VHH ruokavalio ja suolan saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minä taas luulen että luulos on väärä.. Suolapähkinöitä, juustoja ja leikkeleitä vetäneenä (oliiveista en tykkää..) niin voin sanoo, ettei noita em. edes pysty syömään juuri liikaa, jos ei kärsi ahmimishäiriöstä ja jokatapauksessa leipä on pahempi.. Ihminen ei myöskään yleensä tarvii niin paljon vettä kuin suositellaan, jos on vhh:lla.

Et tainnut lukea koko ketjua ennenkuin kommentoit?

[QUOTE="vieras";29058589]Olen. Toki ja terveellisiä pehmeitä rasvoja ihminen tarvitseekin. Niitä tulee saada ravinnosta riittävästi mutta valitettavasti transrasvat eivät kuulu niihin. Karppauksessa syödään hyvin paljon punaista lihaa, rasvaisia juustoja ja maitotuotteita jolloin huonoja rasvoja tulee LIIKAA.[/QUOTE]

Eihän syödä. Tai jotkut syö, muttei ole mikään pakko. Kun karppaustapoja on erilaisia. Julkisuuteen ja keskustelupalstoille valitettavasti pääsevät useimmin ne rajuimmat. Järkevään karppaukseen kuuluu olennaisesti runsas kasvisten syönti, ei hiilihydraatittomuus vaan niiden VÄHENTÄMINEN, rasvaa ei tolkuttomasti vaan RIITTÄVÄSTI.

Nekin karppaajat, jotka eivät pelkää kovia rasvoja, välttelevät kyllä useimmiten transrasvoja.

[QUOTE="vieras";29058589]Olen. Toki ja terveellisiä pehmeitä rasvoja ihminen tarvitseekin. Niitä tulee saada ravinnosta riittävästi mutta valitettavasti transrasvat eivät kuulu niihin. Karppauksessa syödään hyvin paljon punaista lihaa, rasvaisia juustoja ja maitotuotteita jolloin huonoja rasvoja tulee LIIKAA.[/QUOTE]

Auts! Transuthan on just niitä, joita ihmiset luulee pehmeiksi rasvoiksi. Ainakin suuret ikäluokat luulevat, että kasvirasva on hyvää jne. Eläinrasvat ovat terveellisiä, ravintorikkaita ja ihmisen ruokavalioon aivan mahtavia. Rypsiöljy ja muut teollisuusjätteet sopinevat polttoaineeksi johonkin muuhun tarkoitukseen. Kasvit ylipäänsä ovat todella ravintoköyhiä verrattuna vaikka juuri rasvaan. Jos on kova pala vetää voita niin voihan sitten syödä edes pähkinöitä tai avokadoa tai muuta LUONNOLLISTA mieluummin kuin noita roskarasvoja, joiden tuottaminen on 100% voittoa kauppiaalle. Ei se ole tyhmä, joka myy...

Ja lisään vielä, että keskivertokarppaukseen ei mitenkään kuulu määrätön lihan mättäminen. Sitä voidaan syödä vähän enemmän kuin ns. normiruokavaliolla, mutta se ei tarkoita välttämättä vielä paljoa. Jos entinen ruokavalio on vaikka ollut liian vähäproteiininen, saa tosissaan totutella syömään proteiinia niin että se voi tuntua paljolta. Eivätkä kaikki karppaajatkaan edes syö lihaa.

[QUOTE="Jenis";29058595]Et tainnut lukea koko ketjua ennenkuin kommentoit?[/QUOTE]

En toki tuo oli vissiin toinen tai kolmas viesti ketjussa, tuo mitä lainasin, mutta loppu häämöttää...

Eihän syödä. Tai jotkut syö, muttei ole mikään pakko. Kun karppaustapoja on erilaisia. Julkisuuteen ja keskustelupalstoille valitettavasti pääsevät useimmin ne rajuimmat. Järkevään karppaukseen kuuluu olennaisesti runsas kasvisten syönti, ei hiilihydraatittomuus vaan niiden VÄHENTÄMINEN, rasvaa ei tolkuttomasti vaan RIITTÄVÄSTI.

Nekin karppaajat, jotka eivät pelkää kovia rasvoja, välttelevät kyllä useimmiten transrasvoja.

