Vieläkö ihmisillä on pyytentöntä auttamisen halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en anna rahaa enkä muuta ulkomaisiin kohteisiin, kun lähempänäkin on avuntarvitsijoita. Onko se muuten niin että jos sulla on kummilapsi esim. afrikassa, ei sun avustukset mene suoraan hänelle?

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä en anna rahaa enkä muuta ulkomaisiin kohteisiin, kun lähempänäkin on avuntarvitsijoita. Onko se muuten niin että jos sulla on kummilapsi esim. afrikassa, ei sun avustukset mene suoraan hänelle?

Mun mielestä se raha mikä maksetaan menee siihen kylään mistä kummilapsi on, eli ei suoraan sille lapselle... ??

En osallistu minkään hyväntekeväisyysjärjestön avustuksiin, vaan olen auttanut lähimmäisiäni ja esmes tulipalossa menettäneiden perheitten avustuksiin.
En avusta ulkomaille meneviä, koska mielestäni avustukset eivät mene perille avustusmaiden hallinosta johtuen. Niinkauan, kun Diktatuurit ovat vallassa, niin avustukset eivät auta kärsivää kansaa. Pieni osa avusta voi mennä perille, mutta en sen takia vaivaudu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun mielestä se raha mikä maksetaan menee siihen kylään mistä kummilapsi on, eli ei suoraan sille lapselle... ??

Niin ja osa siitä rahasta jää järjestölle.

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Eli itse perille pääsevä apu on melkoisen pieni, kun jokainen välikäsi on napannut siitä itselleen :/

Eli itse perille pääsevä apu on melkoisen pieni, kun jokainen välikäsi on napannut siitä itselleen :/

Juu näinhän se valitettavasti on. Paras järjestö on siis sellainen joka toimii vapaaehtoisvoimin, eli eivät maksa palkkoja kellekään. Onkohan sellaista edes olemassa :/

On pyyteetöntä auttamisenhalua kyllä. Mutta jos itsekin laskee kymmensenttisiä välillä, niin ei paljoa lahjoitusrahoja irtoa. Jonkun rovon laitan joskus keräyksiin. Ompelemiseen sun muuhun ei voimat arjen pyörityksen jälkeen riitä, en siis saa aikaseks itellenikään mitään. Oon antanu vaatetta ja meikkejäni vielä itteeni köyhemmälle. Sellasta pientä mihin omat rahkeet riittää. :)

Esimerkikisi SPR:n katastrofirahastan tuotosta saa maximissaan 15 % mennä keräyskuluihin, joten se lahjoittama raha ei kokonaisuudessaan mene avustukseen, toki tuo spr:n välistä ottama prosentti on onneksi aika pieni.

Kaikki tällaiset järjestöt käyttävät hyväkseen länsimaalaisen ihmisen huonoa omaatuntoa omasta hyvinvoinnistaan. Ja suurinosa rahoista ei mene paikallisen ihmisen elintason parantamiseen, ainakaan oikealla tavalla.
Paras tapa tehdä hyvää on tehdä jotain konkreettista paikanpäällä. Niin täällä kotimaassa kuin ulkomaillakin. Siitä ei kukaan rahamies tai -nainen voi vetää välistä vaan apu todellakin menee sitä tarvitsevalle.

Sellaista teen jokapäiväisessä elämässä, että joka päivä yritän noukkia roskan-pari maasta ja viedä lähimpään roskikseen. Vanhoille ihmisille avaan aina ovet ja annan ratikassa istumapaikan.

Rahallisesti en pysty kovin suuriin, mutta olin vastikään useamman vuoden mukana Planin kummilapsitoiminnassa, lisäksi oon tukenut pelastushelikopteritoimintaa ja SPR:n katastrofirahastoa. Nälkäpäiväkeräyksessä oon ollut kahdesti kerääjänä mukana.
Oon myös Maan Ystävien jäsen, ja lisäksi käyn osallistujana heidän tapahtumissaan. Lisäksi meillä on vihreä sähkö, jonka nyt luulis ainakin ympäristön kautta auttavan kaikkia (plus aika monenlaisia muita ympäristönsäästämistoimia, mutta ei mennä niihin nyt).
Enemmänkin voisi tietysti tehdä!!

Yksi mun tapa auttaa on antaa pieneksi jääneet lastenvaatteet ja tarvikkeet eteenpäin. Niistä saisi rahaakin myymällä huutiksessa tms, mutta mieluummin annan tutuille ja helpotan ystävien elämää. Lisäksi osallistun myös keräyksiin jne.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: Uskon että ihmisissä on paljon hyvää tahtoa ja auttamisen halua. Ja se näkyy myös käytännössä (tästä julkaistiin taannoin joku tutkimuksin).

Vaikka muka maailma on niin itsekäs ja paha, se ei muutu, että löytyy myös hirveästi hyvyyttä, empatiaa ja auttamisenhalua. Minä siis edelleenkin uskon ihmiseen :)

Mua hämmästyttää tää lähiauttamisperiaate. Siis itsessään hienoa auttaa suoraan, mutta kun afrikkalainen avuntarve olis oikeesti hiukan toisella tasolla kuin täkäläinen... ja me eletään joka tapauksessa niittenkin selkänahasta näin hyvin kuin tehdään. Niin ei meillä ole kuitenkaan mitään velvollisuuksia siihen suuntaan?!!?

Mä en yleensä anna rahaa ulkomaan keräyksiin, koska niin paljoa oon kuullut juttuja mihin ne avustukset menee, ei siis ihan oikeisiin osotteisiin :/
Mutta ei se tarkoita sitä etten auttaisi apua tarvitsevia. Autan sitten muulla tapaa ja eri kohteita.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Mua hämmästyttää tää lähiauttamisperiaate. Siis itsessään hienoa auttaa suoraan, mutta kun afrikkalainen avuntarve olis oikeesti hiukan toisella tasolla kuin täkäläinen... ja me eletään joka tapauksessa niittenkin selkänahasta näin hyvin kuin tehdään. Niin ei meillä ole kuitenkaan mitään velvollisuuksia siihen suuntaan?!!?

Toki on velvollisuutta. Jokainen auttaa, kuten sillä hetkellä kykenee.
Avustustyönteko esim. Afrikassa pienten lasten kanssa ei ole vaihtoehto ainakaan minulle. Kaikki aikanaan.

Yhteistyössä