Julkiselle hoitoon jos alkioita pakkasessa yksityisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lumipuu

Jäsen
28.01.2010
193
0
16
Olisikohan jollakulla omakohtaisia kokemuksia julkisen ja yksityisen puolen IVF/ICSI-hoitojen kanssa sompailusta? Täältä palstoilta olen saanut käsityksen, että julkiselle mennessä ei saisi olla alkioita pakkasessa yksityisellä klinikalla.

Tilanteeni on se, että meidän pitäisi päästä TAYSiin ensikäynnille huhtikuun loppuun mennessä ja olemme kuulemma jo alustavassa jonossa alkukesän IVF-hoitoihin (ehkä ). Meille on tehty yksi ICSI yksityisellä ja huomenna olisi tarkoitus aloittaa toinen ICSI samassa paikassa. Teoriassa siis ehtisimme käydä yhden hoidon ennen TAYSiin pääsemistä. Jos kuitenkin tällä kertaa saamme pakkaseen alkioita, miten käy julkiseen hoitoon pääsyn? Vaativatko että alkiot sulatetaan että voidaan aloittaa uusi hoito julkisella (jota ei tasan muuten tehdä!!!) ? Tai voinko jättää kertomatta että pakkasessa piileskelee huuruneniä?

Syy miksi ongelma on suuri on, että minulla ei ole ollut "luomukuukautisia" lainkaan kohta kahteen vuoteen ts. vuoto on alkanut vain erilaisten hoitojen seurauksena. Nyt epäonnistuneen ICSin ja välikierron jälkeen täti kuitenkin taianomaisesti saapui (lääkäri sanoi että kierto tavallisesti stimuloituu 1-2 kk:n ajaksi ICSIn jälkeen ja sitten ehkä taas katoaa) ja tuntuu kauhealta ajatukselta jättää tämä mahdollisuus aloittaa hoito käyttämättä. Jos kuukautiset pitää käynnistää julkisella myöhemmin hoitoa varten esim. keltarauhashormoneilla se taas heikentää ICSIn hoitovastetta (niinkuin tässä olisi muutenkaan niin hirveän iso onnistumistodennäköisyys |O ) ) . Eli jos kierto taas katoaa, joudutaan hoitoja varmaan odottelemaan taas ties kuinka kauan ja jokainen kuukausi lohkaisee kuluessaan palan sydämestä.

Pahoittelen pitkää sepustusta, mutta toivon että joku jaksoi lukea tarinani läpi ja osaisi ehkä kommentoida. Sydän sanoo että aloittaisin pistokset huomenna, kun taas järjellä ajatellen pitäisi pelata varman päälle ja odottaa kesään julkiselle. Toisaalta muutaman kuukauden odotus ei enää pitäisi tuntua missään kun 2 vuotta on jo odotettu, mutta toisaalta yksikään päivä ei mene vieläkään ohi ilman kyyneleitä niin eiköhän tässä ole jo kärsivällisyyttä kasvatettu tarpeeksi... niin ja eilen sain kuulla ilouutisen että minusta tulee taas täti, on se ihanaa :'(

Olisiko jossakin opas "Miten teet mahdottoman ratkaisun" tai "Opas julkisten hoitolaitosten sisäisten sääntöjen maailmaan".

Lumppari

En osaa vastata kysymykseesi mutta oli pakko tulla kommentoimaan tota että mistä olet saanut sen käsityksen että se jotenkin huonontaa hoitovastetta jos kuukautiset pitää käynnistellä keltarauhashormoneilla. Mietin kun minulle ei ainakaan lääkäri ole sanonut että hoitojen välissä ei kannattaisi käyttää teroluteja. Minulla kyllä luomukuukautiset tulee mutta kierto usein venyy pitkäksi, 38 vrk. Niin minulle on ainakin sanottu että hyvin voi käyttää välikierroilla teroluteja että kierto pysyisi normaalimittaisena, eikä ole koskaan mainittukaan että sillä olisi jotain vaikutusta hoitojen onnistumiseen. Samanlaillahan hoitokierroillakin käytetään lugesteronia tai muuta keltarauhashormonia.

Itse varmaankin sinun tilanteessa odotelisin julkisen puolen hoitoon pääsyä, jos kerran aika sinne on jo ensikuussa. Muuten voi olla että ette tosiaan pääse julkisen tarjoamaan hoitoon jos yksityisellä on hoito vielä kesken ja alkioita on pakkasessa. Vaikka tosin olisihan se mukavaa päästä tietenkin jo heti yrittämään eikä vasta muutaman kuukauden päästä. Vaikea paikka.

Minulle hoitava lääkäri sanoi suoraan ettei haluaisi käynnistää kuukautisia, koska sitten hoidon vaste on huonompi. Minulle tietty nuo terolutit ei toimi ollenkaan, vaan pitää olla primolut joka on vahvempi, eli voisikohan siinä olla sitten syy? Varmaan on niin lähtötilanteesta ja lääkityksestä ja hoitomuodosta kaikki tällaiset jutut kiinni... Varmasti kun sinulla tuollaiset ohjeet kerran on niin ei vaikuta mitenkään onnistumiseen. Eihän ne muuten sellaisia antaisi! Lähinnä tuskailen että jos kierto nyt sitten katoaa ja julkisen hoito siksi taas pitkittyy hamaan tulevaisuuteen. huoh.

No toivottasti asia sit on niin ettei niillä ole vaikutusta kun ennen hoitoakin teroluteja käytin juuri siksi että kierto pysyy säännöllisenä. En kyllä ymmärrä miten noin erilaisia ohjeita annetaan, toinen lääkäri on toista mieltä ja toinen näköjään toista. Vai onko sitten primolut tosiaan eri juttu, en tiedä.

Yhteistyössä