vertaistukea kaivataan- tarhaan jättämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auts

Aktiivinen jäsen
03.11.2004
6 895
0
36
poika 2v9kk aloitti viime viikon keskiviikkona hoidon ja keskiviikkona jäi hyvin ei edes tajunnut että mä lähin, mutta sitten taas torstaina ja perjantaina hirveetä huutoa. tarhaan pihaan kävelee hyvin, mutta sitten heittäytyy maahan.. tänään sitten jouduin kotootaki kantaa pihalle.ja siitä tarhaan :/ ja kauhea huuto + potkiminen pureminen.. tekee niin pahaa jättää toinnen sinne.. tarhantätien mukaan rauhoittuu nopeaa ja päivä menee hyvin.. onko muilla ollut hankaluuksia tarhaan jättämisessä? kauan meni kuin tilanne rauhoittui?

Meillä edessä tuo hoitoon jättäminen nyt runsaan viikon päästä.
pelolla odotan jo mikä huuto ja metakka siitä nousee.Tähän mennessä ollut hoidossa vain anopilla ja hetken huudon jälkeen rauhoittuu.
Kaksi vanhempaa lasta mulla jääneet hoitoon niin huutoa on ollut aamuisin,mutta ei tuota kestänyt viikkoa kauempaa kun tottuivat.
Hoitajallakin on vaikutus millainen on.

meillä tädit neuvo, että annat pusut halit ja toivotat hyvää pääivää pienelle ja sanot että äiti lähtee töihin. ei kannata jäädä suukotteleen enää itkevää lasta. Hyvin meni meillä..

Totta kai reppana reagoi ja kritisoi tilannetta, mutta jos hoitajien mukaan tilanne menee nopeasti ohi, niin keskity vain itsesi kovettamiseen äläkä lapselle itke kun on niin kamalaa jättää sinnuu tänne.

Kyllä se siitä, tsemppiä!

Tytöllä ei ollut ongelmia, on aina ollut niin superhelppo näissä asioissa että oikein ihmetyttää.

Pojalla oli itkuisuutta hoidon alkaessa (1 v 9 kk ikäinen oli), se kesti noin viikon, ja kuulemma loppui heti mun poistuttua paikalta (tätä en kyseenalaista, oli meinaan tuttuja aikuisia ja lapsia samassa talossa silloin, ja utelin myös heiltä :D ). Sitten se alkoi uudestaan kun poika oli ollut hoidossa vähän yli puoli vuotta, ja kesti taas pari viikkoa, poika rauhoittui aina lähtöni jälkeen. Nyt poika on 3 v 10 kk ja syksyn aikana on kaksi kertaa saanut "määenjäätänne!"- itkukohtauksen hoitoon mennessään, rauhoittunut taas kuitenkin helposti.

Mä sanon aina vaan heihei ja lähden, jätän tädit rauhoittelemaan poikaa. Ei se kivalta tunnu/tuntunut mutta se on se mitä tarhan täditkin suosittelevat.

Veikkaan, että ei teillä kovin montaa viikkoa mene, kun tilanne rauhoittuu :)

Meillä oli...sydäntäraastavaa.
Lapset aloittivat päiväkodin samaan aikaan, toinen oli heti kuin kala vedesä ja toiselle tilanne oli erittäin vaikea.
Oli jotain niin hirveää kävellä pois kun toinen itki ja pyysi jäämään, usein itkin itsekin sitten koko työmatkat. Poika kysyi monta kertaa minulta miksei voi olla enään minun kotipoikani :'(
Niinhän tarhantädit sanovat että lapsi rauhoittuu pian ja näin ehkä kävikin mutta ei poju ikinä tarhaa oppinut rakastamaan ja usein kyseli että eikai huomenna taas, oli ihan o.k käydä siellä mutta kyllä kotona oli mukavampaa. Tyttö taas rakasti päiväkodin kavereita ja puuhia.
Ainoa helpotus jonka pystyimme järjestämään oli tarhapäivien pituuden minimointi ja pitkät lomat.
Usein kuitenkin kuukauden päivät kun kuluu niin lapsi viihtyy mainiosti, toivottavasti teilläkin näin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Totta kai reppana reagoi ja kritisoi tilannetta, mutta jos hoitajien mukaan tilanne menee nopeasti ohi, niin keskity vain itsesi kovettamiseen äläkä lapselle itke kun on niin kamalaa jättää sinnuu tänne.

Kyllä se siitä, tsemppiä!

näin juuri. Itsekin päiväkodissa töissä olleena muistan kyllä näitä tilanteita, että lapsi jää huutamaan, mut rauhoittuu ku vanhempi häipyy. Älä näytä lapselle että sinustakin tuntuu pahalle vaan ole reipas;)

Meillä 1,5vee jäi itkemään ensimmäisen kuukauden ajan (on tosin tarhassa vain 2 päivää viikossa) mutta sitten itku loppui ja on jäänyt höpöttelemään tädeille ja tarhakavereille. Kerran taas jättäessäni häntä itki ja jäin käytävään kuuntelemaan että koska lopettaa niin vaikeni noin 15 sekunnin kuluttua :) Hyvin se menee alkuvaikeuksien jälkeen!

