17 800e vuositulot ja veroprosentti 20. Silti mätkyjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veronmaksaja..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veronmaksaja..

Vieras
Onko mahdollista? Olen ollut siis koko viime vuoden tammikuusta elokuuhuun äitiyslomalla ja elokuusta loppuvuoteen kotihoidontuilla. Ja veroprosentti on siis se 20. Miten voi olla että tulee melkein 500 euron mätkyt...

Toissavuonna kävin töissä ja veroprosenttini oli alle 20, ja tienasin enemmän ja palautuksia tuli 770e... Nyt taas tienasin vähemmän ja veroprosentti korkeampi ja mätkyt. Tai sit mä en vaan tajuu.

Sun ENNAKONPIDÄTYSPROSENTTI on ollut 20%. Veroprosentti on ollut isompi, ja siksi ennakonpidätys ei nyt kata veroja. Miksi ette ihmiset tarkista näitä itse etukäteen www.vero.fi -sivulta löytyvällä vero%laskurilla. Ei tulisi sitten yllätyksenä. Ja eilen oli tästä ihan samasta aiheesta ketju.

Toissavuonna kävin töissä ja veroprosenttini oli alle 20, ja tienasin enemmän ja palautuksia tuli 770e... Nyt taas tienasin vähemmän ja veroprosentti korkeampi ja mätkyt. Tai sit mä en vaan tajuu.

Palkkatuloista saa enemmän automaattisia vähennyksiä kuin avustuksista. Siksi palkasta menee vähemmän veroa kuin vastaavista avustusrahoista. Ihan normaalia ja kuuluu yleissivistykseen tietää. Eli et vaan tajuu.

Töissä käydessä: työmatkakuluja, kuinka paljon? Muita tulonhankkimiskuluja? Isommat korkovähennykset? jne. Ei se verotus rakettitiedettä olea, puhdasta matematiikkaa vaan.....

Joku verotuksen kurssi pitäisi varmaan laittaa perusopetukseen. Näitä aloituksia on tullut nyt useampi viimeisen parin viikon aikana.... Miten aikuiset ihmiset voivatkaan olla niin tietämättömiä?

Töissä käydessä: työmatkakuluja, kuinka paljon? Muita tulonhankkimiskuluja? Isommat korkovähennykset? jne. Ei se verotus rakettitiedettä olea, puhdasta matematiikkaa vaan.....

Joku verotuksen kurssi pitäisi varmaan laittaa perusopetukseen. Näitä aloituksia on tullut nyt useampi viimeisen parin viikon aikana.... Miten aikuiset ihmiset voivatkaan olla niin tietämättömiä?

No ehkä just siksi jos ei oo koskaan opetettu? Ei se vaikeaa ole, mutta pieni perehdytys siihen ensialkuun tarvitaan. Ja jos ei kukaan oo auttamassa, voi joku pieni juttu mennä ohi tai pieleen ja siitä tuleekin sit isompi seuraamus pahimmassa tapauksessa.

[QUOTE="hillla";29744089]No ehkä just siksi jos ei oo koskaan opetettu? Ei se vaikeaa ole, mutta pieni perehdytys siihen ensialkuun tarvitaan. Ja jos ei kukaan oo auttamassa, voi joku pieni juttu mennä ohi tai pieleen ja siitä tuleekin sit isompi seuraamus pahimmassa tapauksessa.[/QUOTE]

Pitääkö aikuiselle jonkun tulla kaatamaan tietoa päähän? Jos huomaat ettet tiedä jostain hyödyllisestä asiasta, kuten verotuksesta, niin paljon kuin pitäisi, niin aloita vaikka

Vero – Wikipedia
Verohallinto

Näin on. Opetusta kouluun. Joka vuosi palstalla jaksetaan hämmästellä näitä veroasioita. Ei alkeellistakaan tajua kuinka laskea omat veronsa ja selvittää niiden perusteet. Ikään kuin joku kävisi aina taskulla viemässä näiden mammojen rahat.
Vielä pitäisi tietää heti tammikuussa paljonko joutuu maksamaan mätkyjä joulukuussa. Tietysti kaikki odottavat kieli pitkällä palautuksia, vaikka saavatkin jälkiveroja.

Laskin itse kelan omilta sivuiltani kuinka paljon olen maksanut etuuksista veroja ja sain summaksi yli 5000e.
Mutta veropäätöksessä tuo summa on vain 3000e
Äh en tiiä. Kai toi sit vaan on totta et mätkyt tuli. Laskin itse myös laskurilla ja joo, prosentin ois oltava 23

20 prosenttia tuosta 17800:sta on se noin 3500, en ymmärrä mistä sä tuon 5000 repäsit? Kelasta on myös tullut vuodenvaihteessa kotiin se lAppu mistä selviää paljo etuuksia on maksettu ja paljo niistä on menny veroa.

Laskin itse kelan omilta sivuiltani kuinka paljon olen maksanut etuuksista veroja ja sain summaksi yli 5000e.
Mutta veropäätöksessä tuo summa on vain 3000e
Äh en tiiä. Kai toi sit vaan on totta et mätkyt tuli. Laskin itse myös laskurilla ja joo, prosentin ois oltava 23

20% ennakonpidätys 17800e tulosta olisi 3560e. Jos olisit maksanut yli 5000e veroja, niin ennakonpidätysprosentti olisi reilut 28%.
Toki, nämä kannattaa hyvin tarkistaa, koska aina voi olla, että Kela tai muu taho on antanut verottajalle väärät tiedot. Kelastahan pitäisi tulla myös todistus maksettuista eduuksista ja niistä tehtyistä ennakonpidätyksistä. Mitkä summa siellä ovat?

Noissa on niin monta vaikuttavaa tekijää, että ei kukaan voi täällä sanoa miten juuri sinun kohdallasi menee. Itselläni tulot 20500€, ennakonpidätys 3278€ ja takaisin saan 1027€. Lisäksi vähän osinkoja, maksettuja korkoja, erilaisia vähennyksiä.

Yhteistyössä