Vieläkö ihmisillä on pyytentöntä auttamisen halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tirsku

Aktiivinen jäsen
03.07.2009
4 681
0
36
Olenko mä ainut, joka antaa vähistä varoistaan minkä pystyy? Olen kutonut nuttuja Etiopian vauvoille, mulla on "kummilapsi" Afrikassa, lahjoitan jokaiseen lapsille menevään keräykseen rahaa, vaikka kuin ois vähissä muutenkin jne. jne.

Jotenkin vaan lasten hätä riipasee niin syvältä, että en osaa olla auttamatta. Tänä vuonna omat vanhemmat ja appivanhemmat saa joululahjaksi lahjoita lehmä-systeemin kautta lähteneet vuohet tms. jotka vähän auttaa jossain päin maailmaa.

Ei monilla enää ole.

Mä muuten annoin mun isovanhemmille viime vuonna lahjan (eli siis kortin, mitä lahjoittamallani rahalla on saatu Afrikkaan) tuon Lahjoita Lehmä-systeemin kautta ja olivat kyllä hyvin, hyvin otettuja siitä.

Mä antaisin esim. vaatteita pois, mutta en tiedä (enkä ole ottanut selvää :ashamed: ), minne voisi lahjoittaa. Mulla kun ei ole autoa, niin en mihinkään pitkälle pysty mitään viedä :/

Mun mies on Afrikasta kotoisin ja kun hän menee kotimaassaan käymään, hän vie joko meidän lasten pieneksi jääneitä vaatteita tai kirpparilta ostettuja vaatteita mukanaan ja jakaa niitä lapsille. Toki sekin on hieman rajoitettua, kun mitään mahtimäärää ei voi mukanaan kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Ei monilla enää ole.

Mä muuten annoin mun isovanhemmille viime vuonna lahjan (eli siis kortin, mitä lahjoittamallani rahalla on saatu Afrikkaan) tuon Lahjoita Lehmä-systeemin kautta ja olivat kyllä hyvin, hyvin otettuja siitä.

Mä antaisin esim. vaatteita pois, mutta en tiedä (enkä ole ottanut selvää :ashamed: ), minne voisi lahjoittaa. Mulla kun ei ole autoa, niin en mihinkään pitkälle pysty mitään viedä :/

Mun mies on Afrikasta kotoisin ja kun hän menee kotimaassaan käymään, hän vie joko meidän lasten pieneksi jääneitä vaatteita tai kirpparilta ostettuja vaatteita mukanaan ja jakaa niitä lapsille. Toki sekin on hieman rajoitettua, kun mitään mahtimäärää ei voi mukanaan kantaa.

mä vien meidän vaatteita meidän seurakunnan kirpparille. ne myy niitä täällä, mut osa viedään kerran tai kaks vuodessa venäjälle, mun käsittääkseni aina samaan orpokotiin tai vastaavaan.

Minä en auta rahallisesti sillä en voi olla varma että raha päätyy sinne minne sen pitäisi ja lisäksi ongelmaksi voi muodostua ihmisten tuleminen riippuvaiseksi avustuksista eli että heitä autetaan väärin, mutta muuten teen vapaaehtoistyötä Suomessa ja välitän kyllä muista mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
Ei monilla enää ole.

mä vien meidän vaatteita meidän seurakunnan kirpparille. ne myy niitä täällä, mut osa viedään kerran tai kaks vuodessa venäjälle, mun käsittääkseni aina samaan orpokotiin tai vastaavaan.

Ok. Täytyy ottaa selvää, jos tässä lähistöllä toimii joku tuollainen.

Ei monilla enää ole.

Itselläni on hiukan huonoja kokemuksia näistä Venäjälle vietävistä vaatteista. Isäni kävi tekemässä monena jouluna ruokaa venäläisissä lastenkodeissa ja parissa lastenkodissa johtajat/johtajattaret olivat ottaneet omille lapsilleen kaikki parhaimmat vaatteet ja rahalahjoitukset siirtyivät parempiin taskuihin :/

Sanoisin sekä asiaa jonkun verran sivusta seuranneena että omastakin kokemuksesta että köyhä antaa omastaan mut rikas usein ei.

