Vielä on niin dorkia ihmisiä olemassa, jotka luulevat 1-tyypin diabeteksen johtuvan esim. sokerin syömisestä!!

  • Viestiketjun aloittaja lapsellani on D-1
  • Ensimmäinen viesti
lapsellani on D-1
Työkaveri (alle 30v) ihan pokkana väitti, että hänen 7v-kummilapsensa 1-tyypin diabetes on vanhempien vika, koska syöttivät sille pienenä ties mitä!!!

Itse, vasta sairastuneen lapsen äitinä nostin karvani aika reilusti pystyyn... Loukkaannuin. Lapseni on kuitenkin erittäin hoikka (vaikka itse olenkin läski). Vittuilikohan se mulle?
Oletteko kuullet moisista ennakkoluuloista vielä 2000-luvulla?
 
"vieras"
En ny ihan päivittäin mutta viikottain kuitenkin
Ihmisillä menee sekaisin 1 tyyppi johon voi sairastua kuka vaan ja vaikka puhutaan lapsuus/nuoruusiän sairaudesta niin esim oma veljeni joka on koko ikänsä urheillut sairastui 33 vuotiaana.
ja 2 tyyppi joka on lähes puhtaasti itse aiheutettua, vaikka sokerin syömisellä ei siihenkään varsinaisesti ole vaikutusta enemmänkin kaiken muun
 
ap.
Mä olin kuvitellut, että ihmisille olisi selvää noi erot. Varsinkin tälle työkaverilleni, joka kuitenkin työskentelee hoitoalalla! Mitähän muuta se luulee tietävänsä...
 
Foortti harmaana
Mun anoppi sanoi (kun meillä sairastui poika alta 3v:aana diabtekseen), että:

"Sen siitä saa kun syöttää sokeria."

Mä vedin niin herneet nenään (juuri sairaalasta tultuani), että soitin kälylle, joka soitti äitilleen ja vähän "VALAISI" sitä, kun itse en kyennyt. Olisin vaan huutan sille.

Ja anoppi vetää perunaa ja leipää ihan urakalla.

Tää on mulla hampaankolossa vieläkin.
Ja se tulee niitten suvusta, vaikka MÄ oon ylipainoinen.
En ole sille sitä kyllä "heittäny".
 
Ite olen tosi usein törmänny siihen, et ihmiset sekottaa 1-tyypi ja kakkostyypin diabetekset. Eräs hoitoalalla työskentelevä kaverini kovin väitti, että 1-tyypin diabeteksesta voi parantua oikealla ruokavaliolla niin ettei tarvitse enää lääkkeitä...
 
"rrr"
Työkaveri (alle 30v) ihan pokkana väitti, että hänen 7v-kummilapsensa 1-tyypin diabetes on vanhempien vika, koska syöttivät sille pienenä ties mitä!!!

Itse, vasta sairastuneen lapsen äitinä nostin karvani aika reilusti pystyyn... Loukkaannuin. Lapseni on kuitenkin erittäin hoikka (vaikka itse olenkin läski). Vittuilikohan se mulle?
Oletteko kuullet moisista ennakkoluuloista vielä 2000-luvulla?
No eihän tuota varmasti tiedetä, miten esim. raskausajan ravinto vaikuttaa taudin syntyyn, eli jossain määrin voi olla totuuden siementä tuossa.
 
Joo, miusta on kans hirmu hauskaa kun mulle suositellaan Heikkilän kirjoja kuinka hoidat ittesi terveeksi ruokavaliolla... Eikä niitten kaaliin uppoa se että jos mä jätän inskan niin saan tilata arkkua samaan aikaan. Mutta, ei ihminen kai voi sille mitään, ehkä mä olen yhtä typerä jossain muussa asiassa josta mulla ei ole TIETOA, mutta vankka MIELIPIDE :saint:
 
"zenn"
Anoppi- ja appikandidaatti väittivät minulle, että heidän molempien diabetes 2 on perinnöllinen, ei siis juuri mitään tekemistä alkoholin tai ruokavalion kanssa. ;)
 
Pitääkö se muuten paikkansa, että 1 tyypin diabetes vähentää merkittävästi elinikää? Aikoinaan eräällä sairauskurssilla kurssinvetäjä väitti näin ja siis oli kyse jostain paristakymmenestä vuodesta. Eli jos keskivertoihminen elää 80 vuotta niin 1 tyypin diabeteksellä ennakoitu elinikä olisi noin 60 vuotta. Voiko muka olla totta?
 
Pitääkö se muuten paikkansa, että 1 tyypin diabetes vähentää merkittävästi elinikää? Aikoinaan eräällä sairauskurssilla kurssinvetäjä väitti näin ja siis oli kyse jostain paristakymmenestä vuodesta. Eli jos keskivertoihminen elää 80 vuotta niin 1 tyypin diabeteksellä ennakoitu elinikä olisi noin 60 vuotta. Voiko muka olla totta?
Ei kai enää nykyään, on tuo lääkitys menny jonkin verran eteenpäin parissakymmenessä vuodessa... RIippu ihan siitä miten ittensä hoitaa ja kuinka hyvin handlaa sokereitten kurissa pitämisen.
 
