulemasta teille, kun koira on pieni?
Miksi et voi keksiä muita ratkaisuja vierailun ajaksi, kuin että koira riehuu lasten kanssa valtoimenaan?
Miksi et siis tee asialle juurikaan mitään muuta, kuin valitat täällä kauhukakaroista? (mitä tästä ketjusta on nyt saanut käsityksen)

Ketään ei ole pakko päästää kotiinsa, jos eivät suostu sinun ehdoillasi menemään.
Ihan oikeasti.
Onko miehesi sukulaisilleen asiasta sanonut?
Auttaisiko se yhtään?

En vain voi ymmärtää, miten jotkut alistuu tuollaiseen tilanteeseen.

Apsi on hyvillä jäljillä! Minäkin taidan olla hieman sekoitus noista ihmistyypeistä. Itseäni on purrut pienenä koira ilman omaa syytäni. Kaverin koira sai mustiskohtauksen ja yllättäen nappasi kiinni :( Joten anteeksi vaan, en osaa olla kovin luonteva koirien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Minusta on ihan hyvä että täälläkin kirjoittaa. Mulla ei aina välttämättä tule mieleen että jonkulla on vaikkapa koiran koulutus kesken ja saatan hössöttääkin jos on pentuja..ja kaikki ei kehtaa sanoa kait.

Mäkin ihan mielenkiinnolla luen ketjua, koska en ole koiraihminen ja en tiedä miten niiden kanssa pitää menetellä. Itse toki en anna eläimiin tottumattomien lapsieni mennäkään kyläpaikan eläimiä miten vain häiritsemään ja varsinkin taaperoita en päästä eläimen lähelle ilman, että itse olen vierellä. Mutta tosiaan tässäkin kerjussa on tullut mulle paljon uutta tietoa jo.

Mukava homma =) Ja se, että teitä kiinnostaa lukea! =)

Ite teen aina niin, että kun tulee vieraita, niin opastan heitä etukäteen. Kerron mitä tekevät. Ja mitä sanon, niin on se, että ootte normaalisti ja jättäkää koirulit huomioimatta vain. Ja sanon, että voi sitten vaikka jossain vaiheessa vierailua pyytää luokse, jos haluaa rapsutella, ei heti alussa..kun jos siinä alkaa, niin sitten koirat ovat eessä kun vaatteita otetaan pois jne.

Eli mulle vieraat eivät joudu arpomaan, mitä tehdään. Ja parhaiten selviää tosiaan sillä, että jos et tiedä mitä teet..niin aluksi ei kannata huomioida niitä koiria. Sitten voi myöhemmin kutsua luokse ja rapsutella jonkun aikaa. Tämä on ainakin se, ettet väärin voi tehdä =) Ja ei häiritse koulutusta. Tietysti jos omistaja sanoo, ettei rapsutella ollenkaan, niin sit asia erikseen.

Apsi on hyvillä jäljillä! Minäkin taidan olla hieman sekoitus noista ihmistyypeistä. Itseäni on purrut pienenä koira ilman omaa syytäni. Kaverin koira sai mustiskohtauksen ja yllättäen nappasi kiinni :( Joten anteeksi vaan, en osaa olla kovin luonteva koirien kanssa.

Mulla on tämmönen ystävä ja oon sanonu, että ei tartte huomata koko kyläilyn aikana koiria ollenkaan =) Se on jo ihan luontevaa käytöstä. Hän tosin ei nykyään enää pelkää samalla tavalla koiria ja kutsuu jopa jossain vaiheessa vierailua koirat rapsutettavaksi. Eli ei niitäk oiria tartte huomioida mitenkään, jos se ei omalta tunnu =)

Mutta kun kyseessä miehen sukulaiset, niin pakkohan niitäkin on joskus katsella.

Ketään ei ole pakko päästää kotiinsa, jos eivät suostu sinun ehdoillasi menemään.
Ihan oikeasti.
Onko miehesi sukulaisilleen asiasta sanonut?
Auttaisiko se yhtään?

En vain voi ymmärtää, miten jotkut alistuu tuollaiseen tilanteeseen.

Miten nyt mun mielestä tässä paistaa EN minä, mutta ne MUUT... koko ajan on vika miehen kavereissa tai ihan vieraissa ihmisissä.

Muuten, jos koiraton / arka ihminen menee koiraperheeseen kylään, kai te uskallatte kertoa omasta tilanteestanne etukäteen? Auttaa paljon, jos mullekin joku kertoo, että aristaa koiria. Sitten tilanne hoidetaan tietenkin toisella tavalla. Koira vaikka kytkyyn ja vasta rohkeamman vieraan kanssa taas treenataan vastaanottotilanteita. Pitää vieraallakin kivaa olla, ettei tarvi hikipäässä istua sohvalla liikahtamatta koiran pelossa.

