Vesirokko aikuisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töppö

Vieras
Onko kukaan sairastanut aikuisena vesirokon, kun olen kuullut että se on rajumpi kuin lapsena?
Ja saisikohan neuvolasta selville olenko minä sairastanut vesirokon lapsena kun en itse muista?

Alkuperäinen kirjoittaja joosen :
saa selville verikokeilla

Mutta näitä verikokeita kuulema harvoin otetaan sanoi labranhoitaja kun häneltä kysyin voisiko lääkäriltä pyytää lähetteen että vesirokon vasta-aineet tutkittaisiin. Ei yleensä tutkita vain syystä"että potilas haluaa".

verikokeella katsotaan vasta-aineet. Itsellä kävi niin, että vaikka olin sairastanut lapsena vesirokon lievänä lapsuudessa, mulla ei ole vasta-aineita, joten voin saada rokon uudestaan. Mietin josko otan rokotuksen, kun olen imetyksen lopettanut. On aika raju tauti vanhempana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:

Mutta näitä verikokeita kuulema harvoin otetaan sanoi labranhoitaja kun häneltä kysyin voisiko lääkäriltä pyytää lähetteen että vesirokon vasta-aineet tutkittaisiin. Ei yleensä tutkita vain syystä"että potilas haluaa".

Minä pääsin lääkärille neuvolan kautta, koska epäilin, ettei vasta-aineita ole ja olin viimeisilläni raskaana, jolloin tauti on erittäin vaarallinen sikiölle. Esikoisen päiväkodissa oli silloin vesirokkoa, joten sen takia minulta siis otettiin verikoe.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä pääsin lääkärille neuvolan kautta, koska epäilin, ettei vasta-aineita ole ja olin viimeisilläni raskaana, jolloin tauti on erittäin vaarallinen sikiölle. Esikoisen päiväkodissa oli silloin vesirokkoa, joten sen takia minulta siis otettiin verikoe.

Niinpä, sinulla olikin erittäin perusteltu syy tähän:)

kannattaa pyytää! Ellei ole ollut niin ehdottomasti rokote. Aikuinen veljeni sairasti sen juuri ja oli kyllä tosi kamala tauti ja näppylöitä täynnä koko mies. Pelottavan näköinenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja :
kannattaa pyytää! Ellei ole ollut niin ehdottomasti rokote. Aikuinen veljeni sairasti sen juuri ja oli kyllä tosi kamala tauti ja näppylöitä täynnä koko mies. Pelottavan näköinenkin..

Jäikö arvet näppylöistä? Ja mitä muita oireita oli näppylöiden lisäksi?

Mulla nyt ei mitään painavaa syytä ole että viitsisin edes verikokeita pyytää, mutta ajattelin kysyä lapsen seuraavalla neuvolakäynnillä, että mahtaako siellä olla tallessa minun vanhoja neuvolapapereita, jos niissä olisi mainintaa vesirokosta...

Ja saako sen rokotteen sitten ilman "painavia syitä"? Ja kuinka pitkäksi aikaa se antaa suojan? Ja entä onko se rokote sitten vaarallinen jos onkin sairastanut sen lapsena?

Alkuperäinen kirjoittaja töppö:

Mulla nyt ei mitään painavaa syytä ole että viitsisin edes verikokeita pyytää, mutta ajattelin kysyä lapsen seuraavalla neuvolakäynnillä, että mahtaako siellä olla tallessa minun vanhoja neuvolapapereita, jos niissä olisi mainintaa vesirokosta...

Ja jos sinulta jouduttaisiin ottamaan muutenkin labroja llähiaikoina, niin kysele saisiko siinä samaan syssyyn otettua vasta-aineet. Kaikki tutkimuksethan maksaa, eivät mielellään"turhia"kokeita otata, mutta kannattaa kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja töppö:

Ja jos sinulta jouduttaisiin ottamaan muutenkin labroja llähiaikoina, niin kysele saisiko siinä samaan syssyyn otettua vasta-aineet. Kaikki tutkimuksethan maksaa, eivät mielellään"turhia"kokeita otata, mutta kannattaa kysyä.

Eipä ole syytä mennä labroihin.

