Veroa äitiysrahasta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä jää käteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

No tässä voi olla syynä, että palkkatuloissa on todella isot matkavähennykset, jotka laskevat veroprossaa. Mutta eihän mammalomalla tarvitse maksaa työmatkakuluja (ei ne ilmaista rahaa ole vain verotuksessa).

Hieman tiukempi on verotus sosiaalietuisuuksille, kuin palkkatuloille, kun osa vähennyksistä jää tekemättä.

11% palkkatuloista on järkyttävän vähän, siinä ei paljon töitä tehdä.

Mut esim matkakorvaukset otetaan huomioon kun lasketaan äippärahaa. Pienentävät sitä ansiota josta lasketaan pvrahan suuruus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

Jotenkin kummasti se vaan meinaamenn' niin että vaikka menee nemm'n eroa niin silti tulee maksuja tai palautus on minimaalinen
 

Yhteistyössä