Veriseula yksityisellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oswiittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oswiittaa

Vieras
Kokemuksia, hintoja? Käyty siis julkisen ultra ja vk 15 kuulemma voisi käydä veriseulan (yksityisellä, kunta ei tarjoa). Lääkärille ensin siis ja sieltä lähete, tutkivat varmaan siellä, ei neuvolassa, tulokset... ja ultratiedot sairaalasta pyydettävä?

Viikolla 15 voi teettää keskiraskauden veriseulan eli ns. AFP -seulan, millä ei ole mitään tekemistä minkään ultran kanssa. Yhtä aikaa niskaturvotusultran kanssa tehtävä alkuraskauden veriseula on asia erikseen ja tehdään ennen rv 12. AFP -seulan voi varmasti teettää yksityisellä siinä missä muitakin tutkimuksia. Soitat, varaat ajan, käyt antamassa näytteen, haet tuloksen. Hinnat voivat vaihdella lääkäriasemittain, joten soita ja kysy.

Kyllä sillä on tekemistä, koska haluavat ultran tiedot... vaikka menee viikolle 15. Olen soittanut yhteen paikkaan vasta, mutta silti haluaisin kokemuksianne...

Kävin yksityisellä (Helsinki) sekä np-ultrassa että veriseulassa, jotka tehtiin 12. viikolla. Ultra tarvittiin, että olisi oikea tieto siitä millä viikolla raskaus on. Verikoe maksoi siitä lystistä vähän yli 60 eur.

Jaaha, veriseulamahis menikin hatuiksi mulla! Forumista sanottiin, että voi tulla viikolla 15 kun ultra ollut vk 12. No ajattelin vertailla hintoja, nyt vk 14 ja soitin Femedaan. Sanoivat, että olisi pitänyt tehdä heti ultran jälkeen, viimeistään viikolla 13, että tuo vk 15 ihan vanhanaikaista!! Että näin. Paska, että voidaan antaa eri tietoa! Nyt pitää kärvistellä vaan pelkällä ultratiedolla;-(((

Kuten joku kirjoitti, noin viikolla 12 ultra + verikoe tai sitten pelkkä verikoe joskus viikolla 15 (jolloin ultraa voidaan käyttää raskauden keston varmistamiseen, mutta niskaturvotusta ei siinä huomioida (vaikka se siihen kirjataankin joskus)). Voit siis vielä mennä yksityiselle seerumiseulaan, soita johonkin tavalliseen labraan. Jos kuulut riskiryhmään (riski > 1:250) niin jatkotutkimukset (lapsivesipunktio) saat kunnallisella puolella. Oletan, että tuon seerumiseulankin voi teettää yksityisellä, sen sain kunnalliselta puolelta, mutta kaikki ultrat sainkin käydä omaan piikkiin.

Ilmeisesti tarkin seula on tuo np-ultra + verikoe + ikärski, mutta viikon 15 seerumiseula seuloo muutakin kuin esim. downin syndroomaa. Itse jäin siinä seulassa kiinni lähinnä ikäni vuoksi, mutta lapsivesipunktion tulos oli normaali ja terve poikahan tuossa nyt köllii. Tässä on hyvä artikkeli eri seuloista:
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=147&submenu=35

Minä näemmä nyt rupesinkin tähän vastailemaan alkuperäisen puolesta;-) Mutta kiitos tuosta linkistä. Harmi kun en googlettanut sitä aiemmin. Nyt mahdollisuus yhdistettyyn np-ultraan ja veriseulaan on ohi, kun laboratoriossa annettiin väärää tietoa, että vasta viikoll 15 seula.

Yhteistyössä