Raskausaikana otin yhteyttä neuvolaan. Verikokeet otettiin kuitenkin työterveydessä kun siellä helpompi käydä päiväsaikaan (toisella paikkakunnalla töissä). Ja tämän jälkeen kun olin saanut tulokset etten ole sairastanut vesirokkoa niin neuvolalääkäri kirjoitti reseptin ja rokote laitettiin neuvolassa. Niin ja rokotetta ei annettu vielä raskausaikana vaan vasta vaavin synnyttyä. Ja nyt sitten olikin alkukesästä kaikilla muksuilla vesirokko enkä itse saanut sitä, kiitokset rokotteelle :heart: Uskoisin että työterveydessä ainakin mieluummin tutkivat että voi sitten itse hankkia rokotteen kuin että odottavat että sairastat vesirokkoa vähintään viikon! Kannattaa kysyä suoraan työnantajalta jos ei muuten meinaa onnistua :attn:

Tulee aikuisella, niin heti lääkäriin niin saa viruslääkkeet. Mun miehellä tuli n. 35 vuotiaana ja päähän alkoi tulla näppyjä kun sieniä sateella. Sai lääkkeet eikä puhjennut sitten kunnolla.

Olen sairastanut vesirokon kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla olin noin 5v ja toisella kerralla 33v ja raskaana vkolla 36.
Edes terveydenhuolto henkilökunta ei ensin osannut diagnosoida vesirokoksi, koska "papereissani" oli merkintä, että kertaalleen jo lapsena sairastanut.
Oli todella kamala tauti. Takaraivokin oli niin arka ettei voinut kunnolla tyynylle laittaa. Mulla joistakin näpyistä jäi arpia.
Onneksi raskaus meni loppuun asti eikä käynnistynyt sinä aikana, kun olin rakkula vaiheessa, koska silloin olis ollut syntyvälle vauvelille vaarallista.

sairastin vähän alle nelikymppisenä vesirokon ja täytyy sanoa, että mitään niin kauheaa tautia ei ole mulla ollut kuin se. soitin näppyläisenä tk:hon että jos saisin reseptin ataraxia varten. hoitaja ei ensin meinannut uskoa että en ole lapsena sairastanut, mutta kun sanoin että olen samannaköinen kuin rokossa parhaillaan olevat lapseni, niin sanottiin että parempi kun pysyn kotona ja he laittaa reseptin apteekkiin ja mies sitten käy hakemassa sen. kuumetta oli moneta päivää 40 asteessa, näppylöitä olin ihan täynnä; pari pikku arpea on jäänyt. enemmän olis jäänyt ellen saanut sitä ataraxia.
mulle ei kukaan puhunut tuolloin mistään viruslääkkeestä, mutta selvishän tuota ilmankin. oli vaan kyllä niin sekavia ne kuumepäivät, sen muistan. näppyjen parantuminen ja kuivaminen kokonaan kesti useamman viikon.

taisi jäädä arpia, en ole nähnyt vähään aikaan kun on maailmalla, mutta pitkän aikaa (ainakin 2kk:tta)vielä rokon jälkeen kasvot oli kuin olisi ollut paha akne päällä. Miehelle ehkä ei ihan niin paha juttu kuin naisella?, vaikka kyllä häntä otti se päähän, varsinkin kun on ns. Komea mies ja muuten tarkka ulkonäöstään.. Eikä tauti ollut muutenkaan helppo, kyseessä mies joka ei yleensä turhia valita, ja kyllä kävi välillä sääliksi, kun puhelimessa puhuttiin niin oli kuin maansa myynyt ja tosi korkea kuume ja paha olo. Itse menin siltä istumalta kokeisiin,kun en tiennyt olenko sen sairastanut, tuli huojentava vastaus ja olin aikanaan sen kokeiden mukaan sairastanut.huh!

olen ymmärtänyt että rokotetta ei voi antaa, ellei testata, onko sairastanut. Rokote pitää käsittääkseni maksaa itse (luulisin, että hinta n. 80e) ja sitten pitää ottaa tehoste jonkin ajan päästä. Se oli alkukesää kun veljeni tämän sairasti ja etsiskelin silloin näitä tietoja..

Mieheni sairasti sen aikuisena. Ja oli todella kipeä, siis KIPEÄ.
Siis toista luokkaa kuin se .. kun on vähän nuha ja köhä -kipeys, jolloin mieheni voi myös olla kipeä.
Ja näppylöitä oli päästä varpaisiin.

Hän oli kyllä sairastanut lapsenakin vesirokon, tai näin anoppi oletti.
Hyvin lievänä.

Yhteistyössä