Vertaistukea? Synnytyksen jälkeinen sairaudenpelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anna"

Vieras
Sain toisen lapseni reilu 3 viikkoa sitten suunnitellulla sektiolla. Noin viikko sektion jälkeen aloin pelkäämään keuhkoveritulppaa. Mitään sen kummempia oireita minulla ei ole, lukuunottamatta pientä yskää. Pelkään kuitenkin, että minulla tulppa keuhkoissa on, ja että se oireilee vain tuolla yskällä ja ajoittaisilla pistoilla rinnassa/selässä.

Minulla todettiin yleistynyt ahdistuneisuushäiriö reilu vuosi sitten. Oireilin tuolloinkin pelkäämällä hysteerisesti sairautta, tuolloin syöpää. Tutkimusten ja mielialalääkityksen aloittamisen jälkeen voin nopeasti hyvin: oireiden alkamisesta meni pari viikkoa lääkityksen aloittamiseen ja tuosta parin viikon kuluttua oli oloni jo ns. normaali. Lopetin lääkityksen tultuani raskaaksi ja voin hyvin koko raskausajan.

Nyt mietinkin, että kun olen oireillut tätä sairauden pelkoani nyt reilun kaksi viikkoa, että voinko pistää oireiluni ns. baby bluesin piikkiin ja odotella vielä, vai olisiko helpointa aloittaa lääkitys.

Miten te muut, oletteko saaneet lääkityksestä apua sairaudenpelkoon? Tarkkailen itseäni jatkuvasti, joten tottakai huomaan epäilyttäviä oireita. Sektiosta huolimatta olen pystynyt kävelemään ulkona reippaasti, joten mitään yleiskunnon laskua en koe kokeneeni.
En usko, että lääkärit alkavat kuvaamaan keuhkojani vain pienen yskän takia.

Mulla oli synnytyksen jälkeen kuolemanpelkoa, joka sittemmin poistui. Nyt se on taas nostanu päätään ja kaippa pitää käyä puhumassa jollekkin. Mitä lääkkeitä sait?

Kai voisi muutaman viikon antaa ajan kulua josko tilanne itsestään rauhoittuisi. Mutta jos ei rauhoitu, niin kannattaa varata aika vastaanotolle ja miettiä lääkityksen aloitusta uudelleen. Itsellä tilanne on melko kaoottinen tälläkin hetkellä, olen raskaana enkä haluaisi sinä aikana lääkkeitä käyttää. Minulla luontaisesti taipumus huolehtimiseen, siihen päälle vielä pitkä putki erilaisia vastoinkäymisiä ja sairastamista ja soppa olikin valmis. Käyn terapiassa mutta kovin hitaasti tuntuu vaikuttavan.

[QUOTE="jep";25655556]Mulla oli synnytyksen jälkeen kuolemanpelkoa, joka sittemmin poistui. Nyt se on taas nostanu päätään ja kaippa pitää käyä puhumassa jollekkin. Mitä lääkkeitä sait?[/QUOTE]

Sain paniikkikohtausten varalle hieman Oxaminia ja mielialalääkkeeksi Sertralinia. Söin sitä viime keväänäkin, vaihdoin siihen kun Venlafaxin aiheutti sivuvaikutuksia. Kävin siis lääkärissä viime viikolla ja sain reseptin varmuuden vuoksi. Käyn myös psykologilla, mutta tämän uuden ahdistuksen aikana en ole ehtinyt käydä kuin kerran - syksyllä vointini oli hyvä ja siksi käynnit keskittyivät lähinnä lapsuudenkokemuksieni yms. purkamiseen.

Miten pitkään oirehdit synnytyksen jälkeen?

Yhteistyössä