VHH ruokavalio ja suolan saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin laittaa tässä "opettavaisen" tarinani ruokavalion muutoksesta ja siitä kuinka paljon eri asiat vaikuttavat toisiinsa. :)

Lopetin loppukesällä ns. "turhien" hiilihydraattien syömisen, koska olin koko ajan väsynyt. Ajattelin, että höttöhiilarit väsyttää, kun oli tullut kesällä mässäiltyä oikein kunnolla. Oli muutenkin kauhean turvonnut olo koko ajan. En siis alkanut karppaamaan, mutta jätin leivän, perunan, riisin, leivonnaiset, karkit, jne. pois. Söin melko lailla lautasmallin mukaisesti, mutta peruna ja leipä puolen korvasin kasviksilla ja hedelmillä, jne. Kaiken piti siis olla erittäin terveellistä...

Hetkeksi olo kyllä parani, mutta reilun kuukauden kuluttua olin entistä väsyneempi ja esim. naama oli joka aamu kuin krapulaisella. Sellainen turvonnut ja rupsahtanut, vaikka en pahemmin ollut edes laihtunut!?

Kärsin tästä monta viikkoa. Söin vaikka mitä vitamiineja, rautaa, jne., kun ajattelin että selvästi jostain on puutosta. Enpä vain tajunnut, että mistä. Netin ihmeellisestä maailmasta löysin sitten vastauksen. Suola. Yrittäessäni syödä suhteellisen terveellisesti oli suolan saantini romahtanut. Ilman leipää, puuroa, leivonnaisia, jne. söin liian vähän suolaa päivässä. Varsinkin, kun taaperon vuoksi käytin ruuanlaitossakin vain vähän suolaa. Söin sitten viikon kuurin (ruusu)suolaa päivittäin kunnolla, ja niinpä vain olo parani. Enpä olisi ikinä uskonut, että liian vähäinen suolan (tai siis suolojen) saantikin turvottaa, kun luulin asian olevan yksiselitteisesti juuri toisin päin!

Ja eipä mulla muuta... :D

Mä taas luulen, että yleensä VHH-ruokavaliolla suolaa tulee enemmän kuin ennen - moni napsii välipaloina esim. suolapähkinöitä, oliiveja, juustoja, leikkeleitä yms. Siis jos lähipiirin karppaajia katsoo.

[QUOTE="Jenis";29058129]Mä taas luulen, että yleensä VHH-ruokavaliolla suolaa tulee enemmän kuin ennen - moni napsii välipaloina esim. suolapähkinöitä, oliiveja, juustoja, leikkeleitä yms. Siis jos lähipiirin karppaajia katsoo.[/QUOTE]

No niin minäkin luulin, mutta totuus on toinen ja se on puhdasta matematiikkaa. Mietippä kun leivot itse esim. leipää, pannukakkua, sienipiirakka, jne. laitat aina siihen about teelusikallisen suolaa. Myös esim. neljän hengen annokseen kaurapuurooa laitetaan yksi teelusikallinen suolaa. Jo siis terveellisestä kaurapuurolautasellisesta tulee neljännen teelusikallinen suolaa per syöjä! Juustoissa ja leikkeleissä on suolaa about 2 - 3%. Leivässä taas 1-2%. Mutta juuston ja leikkeleen paksuus on noin 1mm, kun leivän paksuus on 1 cm. Lisäksi esim. perunalastut, suolapähkinät, jne. sisältävät todellisuudessa vähemmän suolaa mitä leipä, sillä päällä olevat suola maistuu suussa suolaisemmalta kuin ns. sisäänleivottu.

Yleensä se vain on että suolaa saa liikaa tuolla vhh ruoalla, siis jos oikein syö. Eli lihaakin tarpeeksi, siitä yleensä sen suolan saa parhaiten.
Voi myös olla että joit liian vähän vettä! Ananas laskee turvotusta, on diureetti.

Ihminen tarvitsee suolaa, mutta vain tietyn määrän päivässä. Jos suolan karsii kokonaan pois, täytyy juoda joko kivennäisvesiä tai sitten lisätä juomaveteen sitä suolaa.

Ja suolan laadussakin pitää olla tarkka. Ihminen voi kärsiä suolan (suolojen) puutteesta, vaikka söisi liikaa perus ruokasuolaa.

Kaikkea sitä joutuu kantapään kautta oppimaan, kun terveellisesti yrittää syödä. :D

[QUOTE="Jenis";29058129]Mä taas luulen, että yleensä VHH-ruokavaliolla suolaa tulee enemmän kuin ennen - moni napsii välipaloina esim. suolapähkinöitä, oliiveja, juustoja, leikkeleitä yms. Siis jos lähipiirin karppaajia katsoo.[/QUOTE]

Karpit ei syö välipaloja. Suolan saanti vähenee VHH-ruokavaliolla kun leivät ja valmisruoat jää pois. Vissy on hyvä janojuoma ja kesällä varsinkin voi juoda ihan suolavettä.

Minulla on ollut suolan puutostila, luotin liikaa näihin saahan jokapuolelta sitä piilosuolaa. Vaan kun ei riittävästi saa jos sitä välttää metvursti, oliiveja, sipsejä- suolapähkinöitä -poppareita,lihaliemiäkään en missään käyttänyt kun siinä oli niin kovin suolaa ja meillä suvussa verenpainetautiakin joten olen saanutohjeet välttää suolaa vaikka itselläni kaikki ok.
Vältin sitten mutta opinpahan että terveen järjen käyttönormaali suolankäyttö on ok ei sitäsuolaa kiposta tarvi kaataa suuhun mutta kohtuu siinäkin miten sen keittonsa maustaa jos ei laita muka yhtään suolaa.

