Vesirokkoa päiväkodissa ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höö"

Vieras
Eli tilanne tämmöinen: Lapsen päiväkodissa on liikkeellä vesirokkoa, mutta lapsi ei ole vielä sairastanut vesirokkoa. Itse olen raskaana viikolla 9 eikä ole varmuutta olenko sairastanut vesirokon lapsena. Nyt mietitään että uskaltaako lasta viedä päiväkotiin jos sattuisikin saamaan tartunnan? Lähinnä sillä kun varoitellaan että vesirokko saattaa raskaana ollessa olla vaarallinen sikiölle, enkä nyt välttämättä itsekään ko. tautia haluaisi raskaana ollessa sairastaa (sillä oletuksella että en ole sairastanut vesirokkoa lapsena). Mitä tekisitte, uskaltaisitteko tässä tilanteessa viedä lapsen päiväkotiin vai jättäisittekö kotiin? Tosin ko. taudin tuntien "karanteeni" päiväkodista saattaisi muodostua pitkäksikin...

Kysy neuvolasta pystyykö vasta-aineita testaamaan verestä eli tietää oletko sairastanut. Ja lapselle voit antaa rokotteen vesirokkoa vastaan. Yksi rokote ei kai 100% varmaa suojaa antanut ja moni sairastuu silti lievästi....

Enpä osaa vastata mitä tekisin. Mutta sen verran, että vesirokon itämisaika voi olla jopa yli 2 viikkoakin eli siltä pohjalta teillä voisi tulla tosi monen viikon karanteeni, kun lapset sairastaa peräjälkeen päikyssä... Vaikea tilanne!

Siis oon opiskelemassa päivät mutta toki jos on pakko voisin jäädä lasta kotiin hoitamaan ja jotenkin koittaa tenttiä kurssit siltä aikaa.

Tuota vasta-aineiden testausta ehdotin neuvolassa viime raskauden aikana ja silloin eivät innostuneet asiasta. Ehdottivat silloin että otan suoraan rokotteen joista siis ekan ehdin ottaa mutta toinen jotenkin unohtui ja jäi ottamatta. Omaa hölmöyttä tietysti.

Mä pitäisin kotona ainakin sen aikaa, että saisin tietää vasta-ainetulokset. Mulla eivät suostuneet neuvolassa ottamaan testiä ja kävin ottamassa sen sitten yksityisellä...

Melkein kaikilla vesirokkovasta-aineet posit. eli tauti on jossain vaiheessa sairastettu vaikka lähes huomaamattomasti. Harva on aikuiseksi asti välttynyt vesirokolta, eli sinuna olisin melko huoletta. Ottaisin kuitenkin neuvolaan yhteyttä ja pyytäisin josko ottaisivat nuo vasta-aineet josta selviää oletko sen sairastanut. Jos olet, niin ei hätää sit.

Vesirokko ei taida olla kuitenkaan niin irveän helposti tarttuva sairaus. Oman lapseni päiväkodissa on kahteen kertaan ollut tuota liikkeellä eikä ole meille tarttunut ja se itämisaika on tosi pitkä, ensimmäisen sairastuneen ja viimeisen sairastuneen välillä oli kolme viikkoa. Aika hankala olla pois töistä tai opiskeluista kuukautta, tuohon kun ei saa minkäänlaista sairaslomaakaan. olen itsekin raskaana ja sairastanut vesirokon lapsena erittäin lievänä ja pitäisi kyllä (ja olen pitänytkin) lapsen päiväkodissa.

[QUOTE="koko";23081139]Niin ja mä työskentelen pienten lasten kanssa, eivätkä siltikään suostuneet tekemään testiä, kun on "kallis" (itse maksoin siitä 30 euroa...).[/QUOTE]

Meidän lääkärin vastaus oli että jos pienten kanssa työskentelee niin ei ole voinut välttyä! Ja piste sanoi lääkäri!

tosi vaikea kysymys... sairastin vesirokon raskaana ollessa ja olin silloin todella, siis todella sairas. kyllä jos sen tartunnan vaan vois välttää, niin hyvä ois. ja sulla on noi riskiviikotkin just tulossa. gyne sanoi että suurin vaara sikiöllä on vaurioitua 12-20viikoilla, itse olin juuri sen ylittänyt... mutta et voi tietää sitäkään onko lapsesi jo saanut tartunnan. yksityisesti saat ainakin omat vasta-aineesi testattua, toivottavasti paikkakunnaltasi löytyy yks.labra, sinne pika-pikaa ja päätös tuloksen mukaan.