Samoin olin hyvin mielissäni, kun koirallisetkin ystäväni ovat soittaneet etukäteen ja kysyneet neuvoja, kun tiesivät koirallani olleen koulutus kesken. Eli saavatko huomioida koiraa, kuka kieltää ja miten, jos kieltämisen tarvetta tulee jne.

meillä luojankiitos ihmiset osaa käyttäytyä kyläillessään, tosin tuo nykynen rakkikoira onki lammas koiran kuteissa..
Ainut millon n ittiä jännittäny vierailu oli kun kaveri tuli muutamaksi yöksi ja hällä on koirakammoinen lapsi, tuo meidän piski kun tykkää lapsista ja käy luonnollisesti josain vaiheessa kattomassa ketäs meilä onkaan. Nyt ollaan jo päästy niin pitkälle tytön ja koiran kanssa että sopiivat hyvin samaan huoneeseen ja koira saa nuuskia ja tyttö uskaltaa silittääkkin koiraa.

mutta jos joku tulis kiusaamaan koiraa niin siitä nousisi sellainen äläkkä että voip itkeä lapsi ja äitikin jos vastan tulee sanomaan.. :ashamed:

Meidän lasten serkkupojat hakkas meidän koiran pentuna vaikka kielsin ainaki miljoona kertaa.
No olivat kerran tulleet luvatta meidän pihalle ja ottaneet kepit ja pieksäneet koiran et nilkutti monta viikkoa. Mut kyllä koira sen muistaa...nyt ihmettelevät et miksi se aina niille pojille haukkuu ja meinaa käydä kimppuun :/

Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Meidän lasten serkkupojat hakkas meidän koiran pentuna vaikka kielsin ainaki miljoona kertaa.
No olivat kerran tulleet luvatta meidän pihalle ja ottaneet kepit ja pieksäneet koiran et nilkutti monta viikkoa. Mut kyllä koira sen muistaa...nyt ihmettelevät et miksi se aina niille pojille haukkuu ja meinaa käydä kimppuun :/

voi jessus sentään |O

Mukavat kokemukset koiralle heti pienestä pitäen.

Mulla ei kestä hermo elukoiden kiusaamista. Siinä on kiusaajilla tuuri, jos en vetele persuuksille pajuvitsalla, jos kiinni saan. Kiellettyä tietysti on piiskata niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta otan siitä sitten vastuun.

Tietty on eri, jos pienet eivät vielä osaa tapoja eläinten kanssa, mutta jos joku isompi pieksee elukoita, juttu on toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
NIIN TUTTUA! Meillä kaksi isoa koiraa ja ongelmana villiintyvät isovanhemmat jotka kyläillessään vinkuvat ja hyppivät koirien kanssa. Kun koirat sitten hyppivät näiden vanhusten päälle tulee kamala valitus miten ovat niin tottelemattomia. Kun ei helvetti voi uskoa kun sanotaan että tulkaa normaalisti sisälle ensin.

:laugh: voin kuvitella tämän...

voi jessus sentään |O

Meillä kans juopponaapurit oli käyny koiratarhalla kun oltiin töissä ja nykyisin koira ei siedä yhtään alkoholilta haisevia ihmisiä ja kepit on semmonen mitkä saa murisemaan myös. Koira oli silloin n. 1,5v ja iso koira, joten naapurit eivät tarhaan olleet menneet, mut ilmeisesti mätkineet kepillä häkkiä ja pelotelleet...Nyt koira 5,5 vuotias ja edelleen murisee vieraille, eikä luota, joten koulutusta jatketaan varmaan lopun ikää...

voi jessus sentään |O

Sanoppa muuta. Kyllä pojat juoksi ja lujaa ku pääsin paikalle.Onneks sentään lasten omat vanhemmat otti tilanteen tosissaan (heillä itselläkin eläimiä) mut muut sukulaiset ovat hyssytelleet ja vika on MINUSSA. En uskalla päästää koiraa yhtään irti kun nämä pojat on lähimaastossa. Muuten tosi kiltti koira mut en voi olla varma mitä se heille tekee, kun on iso ja voimakas koira.

Ja yks juttu mitä mä en kans ymmärrä. Et toisen koira on AINA toisen.
Ku meidän koira on silti paljon ihmisten kans tekemisissä. Ja meidän matkassa, mutta ei todellakaan tottele muita ko minua ja miestäni.
No eräs sukulais poika meinas hermostua ko koira ei menny ulos kun pelkäs raketteja uutenavuotena. Mä kielsin aika monesti että anna olla sen. Mut ei uskonu. No ku minulla silmä vältti niin oli väkisin yrittäny raahata ulos. No koira oli tokassu (onneks ei sattunu mitenkää) kädestä. ja kauhee kaplakka et koira puras. No missähän se vikä oli. Mut onneksi siinä ei tullu edes naarmua. Mut säikähti se poika. Istu ihan kalpiana sohvalla ja haukku koirat tyhmäksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mulla ei kestä hermo elukoiden kiusaamista. Siinä on kiusaajilla tuuri, jos en vetele persuuksille pajuvitsalla, jos kiinni saan. Kiellettyä tietysti on piiskata niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta otan siitä sitten vastuun.

Tietty on eri, jos pienet eivät vielä osaa tapoja eläinten kanssa, mutta jos joku isompi pieksee elukoita, juttu on toinen.

aivan
Mutta ihan pienten kans olen tehny itse niin jos ei ole tottunu eläimen kans oleen.Et otan lapsen eka syliin ja totutan sitä kautta eläimeen. Ei niin et lapsi juoksee suoraan eläintä kohti tai karkuun.

Yhteistyössä