Vertaistukea ruokahysteerikolle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mariija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mariija"

Vieras
Mä hajoan itseni kanssa. Olen raskaana ja pelkään kaikkea mitä syön. Syynään tarkasti kaikki tuoteselosteet ja jos olen vähänkin epävarma, en syö. Kun teen ruokaa ja olen varmistunut, että olen varmasti tehnyt kaiken taiteen sääntöjen mukaisesti, syödessäni huolehdin vieläkin siitä, että jos siinä ruuassa nyt kuitenkin on jotain vaarallista.

Hysterisoin kyllä muitakin asioita elämässä. Olen kokenut 3 suurta menetystä rakkaiden ihmisten kohdalla ja tuntuu, että se vaikuttaa siihen, että pelkään menettäväni kaiken hyvän mitä minulla on, kuten tämän tulevan lapseni. Tää hysteria alkaa vaan oikeasti käymään tosi raskaaksi. Ystävät sanoo, että on ihan älytöntä pelätä tällä tavalla ja että mun pitäisi lopettaa pelkääminen. No en kai mä halua pelätä, jos pelko olisi rationaalista, niin todellakin poistaisin tän hysterian. Alkaa olla raskasta ei vaan mulle vaan myös miehelle.

Onko ketään kellä samanlaisia tuntemuksia?

Teet itelles listan ruuista mitkä koet turvallisiksi ja elät niilllä ruuilla kunnes koet olevasi "valmis" laajentamaan ruokavaliota. Koita muodostaa kuitenkin suht monipuolinen ruokavalio.

Kokemasi ei kuulosta ihan "tavalliselta" pelolta, jota useimmat raskaanaolevat jossain raskauden vaiheessa tuntevat (suhteessa vauvelin terveyteen jne.). Koska koet pelkosi itsekin raskaana, ehdottaisin, että varaisit neuvolantädin kautta ajan neuvolapsykologille. Hän voi varmasti sua auttaa, niin että pääset nauttimaankin tästä raskaudesta ja vauva-ajasta.

Suosittelisin varamaan ajan terveyskeskuslääkäriltä tai hoitajalta ja joka laittaisi lähetteen prykiatrian polille. Tuo kuullostaa ihan ahdistuneisuudelta eikä tosiaan oo hyväksi sikiölle. Sun pitäisi päästä keskustelemaan jonkin terapeutin kanssa noista menetyksistä. Neuvolakin varmaan pystyy lähetteen tekemään.

Sitä mä mietinkin, että jos neuvolasta sais jotain apua. Mutta kun ne tän osaltaan siellä aloittivat kun käytiin NIIN pilkun tarkasti se lista läpi, niin koen, että se on osaltaan vaikuttanut siihen, että se pelko kohdistuu tuohon ruokaan. Täytyy puhua ensi käynnillä. Ja tiedostan itsekin, ettei tää enää oo "normaalia".

Puhu neuvolassa. Ja kun pääset psykiatrin tms kanssa puhumaan,niin kerro myös tuosta että pelko/ahdistuneisuus "lähti liikkeelle" kun neuvolassa käytiin tota ruoka-asiaa läpi. Itse en kokenut "kiellettyjen listan" läpikäymistä mitenkään ahdistavana,mutta varmasti joku toinenkin on kokenut.
Ja niinkuin joku toinenkin jo sanoi,stressi ei tee hyvää sikiölle. Et varmastikaan voi vaan päättää olla stressaamatta,mutta yritä rationalisoida pelkosi kohteita. Mitä tarkkaan ottaen ruoassa pelkäät? Jos esim "raakaa kalaa ei saa syödä" niin kalaa ruoaksi valmistaessasi puhu itsellesi siitä,että nyt paistat kalan joten se ei ole raakaa ja on ihan turvallista syödä. Jos taas "kofeiinipitoiset juomat on pahasta" niin lue juoman (esim kola) tuoteseloste ääneen,totea että siinä ei ole kofeiinia jne..

Yhteistyössä