Verinäyte, tummaa verta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei asiantuntevia analysoijia paikalla?
Olen sairastellut jotain mystistä, ja nyt kontrolliverikokeissa, alat, asat, 10h syömättä jne, veri oli yhtäkkiä tosi tummaa. Luin että hb:n lisäksi tumma väri voi olla kuona-aineita ja hapen puutetta. Ei siis pelkästään hyvä asia, miten on?

ps. olen syönyt froladix tyyppistä rautaa, mutta viime vuonna minulta otettiin varmaan 50 putkea verta ja minusta väri oli aina hailakka. Raudasta huolimatta.
 
vierailija
Kun ei malta :( JA ei niissä ennenkään ole mitään erikoista näkynyt. Kokeissa ei ollut "pientä verenkuvaa" yms. Vaan muutama tietty kontrolloitava koe.
Joten mitään tuskin paljastuu. Mietin vaan mistä muutos, punnitsen osittain paremman oloni todenperäisyyttä.

Niin että jos joku osaa perustella väittämiäni verestä, ovatko kaikki tosia? Silloin väristä ei tietysti voi sanoa juuta eikä jaata.
 
Odota tuloksia.
Voi olla että rauta on tehnyt tehtävänsä ja punasolujen määrä on noussut (Hb noussut) ja veren väri on tummempaa kuin aikaisemmin.
Pelkkä väri ei kerro, 'tosi tumma' voi olla jonkun mielestä jotain muuta.
 
vierailija
Näin täytyy tehdä.
Hb on jo pitkään ollut oikein hyvä, 130 luokkaa. Mutta muistan kuinka allergisella lapsellani oli ties mitä oireita ja tulehdukierrettä. Ja kun vihdoin päästiin osastolle hoitoon, olivat tehneet tarkemman hb analyysin verestä, lääkäri oikein selitti puhelimessa kuinka hb vaikutti ok:lta, mutta mikroskoopissa "jotain" oli liian vähän, tai ne olivat väärän muotoisia.
..Heh huomautan että olen jokseenkin kiinnostunut lääketieteestä.
Mutta minulle ei tietääkseni ole tällaista koetta tehty. Joten en tiedä hemoglobiinista tarkemmin. Voihan olla että sillä vei aikaa korjaantua perinpohjin ja tämä tummempi väri on nyt hyvä.
 

Yhteistyössä