"Helekutti"
Pitääkö se muuten paikkansa, että 1 tyypin diabetes vähentää merkittävästi elinikää? Aikoinaan eräällä sairauskurssilla kurssinvetäjä väitti näin ja siis oli kyse jostain paristakymmenestä vuodesta. Eli jos keskivertoihminen elää 80 vuotta niin 1 tyypin diabeteksellä ennakoitu elinikä olisi noin 60 vuotta. Voiko muka olla totta?
On se totta. Lähinnä se johtuu siitä, ettei diabeetikon sokeritasapainoa ikinä saada niin hyväksi kuin terveellä ja se johtaa kudosten rappeumaan. Pahimmissa tapauksissa sokeuteen ja amputaatioon ymym. Lisäksi sitten se insuliini itsessään aiheuttaa joitain juttuja, se kun ei ihan yksiyhteen ole ihmisen insuliinin kanssa. Aikaisemmin käytettiin muistaakseni sian insuliinia, nykyään se tuotetaan bakteerifermentaatiolla.
 
[QUOTE="Helekutti";23752631]On se totta. Lähinnä se johtuu siitä, ettei diabeetikon sokeritasapainoa ikinä saada niin hyväksi kuin terveellä ja se johtaa kudosten rappeumaan. Pahimmissa tapauksissa sokeuteen ja amputaatioon ymym. Lisäksi sitten se insuliini itsessään aiheuttaa joitain juttuja, se kun ei ihan yksiyhteen ole ihmisen insuliinin kanssa. Aikaisemmin käytettiin muistaakseni sian insuliinia, nykyään se tuotetaan bakteerifermentaatiolla.[/QUOTE]

Käytetään vielä eläin (lehmä) insuliiniakin, kaikille ei keinotekoiset käy
 
Ihan täydellisesti!! Kävin viime joulukuussa viimex lääkärillä ja seuraavan kerran ens joulukuussa. Eli niin hyvin menee koska sokereiden heittelyjä voi tällä hetkellä verrata "terveiden" sokereihin!

Toivottavasti sullakin lähtee homma yhtä hienosti käyntiin!! Tiedätkö yhtään minkä pumpun saat?
 
No en tiiä... Meillä on kait accu-chekin joku? Se on kait sellanen mikä mittaa samalla verensokeria ettei tarvii erikseen mitata mittarilla. Hirveesti jo hingun sen perään, aamuarvoja ei saada kuriin vaikka mitä tekis... Takapuolesta välillä mutta eiköhän syksyllä vähän helpota :)
 
"vieras"
[QUOTE="zenn";23752599]Anoppi- ja appikandidaatti väittivät minulle, että heidän molempien diabetes 2 on perinnöllinen, ei siis juuri mitään tekemistä alkoholin tai ruokavalion kanssa. ;)[/QUOTE]

Toisilla voi kyllä olla perinnöllinen alttius. Esim. eräs sukulaiseni, joka on lähes absolutisti, hoikka ja liikunnallinen kasvissyöjä sairastui 2-tyypin diabetekseen 50-vuotiaana. Edelleen 80-kymppisenä joutuu lääkkeitä syömään, vaikka edelleen hoikka ja liikkuu paljon. Ei ole niin yksinkertaista tämäkään asia.

Sokeria syömällä ei 1-tyyppiä voi saada, mutta viinaa juomalla sekin onnistuu.
 
No en tiiä... Meillä on kait accu-chekin joku? Se on kait sellanen mikä mittaa samalla verensokeria ettei tarvii erikseen mitata mittarilla. Hirveesti jo hingun sen perään, aamuarvoja ei saada kuriin vaikka mitä tekis... Takapuolesta välillä mutta eiköhän syksyllä vähän helpota :)

Mulla Accu Chekin spirit mutta toi mikä sulle on tulossa on markkinoiden uusimpia ja hienoimpia! Ite kans haaveillu vähän siitä... Mutta ehkä se sit seuraavax kun tää sippaa! 1306 päivää vielä jäljellä! ;)
 
no joo
meidän muksu osallistuu ihan tutkimukseen jossa tutk itaan lapsuusiänruokavalion vaikutusta 1-tyypin puhkeemiseen.. et kukahan se tässä vanhaa tietoo omaa..

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/eteo/yksikot/ravitsemusyksikko/ravinto_ja_diabetes/dipp-ravintotutkimus/

"On viitettä siitä, että jotkin yksittäiset ravintotekijät saattavat vaikuttaa diabeteksen kehittymiseen. Ravinnon nitraatit ja nitriitit sekä lehmänmaidon varhainen käyttö ovat olleet yhteydessä lisääntyneeseen diabetesvaaraan, kun taas imetyksen pitkä kesto on ollut yhteydessä vähentyneeseen diabetesvaaraan. Ravinnon antioksidanttien (esim. E- ja C-vitamiini) ja D-vitamiinin arvellaan voivan suojata diabetekselta. Minkään ravintotekijän ei toistaiseksi tiedetä varmasti suojaavan tai aiheuttavan nuoruustyypin diabetesta."
 
Johtuu uutisoinnista. Jatkuvasti jauhetaan siitä, kuinka elintavat aiheuttavat diabetesta, mutta ykköstyypin diabeteksesta ei puhuta mitään, koska sen aiheuttajaa ei tiedetä. Näin ihmiset luulevat olemassa olevan vain yhdenlaista diabetesta.
 

Yhteistyössä