Siitäkin on apua että lapsi oppii tavat ja päivän kulun yhdessä vanhemman kanssa ennenkuin jätetään vieraille. Onneksi suomessakin on alettu pikkuhiljaa ymmärtämään vanhempien merkitys lapsen totuttamisessa uuteen hoitopaikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Siitäkin on apua että lapsi oppii tavat ja päivän kulun yhdessä vanhemman kanssa ennenkuin jätetään vieraille. Onneksi suomessakin on alettu pikkuhiljaa ymmärtämään vanhempien merkitys lapsen totuttamisessa uuteen hoitopaikkaan.

Meillä se totutellut itki.

Kylmiltään hoitoon mennyt ei ole itkenyt kertaakaan lähes kolmevuotisen päiväkotiuransa aikana.

Eli vaikka totuttelu ihan järkevää onkin, ei se aina itkuilta pelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
oonkin vaan pojan riisunut ja sanonut heipat ja antanut pusut, sitten lähtenyt.. kerran hakivat ulkoota lapsen kun näki mikä huuto.. tyttö ei siis hoidossa ole

No miksi poika on?

ap voisitko vastata???

Mitä se tähän kuuluu?

Ihan samaa mietin!

Alku on hankalaa. Meillä meni ensimmäiset kaksi viikkoa huonosti. Itse meinasin jo murtua henkisesti siinä, mutta sitten alkoikin jo helpottamaan kun lapsi alkoi saada tarhasta kavereita. Eli siinä pitää vaan olla sitkeä ja jaksaa. Edelleen on hankalaa pidempien lomien jälkeen, kuten 5viikon kesäloman jälkeen oli, mutta onneksi ne menee nykyään helpommin ohi eikä ole enää niin sydäntä särkevää kuin aluksi.

Meillä eka kuukausi oli ihan kauheeta. Aamulla ensimmäisenä kun sai silmät auki alko en halua tarhaan,tuuttehan hakeen ja tätä jatku siihen saakka kun laitto nukkuun.Tarhassa sama homma, koko ajan kyseli meidän perään. Mutta tykkäsi ystävistä.Nyt aamulla ekana sanooo että haluaa mennä tarhaan :) Lapsi meni tarhaan 4 vuotiaana joten olihan se shokki ja ihan hirveetä aikaa, mutta nyt on taas kaikki hyvin.

Siis periaatteessa minäkin olen sitä mieltä että jos isompi sisarus selkeästi kaipaa kavereita ja touhua niin lapsi voi päivähoidossa ollakin vaikka vauva kotona äidin kanssa :) MUTTA, en taatusti veisi lastani päiväkotiin jos itse olen kotona jos se olisi noin vaikeaa lapselle :( Niin pakottavaa syytä ei ole että lapseni veisin väkisin päiväkotiin mikäli voisin hänet hoitaa myös kotona.
Ehkä poika protestoi juurikin sitä vastaan että tietää äidin olevan siskon kanssa kotona? Jos tietäisi että äiti on töissä ja siskokin hoidossa eikä kotona voi olla yksin pienet pojat niin hoitoon jääminen olisi mahdollisesti helpompaa.
Mitäpä sitä tuossa kohtaa voi pienelle selittää että miksi sinne päiväkotiin pitää mennä? Yllättävän pienikin lapsi ymmärtää tuollaisessa harmitus tilanteessa jos äiti/isä kertoo että pitää olla päivä hoidossa koska kotona ei ole ketään aikuista seurana ja että päiväkodissa on mukavia aikuisia ja lapsia joiden kanssa päivä kuluu mukavasti ja iltapäivällä äiti/isi tulee taas hakemaan kotiin.
Mutta mitäpä selität lapselle jonka äiti ja sisko on kotona? Jää vaan reippaasti hoitoon, äiti menee kotiin pikkusiskon kanssa? Ei varmasti mene läpi liki kolme vuotiaalle :(

Mutta aplle toivon jaksamista. Tuo varmasti on ikävää äidillekin. Toivotaan että helpottaa pian jos lasta ei ole mahdollista ottaa kotihoitoon takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi:
Siis periaatteessa minäkin olen sitä mieltä että jos isompi sisarus selkeästi kaipaa kavereita ja touhua niin lapsi voi päivähoidossa ollakin vaikka vauva kotona äidin kanssa :) MUTTA, en taatusti veisi lastani päiväkotiin jos itse olen kotona jos se olisi noin vaikeaa lapselle :(

Vastahan tuo lapsi hoidossa aloitti...jos parin ekan hoitopäivän itkujen jälkeen toteaa että ei onnistu ja ottaa lapsen pois hoidosta, niin ei sekään kovin järkevää ole.
Eri asia sitten, jos lapsi ei sopeudu hoitoon kuukausienkaan kuluessa.

Poju aloitti 1v9kk iässä ja muutama hassun kerran taisi itkeä perään, tosi tyytyväisenä jäi muuten. Tyttö oli 1,5v ja olisikohan vähän enemmän itkenyt alussa, ei mitään ihmeellistä silti kun en enää edes meinaa muistaa.

Monesti kuulee että alku voi olla takkuista ja juuri niin että lapsi itkee sen hetken kun vanhempi vielä näkee ja kuulee, rauhoittuu kuitenkin tämän lähdettyä ja viihtyy päiväkodissa. =) Kyllä se varmasti alkaa pian teilläkin sujua!

Yhteistyössä