VERENSOKEREISTA TIETÄVÄT APUA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Minulla on todettu raskausajan diabetes koholla olevan paaston takia.
Olen itse mittaillut sokereita ja iltapalan jälkeiset arvot ovat paastoja pienempiä? lisäksi tänään esim. paasto oli 5.1 ja aamupalan jälkeen 1½ 4,4.
Neuvolan th ei usko että näin voi olla ja epäilee etten osaa käyttää mittaria.
Mutta olen googleillut, että tälle voisi olla jokin oikea selitys?
tietääkö joku enemmän?

mulla oli kans noin odotus aikana että jäin kiinni paasto arvosta ja aina jos ruokailujen väli piteni niin sokeriarvo nousi mutta kun söi niin laski,mutta mulla terkka uskoi sen ja pikkuneidillä synnytyksen jälkeen meni sokerit samalla lailla.

Siis ihan mahdollista. Mullakin käynyt noin usein.
Mulla esim oli semmoinen sensori kankussa kiinni 3 vkr ja mittas yhtä mittaan sokereita. Se näytti että 3-5 välillä yöllä sokeri nousi yks kaks 9-14. Ja en todellakaan syönyt yöllä.

Sille oli ihan selityskin,mutta en enää muista sitä. :ashamed:

En ole varma miten se tarkalleen meni, mutta kun on paastonnut yön yli esim 12 tuntia tai enemmänkin, niin elimistö alkaa itse tuottamaan sitä sokeria ja verensokeri ei siis voi loputtomasti tippua. Aamupalan jälkeen insuliinintuotanto on jälleen normaalisti vauhdissa ja tuottaa enemmän, kuin silloin paastotessa ja verensokeri tippuu nopeammin (tarkoituksena kai, ettei nousisi liian korkealle, siksi pitää tuottaa insuliinia vauhdilla). Häiriö kai liittyy tuohon, että kuinka nopeasti haima tuottaa insuliinia ja kuinka paljon elimistö paaston aikana itse säätelee verensokeria nostavasti.

Viisaammat tietäkööt paremmin, mutta minulla oli raskausaikana diabetes ja silloin tätä samaa ihmettelin.

kiva tietää että se on mahdollista ja oon ite lukenutkin et se on joku "aamunkoittoilmiö" mut en tiedä sen enempää.
aiemminkin ollut aina toi paasto koholla, varmaan ton takia.
ja luulen että mulla tää on aina normaalitilassakin näin?????
en sairasta diabetestä.

Alkuperäinen kirjoittaja kömppis:
En ole varma miten se tarkalleen meni, mutta kun on paastonnut yön yli esim 12 tuntia tai enemmänkin, niin elimistö alkaa itse tuottamaan sitä sokeria ja verensokeri ei siis voi loputtomasti tippua. Aamupalan jälkeen insuliinintuotanto on jälleen normaalisti vauhdissa ja tuottaa enemmän, kuin silloin paastotessa ja verensokeri tippuu nopeammin (tarkoituksena kai, ettei nousisi liian korkealle, siksi pitää tuottaa insuliinia vauhdilla). Häiriö kai liittyy tuohon, että kuinka nopeasti haima tuottaa insuliinia ja kuinka paljon elimistö paaston aikana itse säätelee verensokeria nostavasti.

Viisaammat tietäkööt paremmin, mutta minulla oli raskausaikana diabetes ja silloin tätä samaa ihmettelin.

kiitos vastauksesta sullekin!

ja miten teillä on tätä hoidettu?
mulla siis aamupalan jälkeen jotain 4.4 ollu yleensä ja ennen aamupalaa yli viis.
eli ei vielä insuliinia ainakaan tarvita.
voiko tätä hoitaa ruokavalioin?
jostain luin että leipä yöllä syötynä parantaa tilannetta mut th nauro mulle ilkeesti et jos sullon korkeet niin VÄLTÄ syömistä!

Kyllä sisätauti lääkäri määrittää sulle sitten oikean hoidon. Mulla toi aamu paasto oli aluksi 4,5 - 5,1 välillä. Nyt on alkanut kivuta 5,7 tienoille, rv 33 menossa. Lääkäri vaan totes, että sitten jos jatkuvasti aamu arvot ovat 6 alkavia, niisn sitten ilta insuliini käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kyllä sisätauti lääkäri määrittää sulle sitten oikean hoidon. Mulla toi aamu paasto oli aluksi 4,5 - 5,1 välillä. Nyt on alkanut kivuta 5,7 tienoille, rv 33 menossa. Lääkäri vaan totes, että sitten jos jatkuvasti aamu arvot ovat 6 alkavia, niisn sitten ilta insuliini käyttöön.

en ole pääsemässä mihinkään sisätautillääkärille. tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen seurantaan.
ton mittarinkin sain lainaan neuvolasta KOLMEKSI PÄIVÄKSI kun tarpeeks vinguin sitä.
muuten olisivat ottaneet kerran kuussa paastoarvon vaan.
mut hyvä et sain lainaan koska yhden kerran 1½ ruokailusta oli vs 8.7 eli liian korkee...
sekin ois jääny huomaamatta.

