Vesirkokosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällainen tapaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tällainen tapaus

Vieras
Olinpa tässä kauppakeskuksessa vuodenvaihteessa ja kohtasin siellä naisten vessassa vesirokkoa sairastavan lapsen (näppylölitä naamassa ja olin sairaan oloinen esim. yski). Kysyin lapsen äidiltä, että ei kai vain lapsi sairasta vesirokkoa ja äiti vastasi, että juu-u.

Että tällein. Kaikki eivät taida tosiaan tietää, että vesirokko on vakava ja vaikea tauti aikuisille ja raskaanaoleville (sekä sikiölle), jos sitä ei siis ole lapsena sairastanut.

On vastuutonta lähteä lapsen kanssa julkiselle paikalle (muualle kuin lääkäriin) tarttumaan muita ihmisiä vesirokkoon. On täysin eriasia, että lapselle halutaan tartuttaa rokko, sillä lapselle vesirokko on pikkujuttu ja melkein suotava asia. Aikuiselle, jokoa ei ole vesirokkoa sairastanut, niin kyse on vakavasta taudista, mikä voi vaatia sairaalahoitoa ja vähintään usean viikon jopa kuukauden sairaslomaa saati raskaana olevalle naiselle tai sikiölle aiheutuvia epämuodostumia.

Raskaanaoleville naisille ja ylipäätään kaikille, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa, on olemassa vesirokkorokotus.

Sitäpaitsi vesirokko tarttuu jo pari päivää ennen puhkeamistaan. Kauppakeskukset voivat kuule olla täynnä lapsia, jotka tartuttavat vesirokkoa ihan tietämättään, kun heillä ei vielä ole mitään oireita.

Tyhmäähän tollanen toki on, raahata kipeää lasta ostoskeskuksessa. mutta vesirokko tarttuu jo ennen kun näpyt tulevat näkyviin- Ja tarttu jopa eniten juuri silloin. että mee tynnyriin jos haluat siltä välttyä. Oliko lapsella toisaan vielä vesikelloasteella ne näppylät? Vaiko jo kuivahtaneita rupia (jotka näkyy jopa viikkoja)? Toiset yskiikin ympäri vuoden.

Itse olen kyllä samaa mieltä, että kipeät kuuluu kotiin. Yleensä se lapsikin on aika väsynyt ja voimaton. Lisäksi vesirokossa on jälkitautiriskikin suurempi jos ei anna lapsen parantua rauhassa.

No mistä sä tiedät miksi he siellä kauppakeskuksessa olivat? Esim. apteekissa?

Meidän kauppakeskuksen apteekissa on kaikista kätevin asioida, siksi yleensä siellä käynkin. Sairaanakin, jos on pakko. Se ei silti tarkoita sitä, että olisin siellä shoppailemassa ja tahallani muita tartuttamassa. Saatan käydä jopa ruokakaupassa. Kaikki ei voi jämähtää 4 seinän sisälle sairaanakaan... Asiat ja lapset on hoidettava.

Itse olen sairastanut vesirokon 15-vuotiaana ja henkihän siinä melkein lähti ja kivat arvet jäivät. Ja kyllä vesirokko vai tarttua myös silloin, kun sairaus on päällä. Ensimmäinen lääkäri ja hoitaja välttivät minua kuin ruttoa, koska ei ollut itse ko. tautia sairastanut. En ole itse mistään vesirokkorokotteesta kuullut ja epäilen kyllä sellaisen olemassaoloa, koska luulisi hoitohenkilökunnan ottavan tämän rokotteen, mutta silloin kun olin sairaalassa, niin minua eivät tosiaan kaikki hoitaneet, koska pelkäsivät saavansa itse taudin.

Ihmiset voisivat siis hieman miettiä, mihin sairaan lapsensa tai itsensä vievät!

Ja Saraldolle tiedoksi, niin itse ainakin aion lapseni tilaisuuden tullen taudille altistaa, koska mitä nuorempana sen sairastaa, sitä lievemmät oireet. Alle murkkuiän tauti ei ole lainkaan vaarallinen, mutta teineille ja aikuisille todellakin on!

Paljonko siitä on aikaa kun sä olet ollut 15? Ei se vesirokkorokote mikään hirveän vanha juttu ole, mutta on sellainen ainakin viimeiset kuusi vuotta ollut olemassa.

Mä olin itse 17 kun sairastin vesirokon, joten tiedän kyllä mitä se on kun sairastaa sen myöhemmin. Mutta mä olen myös nähnyt sen, mitä vesirokko voi pahimmillaan lapselle tehdä :(. Rokote on ainakin meillä toiminut hyvin, mutta niin hyvää suojaa se ei anna mitä monet muut rokotteet antavat. Vesirokko tarttuu helposti, joten ilman rokotetta lapsi sen todennäköisesti jossain vaiheessa saa, ainakin jos on päivähoidossa ja viimeistään koulussa. Mutta ihan järjetöntä lähteä sitä tarkoituksella hakemaan. Tuskin sä muitakaan tauteja tahallaan hakisit?

Muokkaan vielä, että on ihan paskapuhetta etteikö vesirokko voisi olla pienellä vaarallinen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei sitten tullut mieleen että ne voi olla sielä ihan syystä. Äiti on vaikka yksinhuoltaja, mies on reissutöissä tai vakasti sairas. Äiti on ostamassa apteekista lääkkeitä, ruokaa kaupasta tai vaikka isommalle lapselle juhlavaatetta tms.
Ei asioita vaan voi jättää hoitamatta siksi että lapsi on sairaana ja ei pientä lasta voi kotiinkaan yksin jättää! On olemassa monia pakottavia tilanteita miksi on vaan otettava se sairas lapsi mukaan, vaikka sitten sinne ostoskeskukseen.

Yhteistyössä