Vesirokko-voiko tulla toisen kerran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FPI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FPI

Jäsen
29.01.2008
524
0
16
Heips :wave:

Piti ihan sellaista laittaa, että sain just kuulla, että kummitytölläni puhkesi tänään vesirokko ja minä tietysti olin eilen heille leikkimässä kummityttöni kanssa. Minulla on ollut vesirokko 10-vuotiaana, mutta nyt mietin, että voiko se tulla toistamiseen. Yleensä siihen kehittyy immuniteetti, mutta jossain tapauksissa rokko voi uusia ja raskaana ollessahan se on vaarallinen sikiölle...huh kun huolestuttaa!

FPI+pikku-pepe rv 14+2

Voi uusia, mutta hyvin hyvin harvinaista. Normaalisti ihmisellä on immuniteetti. Sinuna en olisi huolissasi, tuskin saat toiseen kertaan. Minä olen sairastanut kahdesti ja lääkäri sanoi, että se on noin 1/10000 mahdollisuus.

Mulla oli nuorimmainen kuukaus sitten vesirokossa enkä saanut tartuntaa olen sairastanut sen lapsena. Ja mun mielestä ei ole vaarallinen raskaana oleville. Ei mulle ainakaan neuvolassa mitään varoitettu ja mitä luvin netistä. Ja nyt rv. 37+2

Minut määräsi neuvolan täti verikokeisiin,kun en ollut varma olinko vesirokon pitänyt.Äitini mukaan en ollut.Verikoe osoitti että tauti oli kuitenkin pidetty ja vastustuskykyä löytyy.
Ainaskin minulle sanoi neuvolan täti jotta on vaarallinen raskaana ollessa vesirokko.Siksi testit.

No minä olen käsittänyt niin että jos on sairastanut tosi tosi lievän niin on pienet mahdollisuudet että rokko uusii, mutta siis todella pienet.
Itse olen sairastanut lapsena ja kolme lasta on meillä tuon taudin läpi käynyt ja kertaakaan se ei ole meille vanhemmille tarttunut vaikka esim. miehelläni ollut lapsena tosi lievä rokko vain pari näppyä eikä oikeastaan edes kuumetta.
Joten sinuna en ressaisi tuota asiaa. Varsinkaan kun tautia ei ole teillä kotona vaan olet vain kyläillyt paikassa jossa sitä on. Eli altistumis aikakaan ei kovin pitkä ole.
Meillekkin ilmeisesti tuota rokkoa odotellaan pojan paras kaveri parasta aikaa rokossa joten eiköhän tuo kuopukseen iske lähi aikoina :/
Silti en osaa ressata tästä asiasta

Kiitos vastauksista! :heart:

Kysyin uusiutumismahdollisuudesta niin sekä neuvolantäti, että työterveyslääkäri kertoivat, että jos vesirokon on kunnolla (selviä vesikelloja yms) sairastanut niin uusiutumisvaaraa ei pitäisi olla! ;)

Tosin minulla oli 5 vuotiaana vesirokko kunnon kelloilla ja kuumeella ja sairastin sen uudelleen silti kunnon kelloilla ja lievällä kuumeella viime kesänä, mutta kuten sanoin lääkäritkin pyörittelivät päätään kohdallani ja sanoivat että mahdollisuus on noin 1/10000 saada se uudelleen näin ja että kyseessä täytyy olla minun oman immuniteettisuojani virhe.
FPI älä huolehdi, sillä että saisit sen toisen kerran sinulla täytyy olla todella todella huono tuuri eikä sen käytännössä pitäisi olla mahdollista.

Minullakin on sitten joku virhe, kun olen vesirokon sairastanut kaksi kertaa lapsena ihan vesikellojen ja kauhean kutinan kanssa (molemmista kerroista on vielä ah niin ihania näppyläkuvia). Äidille oli lääkäri sanonut, että niissäkin on eri "kantoja", eli voi uusia.. Mutta ilmeisesti harvinaista