"Vieraannut täysin työnteosta kun olet kotona NIIN kauan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Coco

Vieras

Olen ollut siis hoitamassa 1v lastamme sen vuoden kotona. Nyt on toinen lapsi toiveissa ja yrityksen alla, ja olen itse sitä mieltä, että mieluummin olen putkeen pois töistä ja hoidan lapset (jos toinen tulee) "kerralla". Minulla on siis vakityö odottamassa (no joo, ei se työ ketään odota mutta on olemassa siis ainakin toistaiseksi).

Näitä kommentteja on tullut jo useita lähipiiristä, kavereilta, sukulaisilta, jopa mieheltäni, että jos olen muutamankin vuoden pois töistä niin en enää pysty/halua/osaa palata töihin.

Siis mitä järkeä olisi mennä esim. muutamaksi kuukaudeksi töihin ja laittaa esikoinen hoitoon? Vaikka haluaisin hoitaa mahd. tulevaa lasta 2v asti kotona, olisin siis yhteensä noin 4v pois töistä, onko se niin paljon koko elämästä?

Taloudellisesti kotona olo on siis mahdollista sen muutaman vuoden vielä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että sitä pidetään jonain "lusmuna", kun ei halua mennä edes takas vekslaamaan töiden kanssa?

Meillä on kolme lasta putkeen, eli jos (kun) olen hoitovapaalla sinne kun nuorinkin on 3, olen ollut pois töistä 7 vuotta. Ja totta, olen kyllä vieraantunut, ihmisetkin ja onrganisaatio työpaikalla vaihtunut. Mutta mitä mä olisin ehtinyt oppia siellä, jos olisin ollut jossain välissä muutaman kuukauden siellä? Olisin vaan ajanut mun hyvän sijaisen pois ja joutunut taas kouluttamaan uuden. Työpaikkakin pääsee mielestäni helpommalla, kun olen kerralla pois. Eikä tartte väleissä järkätä lasten hoitoja.

En tiedä mitä muut tästä aattelee, ei oo kukaan mitään sanonut...

Olin 6v pois töistä ja palatessani pomo sanoi ettei uskoisi että olen ollut niin kauan pois sillä työ sujuu hyvin . Paljon on kiinni itsestä päivittääkö tietojaan poissa ollessa ja"laiskistuuko kotona".

En tiedä varmasti mitä musta ajateltiin, suurin osa työkavereista ainakin on ollut aina ystävällisiä, eikä oo valittaneet. Pomosta en tiiä.. Mutta olin siis 4 vuotta putkeen pois. Lapsilla ikäeroa 1 v 8 kk. Kun tulin töihin takaisin tein 15 minuutissa asian, johon pomo kuivtteli, et multa menee tunti. 2 vuotta töihinpaluun jälkeen sain ylennyksen ja vuosi siitä vielä henkilökohtaisen lisän. Että en nyt ainakaan koe, että olisin vieraantunut.

Niinpä, voisin kuvitella että palaan uudella innolla töihin sitten kun olen pystynyt keskittymään ensin kunnolla tähän "toiseen työhöni" lastenhoitoon. Ei varmastikaan olisi järkevää mennä vaikka puoleksikin vuodeksi töihin ja ensin esikoinen hoitoon ja sitten pois..

Mutta kun kerran toiveet on kaksi lasta melko pienellä ikäerolla (tämähän on vain spekulointia, esikoinen sai alkunsa melkein heti mutta nyt voi kestää että tärppää). Tilanne nyt on tämä. Nyt olen siis ilmoittanut palaavani töihin loppukesästä, saa nähdä ;).

Kyllä minulla on aikaa tehdä töitä myöhemminkin ennen eläkeikää...

No, äkkiä siihen työntekoon kyllä taas tottuu. Itse olin "vain" reilut 2 vuotta pois työelämästä ja kieltämättä ekana päivänä tuntui, että ihan kaikki oli muuttunut. Seuraava päivä meni jo paljon paremmin ja nyt kun oon ollu pari viikkoa töissä, tuntuu, etten olis pois ollutkaan. Äkkiä noihin organisaatio- ym. muutoksiin tottuu. Joten no panic, ole vaan kotona ihan rauhassa jos ajatus sinusta hyvältä tuntuu. Itse taas oikeastaan jo kaipasinkin työelämää, joten mulle tämä on ollu kivaa vaihtelua kotiäidin arkeen. Teen osapäivätyötä niin lapselle ei tule kuin 3 hoitopäivää viikossa.

mulle sanonut esimies että enköhän ole jo lomaillu tarpeeksi kotona kun pyyteli töihin äippälomalla... :(
olen ollut nyt kotona lasten kanssa 7vuotta ja osaan ja pystyn töihini palaamaan, olen tehnyt keikkaa. Mutta kyllä ihmisiltä olen kuullut olevani luuseri ja yhteiskunnanelätti vaikka olen hoitovapaalla??!!
Mutta en ole vieraantunut, ja suosittelen kuuntelemaan itseään mitä haluaa eikä mennä sen mukaan kuin valtavirta koska muutkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
mulle sanonut esimies että enköhän ole jo lomaillu tarpeeksi kotona kun pyyteli töihin äippälomalla... :(
olen ollut nyt kotona lasten kanssa 7vuotta ja osaan ja pystyn töihini palaamaan, olen tehnyt keikkaa. Mutta kyllä ihmisiltä olen kuullut olevani luuseri ja yhteiskunnanelätti vaikka olen hoitovapaalla??!!
Mutta en ole vieraantunut, ja suosittelen kuuntelemaan itseään mitä haluaa eikä mennä sen mukaan kuin valtavirta koska muutkin :)

Joopa,joo lomaillut olet varmaan? Voit olla huoletta hoitovapalla niin kauan kuin laki sallii...Etkä ole luuseri etkä yhteiskunnan elätti! Päinvastoin, miten paljon yhteiskunta on säästänyt, kun itse olet hoitanut lapsesi... Ajattelepa niitä monia "pakastevirkoja", joita kansanedustajat pitävät...

Yhteistyössä