[QUOTE="tilli";23081165]Vesirokko ei taida olla kuitenkaan niin irveän helposti tarttuva sairaus. Oman lapseni päiväkodissa on kahteen kertaan ollut tuota liikkeellä eikä ole meille tarttunut ja se itämisaika on tosi pitkä, ensimmäisen sairastuneen ja viimeisen sairastuneen välillä oli kolme viikkoa. Aika hankala olla pois töistä tai opiskeluista kuukautta, tuohon kun ei saa minkäänlaista sairaslomaakaan. olen itsekin raskaana ja sairastanut vesirokon lapsena erittäin lievänä ja pitäisi kyllä (ja olen pitänytkin) lapsen päiväkodissa.[/QUOTE]

Pitäisi olla melko tarttuva mutta en tiedä miksi kaikkiin ei aina tartu.
Tytön päikyssä oli joulun tienoilla vesirokkoa ja yhtenä päivänä ryhmästä oli 7 pois sen takia ja varmaan parin viikon verran lapset sairastui mutta tyttöön ei kanssa tullut.

[QUOTE="tilli";23081165]Vesirokko ei taida olla kuitenkaan niin irveän helposti tarttuva sairaus. Oman lapseni päiväkodissa on kahteen kertaan ollut tuota liikkeellä eikä ole meille tarttunut ja se itämisaika on tosi pitkä, ensimmäisen sairastuneen ja viimeisen sairastuneen välillä oli kolme viikkoa. Aika hankala olla pois töistä tai opiskeluista kuukautta, tuohon kun ei saa minkäänlaista sairaslomaakaan. olen itsekin raskaana ja sairastanut vesirokon lapsena erittäin lievänä ja pitäisi kyllä (ja olen pitänytkin) lapsen päiväkodissa.[/QUOTE]

Kyllä vesirokko on helposti tarttuva. Leviää pisaratartuntana vaikkei olisi vielä tartuttajalla itsellään kerennyt puhjeta rakkulavaihekaan päälle.

Kyllä vesirokko on helposti tarttuva. Leviää pisaratartuntana vaikkei olisi vielä tartuttajalla itsellään kerennyt puhjeta rakkulavaihekaan päälle.

Niin minäkin olen ymmärtänyt, mutta ei se silti välttämättä kaikkiin tartu. Tosiaan kahteen kertaan ollaan jo vältytty tartunnalta ja alle 3- vuotiaiden ryhmässä ei taatusti välty pisaratartunnoilta yksikään muksu.

[QUOTE="Mie";23081086]Pyydä neuvolasta ettÄ ottavat vastaaineet sulta verestä ja jos et ole sairastunut niin saat rokotteen jos haluat.[/QUOTE]

Raskausaikana ei kyllä vesirokkorokotteita anneta.

vasta-aineet multa testeissä melko varmasti nyt ainakin löytyy koska kuten mainitsin niin olen vajaa vuosi sitten ottanut ekan vesirokkorokotteen mutta siis toinen rokote jäi 3kk päästä ottamatta eli rokotussarja jäi kesken. En tiiä vastaisko toi yks rokote sit tavallaan sitä jos on lievästi sairastanut vesirokon. Mut käsittääkseni vaatii kaksi rokotuskertaa ennenkuin rokote varsinaisesti suojaa vesirokkoa vastaan. Hankala tilanne, pitänee olla huomenna yhteydessä neuvolaan.

niin ja tosiaan raskaana ollessa ei vesirokkorokotetta anneta. muistaakseni rokotteen ohjeissa mainittiin että raskautta ei suositella n. puoleen vuoteen rokotteen antamisesta just siksi että saattaa samalla tavalla vaurioittaa sikiötä kuin sairastettu vesirokkokin.

Yhteistyössä