[QUOTE="vieras";29058189]Karpit ei syö välipaloja. Suolan saanti vähenee VHH-ruokavaliolla kun leivät ja valmisruoat jää pois. Vissy on hyvä janojuoma ja kesällä varsinkin voi juoda ihan suolavettä.[/QUOTE]

No onhan se tälläkin palstalla nähty, että karppeja on aika moneen junaan ;) Ja karpeille on nykyään sekä leipää että niitä valmisruokia...

[QUOTE="aloittaja";29058171]No niin minäkin luulin, mutta totuus on toinen ja se on puhdasta matematiikkaa. Mietippä kun leivot itse esim. leipää, pannukakkua, sienipiirakka, jne. laitat aina siihen about teelusikallisen suolaa. Myös esim. neljän hengen annokseen kaurapuurooa laitetaan yksi teelusikallinen suolaa. Jo siis terveellisestä kaurapuurolautasellisesta tulee neljännen teelusikallinen suolaa per syöjä! Juustoissa ja leikkeleissä on suolaa about 2 - 3%. Leivässä taas 1-2%. Mutta juuston ja leikkeleen paksuus on noin 1mm, kun leivän paksuus on 1 cm. Lisäksi esim. perunalastut, suolapähkinät, jne. sisältävät todellisuudessa vähemmän suolaa mitä leipä, sillä päällä olevat suola maistuu suussa suolaisemmalta kuin ns. sisäänleivottu.[/QUOTE]

Hmm... totta kyllä. Ja monestihan sen leivän päälle tulee laitettua myös sitä leikkelettä & juustoa, eli tulee tuplasuola.

Yleensä se vain on että suolaa saa liikaa tuolla vhh ruoalla, siis jos oikein syö. Eli lihaakin tarpeeksi, siitä yleensä sen suolan saa parhaiten.
Voi myös olla että joit liian vähän vettä! Ananas laskee turvotusta, on diureetti.

Olen juonut koko aikuiselämäni vettä noin kolme litraa päivässä, eli vettä join. Epäilen, että juomani vesimäärä vain lisäsi suolojen poistumista, kun leivän, tms. hiilarit eivät enää sitoneet vettä vanhaan malliin. Jännää tässä "liian vähän suolaa" -pöhossä oli, että vain naama turposi. Sormukset pyörivät edelleen sormissa vanhaan tapaan.

[QUOTE="Jenis";29058199]Hmm... totta kyllä. Ja monestihan sen leivän päälle tulee laitettua myös sitä leikkelettä & juustoa, eli tulee tuplasuola.[/QUOTE]

Itse asiassa laskin tätä asiaa oikein laskimen kanssa, sillä en voinut itsekään aluksi uskoa, että suolan saantini olisi niin dramaattisesti laskenut. :D

[QUOTE="Jenis";29058193]No onhan se tälläkin palstalla nähty, että karppeja on aika moneen junaan ;) Ja karpeille on nykyään sekä leipää että niitä valmisruokia...[/QUOTE]

Onhan niitä leipiä ja valmisruokia,mut ei karpit niitä syö.

[QUOTE="vieras";29058383]Kannattaa syödä yleisten suositusten ja ohjeiden mukaisesti, terveys on tärkein![/QUOTE]

Olet oikeassa,terveys on tärkein. Yleiset suositukset ei vaan sovi ihan kaikille.
Omaa kroppaa kannattaa kuunnella.

;) ;) Onneksi selvisi. Mitään suolarajoituksia ei tosiaan tarvita, jos vähentää hiilareita tarpeeksi. Hiilarit on yleensä suola tai sokeripommeja, koska eihän niissä makua voi itsessään ollakaan kun ovat enempi vähempi "epäravintoa".

[QUOTE="vieras";29058546]Hyi ällötys - elkää vaan karpatko! Siinä ruokavaliossa lihan, eläinrasvojen käyttö menee liian pitkälle. Ei ole terveellistä nähnytkään.[/QUOTE]

Niinkö? Oletko kokeillut?
Karppaustyylien kirjo on laajahko...toiset käyttää rasvaa enemmän, toiset vähemmän. Vähemmälläkin voi silti käyttää luonnollisia, terveellisiä rasvoja.

Niinkö? Oletko kokeillut?
Karppaustyylien kirjo on laajahko...toiset käyttää rasvaa enemmän, toiset vähemmän. Vähemmälläkin voi silti käyttää luonnollisia, terveellisiä rasvoja.

Olen. Toki ja terveellisiä pehmeitä rasvoja ihminen tarvitseekin. Niitä tulee saada ravinnosta riittävästi mutta valitettavasti transrasvat eivät kuulu niihin. Karppauksessa syödään hyvin paljon punaista lihaa, rasvaisia juustoja ja maitotuotteita jolloin huonoja rasvoja tulee LIIKAA.

No minä taas luulen että luulos on väärä.. Suolapähkinöitä, juustoja ja leikkeleitä vetäneenä (oliiveista en tykkää..) niin voin sanoo, ettei noita em. edes pysty syömään juuri liikaa, jos ei kärsi ahmimishäiriöstä ja jokatapauksessa leipä on pahempi.. Ihminen ei myöskään yleensä tarvii niin paljon vettä kuin suositellaan, jos on vhh:lla.

Ihminen ei tarvitse lisättyä suolaa. Natrium on se mitä tarvitaan, ja sitä on monessa "suolattomassakin" ruuassa. Mutta voihan olla että sitä on vaikea saada ilman kovaa tarkkailua, jos ei oikeaa suolaa käytä tarpeeksi. Ap:llä olo parantui suolalla, ja hyvä näin:)

Yhteistyössä