Verensokerista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla oli paastoarvo 6,1 ja pitkäaikaissokeri 5,6%. Terkan mielestä ihan ok arvot, mutta must kyllä tuo paasto on aika korkea, kun yläraja on tuo 6,1. Mulla ollut lievä raskausajan diabetes ja nyt on 2 vuotta viimeisestä synnytyksestä. Millaisia arvoja teillä ei raskaana olevilla on ollut paastoarvot?

Noi kutosella alkavat arvot alkaa olla raja-arvoja. (Vaikkakin raja hieman paikasta toiseen vaihtelee)
Suosittelen kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Syötkö iltapalaa? Jos illasta aamuun tulee pitkä paasto, elimistö rupeaa tuottamaan liiallisesti glukoosia.
suosittelen tarkkailemaan ruokavaliota, kun tiedossa on, että aikaisempi raskausdiabetes tosiaan altistaa sille kakkostyypin diabeteksen puhkeamiselle.

Mulla on ollut arvot 5.2- 5.5 ei raskaana.

Kiitos vastauksista! Joo, kyllä mustakin kannattaa kuitenkin tarkkailla syömisiä jne, mutta ehkä se terkka mun oletti niin tekevänkin. Kyllä syön iltapalaa yhdeksän maissa. Muutenkin syön kyllä suht terveellisesti, pienehköjä aterioita, välipaloineen 5-6 x päivässä. Mutta rasvan ja sokerin määrää vois kyllä vähän vähentää. Mulla kun ei ole ylipainoa ja oon vasta 30v, niin jotenkin tuntuu, että saan silti sen kakkostyypin diabeteksen, kun oli tuo raja-arvo :(

Tänään just soittelin sokerirasituksen tuloksia. Ja mulle annettiin nämä rajoiksi joiden alle pitäis tuloksien jäädä.
Paasto alle 5,3
1h arvo alle 10 ja
2h arvo alle 8,7

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Tänään just soittelin sokerirasituksen tuloksia. Ja mulle annettiin nämä rajoiksi joiden alle pitäis tuloksien jäädä.
Paasto alle 5,3
1h arvo alle 10 ja
2h arvo alle 8,7

Niin, sokerirasituskokeessa alle tuon. Kotimittauksissa saa olla enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Paasto alle 5,3
1h arvo alle 10 ja
2h arvo alle 8,7

näähän on raskauden ajan rajoja

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ai, mulla oli viimeviikolla paastoarvot 8,7 eikä kukaan kyllä kommentoinu et se ois jotenki ei oikein?

No tuo on kyllä jo selvästi koholla, jostain luin, että jos toistuvasti on paasto yli 6,7, niin luokitellaan diabetekseksi.

Nuo jonkun mainitsemat arvot on tosiaan raskaana ollessa sokerirasituksen raja-arvot.

Tossa noita raja-arvoja

normaali paasto < 6.1 2 tuntia < 7.8

kohonnut
paastoglukoosi paasto 6.1 - 6.9 2 tuntia < 7.8

heikentynyt
glukoosinsieto paasto < 7.0 2 tuntia 7.8 - 11.0

diabetes paasto = 7.0 2 tuntia = 11.1

raskaus-
diabetes paasto > 4.8 1 tunti > 10.0 2 tuntia > 8.7

Mulla keskellä päivää 1,5 h ruokailusta 3.8. Mittasin koska miehelläni todettiin 2 tyypin Diabetes ja hän sai mittarin kotiin. Nuorin lapsi mitattu kun tuli verta jalasta. Muutkin odottaa innolla mutta ei halua pistettävän.

Yhteistyössä