Vieläkö neljäs??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rosamamma

Vieras
Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta, nuorin vasta puolivuotias. Näihin asti olen ollut varma, että kolme lasta on hyvä määrä meille. Nyt kuitenkaan en ole enää niin varma asiasta. Tuntuisi haikealta ajatella, että tämä olisi viimeinen vauvani. Ja mieheni ajattelee samoin. Minulla on ollut helpot raskaudet ja "helpot" vauvat, taloudellinen tilanne meillä on suht ok ja minulla on vakituinen työpaikka. Asiat ovat siis mallillaan, mutta mietityttää kovasti, onko sitä ihan "hullu". On haikeaa ja vaikeaa tehdä päätös siitä, milloin lapsiluku on täynnä.

Kolmilapsinen perhe tuntuu joissain asioissa jo isolta perheeltä. Normaaliin autoon kuitenkin mahdutaan ja asuntokin vielä riittää. Tuntuu, että kynnys neljänteen lapseen on iso. Vai onko se?

No meillä on yrityksessä neljäs vaikka taloudellinen tilanne voisi parempikin olla.Oli jo selvyys että nuorimmainen 9kk nyt saa toivottavasti seuraa.Eli hullu tai en niin neljäs toivottavasti tärppäis pian.Ollaan jo kolmatta kiertoa yrittetty.

No,meillä on kolme alle kouluikäistä,nuorin on yksivuotias.Lapsiluku on ehdottomasti täynnä,ei vaivaa vauvakuume.Itselleni kolme on maksimi.Olen kyllä mukavuudenhaluinen ja haluaisin joskus tehdä muutakin kuin olla raskaana ja hoidella vauvoja.Nämä on niin henkilökohtaisia asioita....:).Jos sinusta tuntuu että jaksat niin mikäs siinä.Mulla on kädet täynnä työtä kolmessa,harrastuksiin kuskaamista ja kaikenlaista.Mies reissaa joskus työnpuolesta.Arjen pyörittäminen tuntuu välillä raskaalta.Jos haluaa suuren perheen niin sen täytyy olla jotenkin elämäntapa,täytyy olla tosi hyvä organisoimaan ja sitten se raha.Vaikka se ei ole maailman tärkein asia,mutta kuitenkin.

Minustakin neljännen lapsen saaminen tuntui isolta kynnykseltä. Kolmannen lapsen jälkeen ajattelin, että kai sen perheen täytyy nyt olla tässä, jotenkin tuntui, etteivät "normaalit" ihmiset hanki kolmea lasta enempää. Autokin jäisi pieneksi. Vauvakuume kuitenkin iski, muistan mm. ajatelleeni, kun katselin peräkkäin tallustelevia lapsia, että olisipa kiva, jos tuossa olisi vielä yksi lisää. Mies ei heti lämmennyt ajatukselle, mutta aika pian kuitenkin. Isompi autokin löytyi ja yksi huone rakennettiin lisää neljättä odottaessa, asioilla on yleensä taipumus järjestyä :)

Minusta oli ihanaa huomata, kuinka neljäs lapsi tuli niin luonnollisesti ja helposti osaksi perhettä, ei mitään suuria mustasukkaisuusdraamoja. Nyt huomasin ymmärtäväni opiskelukaveriani, seitsemän lapsen äitiä, joka sanoi, että vasta kolmannen lapsen jälkeen osasi nauttia äitiydestä.

Nyt meillä on kuusi lasta, neljännen jälkeen ei enää viides ollut suuri kynnys. Viidennen piti alunperin olla viimeinen, mutta niin vain vauvakuume vielä iski :) Ehkä nyt meidän perhe on tässä, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vannomatta paras. Mutta joka tapauksessa olen onnellinen siitä, ettei tullut jätettyä lapsilukua siihen kolmeen, mikä aluksi tuntui ehdottomasti maksimilta.

Meillä on ollut vaihteleva tilanne taloudellisesti esikoisesta lähtien ja autokin vasta, kun jo odotin neljättä.
Asutaan aika ahtaasti vuokralla, mutta kun kukaaan ei ainakaan vielä halua muuttaa muualle täältä ' maaseudun rauhasta'.. :heart:
SOPU SIJAA ANTAA sanoo isi :heart:
JOs haluaa lapsen ja voi saada lapsen ( vaikka enemmän kuin neljä! ;) )
niin ei kai se rahapussi saa olla se viimeinen este?
NO minä en tiedä tuleeko meille enää pikkuisia, vaikka vauva kuume onkin krooninen minulla ja miehellä! :heart: :D ...ja syynä on mun maitohormoni sairaus... :/

Teidän tilanne kuullostaa niin hyvältä, etten näe syytä, miksei sitä neljättä voisi tehdä.
Meillä on neljä lasta ja viides tulossa, eikä esim. taloudellinen tilanne ole hääppöinen, mutta kaikki lapset ovat silti olleet toivottuja ja "tehty" ihan tarkoituksella.

Olen sitä mieltä, että jos vauvakuume vaivaa ja lapset saa alkunsa helposti, niin siitä vaan. Kyllä meillekin kolmas vauva olisi tervetullut milloin vain, mutta kun emme häntä perinteisillä keinoilla saa alkuun. Taas olen elokuussa menossa naistentautien polille, josko siellä saatais uutta elämää alkuun.

Kiitos kaikille kivoista kommenteista! Näinhän se on, että jokainen tekee omat päätöksensä kuten parhaaksi näkee. Tällä hetkellä taas tuntuu, että töihin olisi kiva palata ja tekemistä varmasti riittää noissa kolmessa kullanmurussa :)

Siitä juuri halusin kuulla kokemuksia, miten kaikki sujuu ison perheen kanssa. Suomi kun tuntuu suunnitellun max. kolmilapsisille perheille.

Jatkanpa pohdintaa. Mieheni taas tänään otti puheeksi sen neljännen lapsen mahdollisuuden! Asia on sikäli ajankohtainen, että pitäisi päättää ehkäisykeinosta, pillerit lyhyeksi aikaa, kierukka pitkäksi aikaa vai "Herran haltuun" eli tulee, jos on tullakseen:)

Tämä kommentti on uusioperheestä, joten vain kaksi lasta olen synnytänyt, mutta neljän lapsen taloutta hoidan.
Ruokapöytä voi olla ahdas etenkin jos vieraita tulee, siihenkin on ratkaisu...
Auton täytyy olla isompi, niitäkin löytyy...
Rahaa menee samalla tavalla oli neljä tai kolme lasta, asiat vain priodisoidaan eri tavalla...
ne isot plussat.....

anteeksi mokasin kirjoittaessa ja viesti lähti ennen kuin oli valmis.
Siis ne isot plussat.
aina on joku jota halata, isoilla kuin pienilläkin
kavereita löytyy
et ole reissussa yksin
lapsista on aina seuraa toisille, ikä erosta huolimatta
oppi jakamaan ja huolehtimaan toisistaan
jne....

Aloin odotaa neljättä kun kolmas oli vuoden vanha. Olen aina halunnut neljä lasta. nyt kuitenkin tuntuu että neljäs oli sitten liikaa. Nyt on talossa liian vilkas parivuotias ja koliikkivauva. Kun yöunet jää vähiin niin on todella vaikeaa jaksaa päivällä todella vilkkaan parivuotiaan kanssa.
Jos olisin arvannut että tällä kertaa tulee koliikkia olisin kyllä pitänyt vähän enemmän väliä. nyt on kyllä lapsiluku täynnä. =) :heart:

Yhteistyössä