Voiko 10viikkosella pennulla todella olla jo vahtiviettiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
On nyt sattunut useampi sellainen tilanne missä "vahtimista" esiintyy.
Esim. Jos takapihalta kuuluu jotain epämääräisiä ääniä niin pentu menee päättäväisesti sinne alkaa murists ja päästää vahtihaukkuja.

Tai kun yksi höselö koira tänään tuli häsläämään minun ja lasten luo kipittää pentu jokaisen eteen vuorollaan, näyttää hampaita ja murisee.

Kuitenkin jos homma menee liian pelottavaksi kipittää mamman luo turvaan :D

Voisiko siis todelka tuon ikäisellä olla jotain vahtiviettiä vai mitä?
Ja olisiko voinut ottaa isommasta koirasta mallia noin paljon jo?

Mikä ettei, oli meilläkin aikanaan ajokoiran pennuilla jo luovutusiällä innokkaimmilla metsästysvietti, muuan narttupentu ehti jopa säikäyttää kissan ikihyviksi ajamalla sitä takaa oikein kimakalla jänishaukulla, joten miksipä ei vahtiviettiäkin olisi jo pienillä.

Vaikutaa enemmänkin pelkoaggressiivisuudelta eli pelkää niin näyttää hampaita ja murisee.

Meillä on oma koira pelkoaggressiivinen. Pelkääminen näkyy raivoisana haukkumisena ja murinana ja koira on arvaamaton.

[QUOTE="aloittaja";28814555]Pentu on todella rohkea, ei pelokas lainkaan.[/QUOTE]

Kannattaa ainakin jossain vaiheessa katrsia pois tuo hampaiden näyttäminen ja ylimääräinen vahtiminen ja puolustelu.
Vaikka se onkin söpöä (tai ei edes mielestäni ole) jos 10-viikkoinen pikkupallero puolustelee ja näyttää hampaita, niin aika pian siitä voi tulla ongelmia. Teidän pitäisi suojella sitä, ei toisin päin.

Sanoisin, että vietikäs pentu. Lupaava harrastuksia ajatellen.
Mutta joo, itse en sallisi pikkukarvapalleron hyppiä silmille tuolla tavalla. :D

Vaikkei pentu vaikutakkaan pelokkaalta niin kyllä tuonikäisen "vahtiviettisyys" on sitä että se on hämillään ja huolissaan omasta selviytymisestään. Ei suotavaa tuonikäiseltä että hampaat vilkkuvat ja murinaa kuuluu. Kannattaa nyt todenteolla paneutua siihen että pentu tajuaa olevansa turvassa jottei siitä tule ylireagoivaa nuorta koiraa ja sittemmin aggressiivista aikuista.

Olenkin aina puuttunut tilanteeseen, menemällä itse siihen ja sillä se on sitten loppunutkin.
Mutta olen lukenut ettei kaikkea vahtimista/"vahtimista" pidä kitkeä pois että koirasta vahtijaksi tarvittaessa on, niin mistäa nyt sitten tietää mihin puuttua ja mihin ei?

Minkä rotuinen? Nyt kannatta paljon sosiaalistaa koiraa ja kuljetella paikasta toiseen. Ei tuo minusta hyvältä kuulosta, että hampaita näyttää. Kun pentu alkaa olla 4kk ikäinen niin näkee jos selvästi onko arka vai ihan normaali ja utelias.

[QUOTE="vieras";28816521]Minkä rotuinen? Nyt kannatta paljon sosiaalistaa koiraa ja kuljetella paikasta toiseen. Ei tuo minusta hyvältä kuulosta, että hampaita näyttää. Kun pentu alkaa olla 4kk ikäinen niin näkee jos selvästi onko arka vai ihan normaali ja utelias.[/QUOTE]

juu, mahdollisimman paljon ollaan yritettykin viedä kaikkiin uusiin paikkoihin ja tutustuttaa uusiin ihmisiin ja koiriin.

Yhteistyössä