verensokeri arvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmph

Vieras
Viimekesänä otettu pitkäsokeri mikä oli 5.4. Viitealue 4-6. Lääkårin mielestä hyvä eikä huolta. Nyt mittaillut aamuarvoja ja välillä aamuisin jopa 6.3 arvoja saanut. Samalla mittauskerralla saattaq toisesta sormesta näyttää 5.3. Miksi heittelee noin? Onko mlla diabetes? Mittari 5v vanha, saanut sen kaverilta. Mä oon nyt vähän ulalla. Ateriasta 2h arvot 4.4-5.2 välillä. Viime kesänä tosiaan ei diabetekseen viittaavaa, olisiko se nyt kuitenkin jo puhjennut? Pelottaa.

Ei oo mitään oireita. Toisinaan työpäivän jälkeen heikottaa ja kun mittaan sokerin on se neljän pinnassa. Muuten ei oireita. Huolettaa vain. Aina olen terveydestäni huolta kantanut, ylipainoinen kun olen. Laihdutus ei ole kerta toisensa jälkeen onnistunut. Pelottaa että saan diabeteksen tai jotain muuta vakavaa. Onko nuo arvot huolestuttavia ja miksi ne noin heittelee?

Ei sulla diabetesta ole. Jos asia vaivaa, voit pyytää päästä sokerirasitukseen, missä nähdään onko sokerin sietosi heikentynyt, se enteilee tulevaa diabetesta.

Se on ihan normaalia että ne vaihtelee jos mittaa eri sormesta. Siksi niin ei pidäkään tehdä. Ja arvosi ovat ihan normaaleja. Yksi hieman yli 6 arvo, ei mitään merkitystä.
T. sh.

jos epäilet mittaustulosta ota huomioon että kädet pitää pestä hyvin ennen mittausta ja tietty kuivata ja sitä ekaa veritippaa ei saa laittaa liuskalle, puristat eka vähän verta ja pyyhkäiset pois sormesta sit puristat uuden tipan ja mittaat, siinä ekassa tipassa voi olla kudosnestettä mikä vääristää arvoja. Tee testi mittaa ennen ruokailua ja syö kunnolla hiilihydraatteja vaikka 80grammaa tai jotain sinnepäin. mittaa 2 tunnin päästä uudestaan jos arvo on 8 tai alle en huolestuisi. jos yli 10 tekisin jotain asialle muuttaisin ruokavaliota ja laihduttaisin. itsellä tyyppi1 diabetes ja mittailen joskus yli 20 arvoja mutta se taas on eri asia kun tyypin 2 diabetes. Ja tietty voit käydä sokerirasitustestissä lääkärissä jos asia vaivaa. Tsemppiä!!

No, meillä kehoitetaan vaan luottamaan siihen ekaan arvoon, mutta tosiaan siihen vaikuttaa myös se onko puristeltu liikaa, onko sormet puhtaat, onko ensimmäinen pisara jne jne, mutta vaikka se onkin hieman yli 6 niin en silti huolestuisi.
T. sh.

olin just sokerirasituksessa.Eka arv oli 5,5 ja sit rasituksen jälkeen 2 tunnin arvo 5.9 eli oikein hyvät.Paastoarvo pitäis olla alle 6, kuulemma.ja rasituksen jälkeen alle 7.8 vai oliks se 7,9...

Yhteistyössä