Silloin kun olin tosi köyhä, opiskeleva yh, pyrin auttamaan, antamaan keräyksiin rahaa jos vain pystyin, edes muutaman euron, tein vapaaehtoistyötä.
Kun itselläkin oli tiukkaa ja rankkaa oli helppo ymmärtää muita joilla on vaikeaa.
Nyt kun elämäntilanne on "parantunut" monin tavoin, niin taloudellisesti kuin muutenkin ei sitä toisten hätää samalla lailla ajattele, ja usein vielä sortuu ajattelemaan että itse ovat ongelmansa aiheuttaneet(ei lapset toki suoraan) tai ettei kaikkia voi kuitenkaan auttaa joten antaa olla. Ja kyllä tajuan ettei noin ole oikein ajatella, myönnän vain että olen itsekin ihan yhtä "huono ihminen" kuin moni muukin..
Kai se on se ihmisluonto niin itsekäs ja huono.

Eiks yhteisvastuukeräyksenkin suhteen ole ollut julkisuudessa tietoa että köyhät antaa eniten sinnekin.

Mä annan kaiken tarpeettoman tavaran ja vaatteet kirkon keräykseen. Myyvät sitten osan paikallisessa liikkeessään ja osa menee ilmaiseksi ja toivon mukaan tarpeeseen. Kaikki sinne laittamani on joko ihan käyttämätöntä tai sitten liki uuden veroista.

Tiettyihin keräyksiin annan myös rahaa ja esim. Pelastusarmeijan joulupata netissä on jo jokavuotinen perinne mulla. Sinne menee yleensä muutamia kymppejä.

Toki autan trvitseijaa ihan pyyteetöömästi,mutta mihinkään ulkomaiseen kohteesen en anna rahaa. Esim just afrikkaan. Neraha tmenee muuhukäyttöön,kuten aseisiin.

Ja spr:n tsunamikatastrofin aikana laitoin rahaa, utt aaenää en anna edes spr:lle. Sekin on mennyt pörssiin. se siitäavusta.

Mieluummin anan kotimaasa ihan ilman välikäsiä sitä apua. Eismostamalla kaverille ruokaa, auttamalla vauvanhoidossa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Ei monilla enää ole.

Itselläni on hiukan huonoja kokemuksia näistä Venäjälle vietävistä vaatteista. Isäni kävi tekemässä monena jouluna ruokaa venäläisissä lastenkodeissa ja parissa lastenkodissa johtajat/johtajattaret olivat ottaneet omille lapsilleen kaikki parhaimmat vaatteet ja rahalahjoitukset siirtyivät parempiin taskuihin :/

joo varmasti tapahtuu. mä oon sen verran luottanu tähän, koska mun mummo on tähän asti ollu mukana niillä reissuilla, ja on hänen mukaan ainaki asia menny niinku pitänykin... vaikka mistä sitä tietää.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisin sekä asiaa jonkun verran sivusta seuranneena että omastakin kokemuksesta että köyhä antaa omastaan mut rikas usein ei.

Silloin kun olin tosi köyhä, opiskeleva yh, pyrin auttamaan, antamaan keräyksiin rahaa jos vain pystyin, edes muutaman euron, tein vapaaehtoistyötä.
Kun itselläkin oli tiukkaa ja rankkaa oli helppo ymmärtää muita joilla on vaikeaa.
Nyt kun elämäntilanne on "parantunut" monin tavoin, niin taloudellisesti kuin muutenkin ei sitä toisten hätää samalla lailla ajattele, ja usein vielä sortuu ajattelemaan että itse ovat ongelmansa aiheuttaneet(ei lapset toki suoraan) tai ettei kaikkia voi kuitenkaan auttaa joten antaa olla. Ja kyllä tajuan ettei noin ole oikein ajatella, myönnän vain että olen itsekin ihan yhtä "huono ihminen" kuin moni muukin..
Kai se on se ihmisluonto niin itsekäs ja huono.

Eiks yhteisvastuukeräyksenkin suhteen ole ollut julkisuudessa tietoa että köyhät antaa eniten sinnekin.

on tehty tutkimuksia että laman aikana ihmiset auttavat toisiaan eniten.
eli sama asia mitä itse puhuit.

Alkuperäinen kirjoittaja TUNDRA-elementissään-:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
musta tuntuu että monikin auttaa ne ei vaan tee numeroa siitä.
Tätä mieltä minäkin. Eihän se ole enää pyyteetöntä auttamista, jos siitä toitotetaan joka suuntaan.

Molempiin peesi.
Mutta mielummin valitsen kuitenkin kotimaan kuin ulkomaan, kyllä Suomessakin on apua tarvitsevia.

Yhteistyössä