Joo näinhän se on. Oon kuitenkin ymmärtänyt, että pointti on se paljon rasvaa-vähän hiilareita, ja muuten vapaat kädet.. Eli minä korvasin hiilarit rasvalla ja protskui vedin samalla lailla kuin ennenkin. Kasviksia en paljon syönyt, mutta ei se lisää tai vähennä yleensä minkään muun syöntiä, koska kasviksissa ei oo kaloreita mainittavasti. Niitä voi syödä runsaasti tai ei juuri lainkaan, energia ja "ravinto" tulee kuitenkin muusta.

[QUOTE="vieras";29058713]Totta,ja kasviksia kannattaa syödä oli ruokavalio sitten mitä hyvänsä.[/QUOTE]

Kattelin finelistä voin ja parsakaalin eroja. Voista ei tosiaan saa c-vitamiinia..
Muita vitamiineja ja hivenaineita kyllä saa ja vatsakin toimii.

Mustaherukoita kourallinen päivittäin niin voi unohtaa noi kalliit kasvikset. Köyhille vinkkinä. On se oikea rasvakin kallista, mutta vettä saa hanastakin... Hinta-laatusuhde ravintoarvollisesti on ehkä oikea tapa kuluttaa ruokaan.

[QUOTE="kokenut";29059154]opetelkaa ihmiset hyvät syömään kohtuullisesti tavallista ravintoa, karppauksessa ei ole päätä eikä häntää[/QUOTE]

Vhh on ihan kohtuullista pari ateriaa riittää päivässä mainiosti eikä tarvi paljon syödä, mutta suosituksen mukaan safkaa pitäis olla tekemässä ja syömässä joka kolmas tunti vähintään... Kaikki pyörii ruoan ympärillä jos suosittajilta kysytään..

Menipä tämä juttu vänkäämiseksi... :D

Minä en siis karppaa perinteisessä mielessä, vaan syön melko lailla ns. "virallisterveellisten" suositusten mukaan esim. rasvaa ja lihaa. Tarkennettuna ainoa mitä pyrin välttämään on raffinoidut sokerit/viljat ja tärkkelys. Viljoista syön esim. kaura- ja vehnäleseitä päivittäin ja sokeria saan hedelmistä ja marjoista.

Juttuni pointtina oli siis se, että kun jättää leivän ja leivonnaiset pois vähenee suolan käyttö radikaalisti. Em. lisäksi vielä kun ei käytä paljon tärkkelystä ja raffinoitua sokeria sisältäviä tuotteita (esim. peruna ja karkit), ei neste sitoudu samalla lailla elimistöön ja niinpä elimistö laimenee edelleen tarvittavista suoloista. Tämän olen nyt sitten itse kantapään kautta oppinut ja tätä oppiani halusin vain täällä jakaa. :)

...no tähän on pakko kommentoida entisenä karppaajana että asioista perillä oleva karppaaja ei syö.

Aivan.
On olemassa karppaajia, jotka ottavat asioista selvää, syövät mahdollisimman luonnollista, monipuolista ja puhdasta ruokaa.
Sitten on "karppaajia", jotka ovat kuulleet työkaverilta, että hiilarit pitää jättää kokonaan (wtf?) pois ja ostavat kaupasta karppileipää ja paistavat joka aamu munia ja pekonia aamiaiseksi.

[QUOTE="vieras";29059236]karpit vetää makkaraa, pekonia ja rasvaisia maitotuotteita - tosi "terveellistä" :D Puhu vielä ap suolasta mikä tuskin on se pahin terveysriski siinä :D[/QUOTE]

Vaihteeksi joku, joka on ottanut karppausoppinsa Iltalehden lööpistä :)

Ei suolaa saa liikaa syödä mutta eihän parista leipäviipaleesta sitä tulekaan liikaa.. Leivän päälle ei tarvitse laittaa muuta kun margariinia tai maapähkinälevitettä (ei suolaisia leikkeleitä ja rasvaisia juustoja) Kohtuus kaikessa.

[QUOTE="vieras";29059350]Ei suolaa saa liikaa syödä mutta eihän parista leipäviipaleesta sitä tulekaan liikaa.. Leivän päälle ei tarvitse laittaa muuta kun margariinia tai maapähkinälevitettä (ei suolaisia leikkeleitä ja rasvaisia juustoja) Kohtuus kaikessa.[/QUOTE]

Margariinia *oksennushymiö* Miten kukaan voi sitä laittaa suustaan alas?

Yhteistyössä