Raskaus ja vesirokko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rytkäätys

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
11 055
2
36
Savon syämmessä <3
Moro!
Minä en ole koskaan sairastanut vesirokkoa, ei tarttunut minuun lapsena vaikka äitini minut useasti koetti tartuttaa vesirokkoa sairastavissa perheissä.
Nyt sitten raskauden alussa neuvolassa kysyttiin asiasta ja minä kerroin etten ko. tautia ole sairastanut. Kuitenkaan mitään varoituksen sanaa en asiasta saanut, saati mitään rokotetta tms.
Nyt viikonloppuna kävin kummityttöni luona. Minä ja kummitytön äiti ei osattu asiaa edes ajatella eikä kaverini edes tiennyt etten minä ole vesirokkoa sairastanut, joten tuli puheeksi vasta minun tehdessä lähtöä, että kaverini oli koettanut saada tyttöönsä vesirokkoa naapurista. Eli kummitytölläni mahdollisesti on se puhkeamasssa. Näkyviä rakkuloita ei kuitenkaan ollut.
Onko ketään joka olisi sairastanut vesirokon raskausaikana? Tietoa tai kokemuksia?
Minä kävin aamulla verikokeessa, että olenko saanut tartunnan...

Raskaudenaikainen vesirokko on Suomessa harvinainen, koska aikuisväestössä on hyvin vähän niitä henkilöitä, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa. Infektio on raskauden aikana keskimäärin rajumpi kuin samanikäisillä yleensä. Vesirokkovirus leviää sikiöön n. 25%:ssa tapauksista ja voi aiheuttaa vaurioita sikiössä, jos raskaus on kestänyt alle 20 viikkoa.

Vastasyntyneen akuutti vesirokko on ongelma erityisesti, jos äidin tauti puhkeaa 4 päivää ennen synnytystä tai 2 päivää sen jälkeen. Vastasyntyneen tartunnan ehkäisyyn pyritään käyttämällä suoria vasta-aineita (zoster-immunoglobuliini) ja lääkehoitoa (viruslääkkeet)

--> lähde: http://www.rokote.fi/lastenrokoteopas/tauti_vesirokko2.html

Yhteistyössä