Siis sinulla on diagnoosi raskausajan diebeteksestä, mutta ei seurantaa???

Mitkä sun arvot oli rasituksessa tai miten toi diagnoosi tehtiin?

tehtiin sokerirasitus rv 15 kun ollut kahdessa aiemmassa raskaudessakin paasto koholla. ikinä ei muuta seurantaa ku paaston mittaamista sormenpäästä kerran kk neuvolassa.
muut arvot normaaleja rasituksessa.
paasto oli 5.5 rasituksessa.
seuranta on tosiaan se kerran kuussa sormenpäästä mittaus jota ite en pidä minään seurantana.
tai tosi surkeana ainakin.

Niin siis sinulla on vain yksi arvo koholla ollut? Muistaakseni se ei vielä rd silloin. Minkä kokoisia lapsia sinulla sitten aikaisemmat ovat syntyessään olleet?

Ja kyllä tuo pitkäaikais sokeri kertoo paljon. Ilmeisesti tiedät sokeridietin ruoka valion? eli noudata sitä niin eikö se sillä? Kyllä varmasti jos tuo pitkä aikais arvo nousee sinne yli 6 niin pääset tarkempaan ja jatkuvampaan seurantaan.

Jos väkisin haluat mittarin, niin ota yhteyttä omaan lääkäriisi. ehkä hän voi siinä auttaa. Tosin miksi ehdoint ahdoin haluat seurata sokeria, kun ilmeisesti siihen ei syytä ole?

Niin siis sinulla on vain yksi arvo koholla ollut? Muistaakseni se ei vielä rd silloin. Minkä kokoisia lapsia sinulla sitten aikaisemmat ovat syntyessään olleet?

Ja kyllä tuo pitkäaikais sokeri kertoo paljon. Ilmeisesti tiedät sokeridietin ruoka valion? eli noudata sitä niin eikö se sillä? Kyllä varmasti jos tuo pitkä aikais arvo nousee sinne yli 6 niin pääset tarkempaan ja jatkuvampaan seurantaan.

Jos väkisin haluat mittarin, niin ota yhteyttä omaan lääkäriisi. ehkä hän voi siinä auttaa. Tosin miksi ehdoint ahdoin haluat seurata sokeria, kun ilmeisesti siihen ei syytä ole?

aiemmat olleet reilusti neljää kiloa, melkein viittäkin :(
th puhui raskausdiabeteksestä, en tiedä onko.
no esim. nyt kun mittasin niin ruokailun jälkeen pari arvoa on ollu liian korkeita. 8.7 ja 9.1 :( joten haluaisin seurata vauvan voinnin kannalta.
ja mitään koko seurantaakaan en vauvalle kuulemma saa.

Niin tota kuinka ison annoksen? Ja entäs rehut?

Siis jos rasitus on puhdas, niin silloin normaalilla ruokavaliolla ei pitäisi tuolleen hyppiä. tietysti asia erikseen jos tuosta rasitukesta on jo aikaa.

Ota arvot mukaan ja kysy/pyydä että saat mittarin vielä uudestaan kotiin. Missä on noin pihi kunta ettei edes mittaria saa lainaan?

Diabeetikoilla on ilmiön nimi tosiaan aamunkoittoilmiö. Aamuyöllä insuliinin vastavaikuttajahormonit alkavat vaikuttaa ja maksasta vapautuu lisäsokereita. Sokerit voivat kohota myös jos verensokeri käy liian matalalla niin elimistö sitten koittaa normalisoida tilanteen vapauttamalla maksasta sokereita. Näitä verensokereiden liian jyrkkiä vaihteluita diabeetikoilla tasataan insuliinihoidon ja riittävän tiheän ruokailun keinoin -muun muassa. Omaseuranta tietenkin tärkeintä että tiedetään missä milloinkin mennään.

Mikäli verensokerimittaria ei saa neuvolasta/tk:sta niin sellaisen voi myös ostaa omaksi. Toisinaan firmoilta saa niitä ilmaiseksikin -liuskat sitten eivät ole mitenkään edullisia jos ne itse ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

aiemmat olleet reilusti neljää kiloa, melkein viittäkin :(
th puhui raskausdiabeteksestä, en tiedä onko.
no esim. nyt kun mittasin niin ruokailun jälkeen pari arvoa on ollu liian korkeita. 8.7 ja 9.1 :( joten haluaisin seurata vauvan voinnin kannalta.
ja mitään koko seurantaakaan en vauvalle kuulemma saa.
Kuinka pitkän ajan kuluttua ruokailusta arvot on mitattu ja mikä on ollut lähtötaso ennen ruokailua? Jos tahtoo seurata kunnolla niin ei yksittäisiä arvoja kannata mitata vaan aina sekä ennen ruokailua että n.1-1,5 h ruokailun jälkeen.

Yhteistyössä