veroprosentti ja kotihoidon tuki..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie vaan"

Vieras
Hei!

Osaisiko joku selventää mulle.. Siis onko veroprosentti aina vähintään 20, kun saa tuota loistavan suurta kotihoidontukea?? Vai voiko se olla tuota pienempi?

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä_;23040308:
mulle kelalla sanottiin kun vein sinne verokorttiani,(missä prosentti oli pienempi mitä tuo 20)että kelan rahoista menee aina se 20.

No sinua on kyllä infottu väärin. Sosiaalietuuksille voi laskettaa uuden veroprosentin. Eri asia on laskeeko se vai jopa nousee.

Mitä tämä sit tarkoittaa.. Oli tänään tulleessa Kelan kirjeessä.. Taidan olla ihan blondiutunut täällä kotona, kun en ymmärrä :(

"Vvuoden 2011 ennakonpidätysperusteita käytetään etuuksien maksuissa 1.2.2011 alkaen. Verohallituksen päätöksen mukaisesti lasten kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä käytettävää palkkaa varten määrättyä pidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä. Pidätysprosentti etuuksien maksussa on aina vähintään 20 prosenttia."

????

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23040337:
Mitä tämä sit tarkoittaa.. Oli tänään tulleessa Kelan kirjeessä.. Taidan olla ihan blondiutunut täällä kotona, kun en ymmärrä :(

"Vvuoden 2011 ennakonpidätysperusteita käytetään etuuksien maksuissa 1.2.2011 alkaen. Verohallituksen päätöksen mukaisesti lasten kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä käytettävää palkkaa varten määrättyä pidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä. Pidätysprosentti etuuksien maksussa on aina vähintään 20 prosenttia."

????

Niin, eli jos on palkkatyössä ollut sen prosentin päälle laitetaan 2%. MUTTA siihen voi saada alemman prosentin, jos tulot ei ole ennen äitiyslomaa ollut hyvät.

[QUOTE="vieras";23040350]Niin, eli jos on palkkatyössä ollut sen prosentin päälle laitetaan 2%. MUTTA siihen voi saada alemman prosentin, jos tulot ei ole ennen äitiyslomaa ollut hyvät.[/QUOTE]

Kiitos selvennyksestä :) Mie taidan jo oikeesti joutaa eläkkeelle tän kotona olon jälkeen.. Ei luista enää ajatus, ei!!

Jos viet KELA:an verokortin, jossa lukee "muutosverokortti sosiaalietuutta varten", niin se saattaa olla pienempi. Mulla on ollut prosentit 11-17,50% tuon muutosverokortin avulla. Ilman sitä maksaisin päälle 20%.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä_;23040308:
mulle kelalla sanottiin kun vein sinne verokorttiani,(missä prosentti oli pienempi mitä tuo 20)että kelan rahoista menee aina se 20.

Juurikin näin, JOS viet tavallisen palkkaverokortin. Äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ei ole palkkaa, joten niille voi hakea erillisen verokortin, joka siis määritellään sosiaalietuuksia arten joita em. edut ovat. Ja se kortti on yleensä veroprosentiltaan pienempi.

Muistakaa nyt hyvät ihmiset AINA lasketuttaa uusi veroprosentti etuuksille. Jos sinulla ei ole mitään vähennyksiä, esim. korkovähennyksiä, se 20 % ei aina edes riitä! Ja sitte on turha itkeä mätkyjä kun ei ole huolehtinut veroprosenttiaan kohdilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23040337:

????

Näin on, jos et hae muutosverokorttia.

Hae siis muutosverokortti, niin voit saada alemman veroprosentin.

Voin kyllä sanoa, että sitä prossaa ei kannata kauheasti pienennellä. Olin seitsemän vuotta kotona ja joka vuosi tuli mätkyjä vaikka pidätys% oli se 20 kelan rahoista.

Yllä olevan justin olisi siis pitänyt hakea muutosverokorttia, jossa prosentti olisi ollut isompi, jottei mätkyjä olisi tullut.
6,5% on ihan mahdollinen, jos on paljon lainaa eikä tulot hyvät.
Itselläni on ollut asuntovelallisena keskituloisena muutosverokortin tilaamisen jälkeen Kelalle prosentti noin 16. Miksi suotta antaa Kelalle niitä 4%:a? Ja koskaan ei ole mätkyjä tullut, kun tulot on laskettu oikein.

[QUOTE="just";23040746]Voin kyllä sanoa, että sitä prossaa ei kannata kauheasti pienennellä. Olin seitsemän vuotta kotona ja joka vuosi tuli mätkyjä vaikka pidätys% oli se 20 kelan rahoista.[/QUOTE]

Kannattaa jos on esimerkiksi asunto- tai opintolainaa yms. Nämä kun ovat aina henk.koht. nämä prosentit. Kannattaa lasketuttaa joko verotoimistossa tai Verohallinto - Skattefrvaltningen sivuilla.

Mä hain just muutosverokortin kotihoidontuelle. Olen koko vuoden tuella. Se yritti väkisin antaa mulle prossaksi nollaa. Jouduin laittamaan mm. työeläkemaksun nollaksi, että saan edes vähän maksaa veroja. Nyt veroprossa on 6.

Mulla ollut n.10% melkein joka vuosi viimeset 6v kun oon ollut kotona älomilla ja hoitovapailla. Vähennyksiä ollut mm. opintolaina ja asuntolaina. Palautuksia on tullut 300-700e kuitenkin.

Mulle tuli vero%:ksi 10. Kht:lla olen kotona, mutta arvioin siihen mukaan vielä palkkatuloja(lomat&sijaisuuksia). Halusin kuitenkin, että veroa menis enemmän niin laitettiin sinne suuremmat asuntolainan korot, näin ollen vero% saatiin nostetuksi 12,5 %.

Yhteistyössä