vettä vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eihän vastasyntyneelle/alle kolmeviikkoiselle anneta vettä? Eli vain pelkkää rintamaitoa/korviketta? Jotkut ihmettelevät etten anna vettä vauvalle, mutta olen kyllä ollut vahvassa käsityksessä ettei vettä anneta noin pienelle. Oisko joku ystävällinen joka vahvistais/kumoais mun käsityksen?

Meillä neiti synty toukokuussa, ja terkkari sanoi et kuumina päivinä kannattaa antaa vähän keitettyä vettä maidon lisäksi, jos suinkin suostuu juomaan. Ei siis paljon, mut pikkasen. Meillä tyttö tosin ei juonut keitettyä vettä ollenkaan, mut kun alkoi saamaan keittämätöntä niin sitten ei kelvannut enää maito. :D Onneksi sekin sitten ajan kanssa tasoittui... :)

Mä olen antanut kaikille lapsille vauvana jo vettä. Jotenki kuvittelee miltä suu tuntuu helteillä, kun juo vain makeaa maitoa. Lähinnä suun huuhtomisen verran annoin keitettyä vettä, mutta kyllä vauva äkkiä oppii janojuomaksikin hörppäämään vettä. Ainakaan siitä ei ole haittaa!

Meillä asiasta ei ole neuvolassa puhuttu puolta sanaa. Itse en antanut esikoiselle vauva-aikana kun joi niin reilusti korviketta (syntyi toukokuussa ja imetin 2kk). Nyt kakkonen on myös toukokuussa syntynyt ja imetän edelleen, vettä en anna koska selvästi vaan syö useammin kuumina päivinä. En vaan jaksa vaivautua keittelemään pulloja ja vesiä kun maitokin näyttää riittävän.

Meillä nyt 6-viikkonen vauva, ja nyt näillä helteillä oon hiukan vettäkin antanut vaikkakin imetän ja hyvin tulee maitoa. Mut vesi kelpaa vauvalle hyvin ja tulee siitä tyytyväiseksi kun sitä tilkan saa, joten enpä siinä mitään pahaa nää. Ja teen niin, et eka imetän, ja sit hetikohta annan tarpeen vaatiessa sen veden, joten ei sit vedenlitkimisellä masuaan täytä!

Toiset antaa toiset ei.. Meille neuvottiin valmennuksessa et voi antaa pikku ryypyn aina syönnin päälle niin ehkäsee sammasta/sammesta tai jotain sellasta!! =) Ja minusta tuntuu hullulta antaa toiselle janoon maitoa, sehän on sen ruokaa!! En minäkään syö leipää kun janottaa..jos ymmärrätte pointtini!! :heart:

Jos on täysimetyksellä, ei tarvi. Ensin tulee laihaa maitoa, joka toimii janojuomana, ja jota vouí hörppiä vähän pitkin päivää. Sitten kun on oikea nälkä ja vauva imee pitempään, hän saa tuhdimpaa takamaitoa.
Itse en ole antanu vettä kenellekään ennen kun ovat saaneet kiinteitäkin.
(OT, mutta käsittääkseni jos puhutaan täys imetyksestä, ei saa antaa vettäkään, eli täysimetys on loppunut kun vauva on saanut vettä, olenko ymmärtäny oikein?)

Jos vauva on täysimetyksellä kehotetaan antamaan pelkkää rintaa, koska vesi täyttää turhaan vatsaa (mutta ei sisällä ravintoaineita) ja voi jopa häiritä imetystä. Äidinmaidosta 90% on vettä ja loput ravintoaineita. Helteillä vauva juo usein tiheämmin ja saa näin tarpeeksi nestettä.
Jos vauva saa jo muuta ravintoa, voi vettä hyvin tarjota muun ruoan ohella.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Eihän vastasyntyneelle/alle kolmeviikkoiselle anneta vettä? Eli vain pelkkää rintamaitoa/korviketta? Jotkut ihmettelevät etten anna vettä vauvalle, mutta olen kyllä ollut vahvassa käsityksessä ettei vettä anneta noin pienelle. Oisko joku ystävällinen joka vahvistais/kumoais mun käsityksen?

voi elämä. kyllä mä annoin vettä. öisinkin jos heräili koitin vedellä ensin tyynnytellä. apua miettiikö joku oikeesti et vettä ei sais antaa.

Yhteistyössä