raskausdiabetes...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="JJJ";27835441]Uskomatonta mutta totta, joillekin voi olla vaikeaa sumplia monen tunnin vapaita keskelle päivää.

Enempää en tästä viitsi kanssasi vääntää[/QUOTE]

Ja kaiken pitäis olla helppoa? :)

En minäkään viitsi vääntää, huvittaa vaan kun laitetaan se oma mukavuudenhalu lapsen terveyden edelle. Olisit kiitollinen, että Suomessa on mahdollisuus saada niin hyvä raskaudenseuranta kuin tänä päivänä on.

[QUOTE="vieras";27835456]Ja kaiken pitäis olla helppoa? :)

En minäkään viitsi vääntää, huvittaa vaan kun laitetaan se oma mukavuudenhalu lapsen terveyden edelle. Olisit kiitollinen, että Suomessa on mahdollisuus saada niin hyvä raskaudenseuranta kuin tänä päivänä on.[/QUOTE]

sulla taitaa olla aika paha olla, kun täytyy aukoa päätä nettipalstalla tuntemattomalle? Tässä on yritetty keskustella asiasta ja asiallisesti...

sulla taitaa olla aika paha olla, kun täytyy aukoa päätä nettipalstalla tuntemattomalle? Tässä on yritetty keskustella asiasta ja asiallisesti...

Jotenkin vaan särähtää korvaan, kun maallikot ei usko omia diagnoosejaan ja haluaa kyseenalaistaa jonkun rd:n seurannan sen vuoksi. Eihän noihin ultriin ja seurantoihin ole pakko kenenkään osallistua, jos niikseen tulee, outoa vaan valittaa sitä että tässä maassa terveydenhuolto raskausaikana todellakin toimii. Eikä ap vielä edes tiedä, mitä tuleman pitää, vetää hirveät pultit ennen kuin edes tietää kuinka monta kertaa tuo polillakäynti tulee tapahtumaan.

Että tämän takia vähän ärsytti. Mun elämää ei hetkauta, vaikkei ap kertaakaan kävis seurannoissa. Mutta toisaalta kun tämä kerran keskustelupalsta on, niin eikö tänne saa oman mielipiteensä laittaa?

[QUOTE="vieras";27835530]Jotenkin vaan särähtää korvaan, kun maallikot ei usko omia diagnoosejaan ja haluaa kyseenalaistaa jonkun rd:n seurannan sen vuoksi. Eihän noihin ultriin ja seurantoihin ole pakko kenenkään osallistua, jos niikseen tulee, outoa vaan valittaa sitä että tässä maassa terveydenhuolto raskausaikana todellakin toimii. Eikä ap vielä edes tiedä, mitä tuleman pitää, vetää hirveät pultit ennen kuin edes tietää kuinka monta kertaa tuo polillakäynti tulee tapahtumaan.

Että tämän takia vähän ärsytti. Mun elämää ei hetkauta, vaikkei ap kertaakaan kävis seurannoissa. Mutta toisaalta kun tämä kerran keskustelupalsta on, niin eikö tänne saa oman mielipiteensä laittaa?[/QUOTE]

Niin siis minähän en ole ap, nostin vain vanhan ketjun kun aihe oli oikea :D

Ainoa joka on ottanut pultteja mistään taidat olla sinä itse. Minä nostin ketjun kuullakseni ihmisten kokemuksia kuinka diagnoosi on vaikuttanut raskauden seurantaan yms.

[QUOTE="JJJ";27835581]Niin siis minähän en ole ap, nostin vain vanhan ketjun kun aihe oli oikea :D

Ainoa joka on ottanut pultteja mistään taidat olla sinä itse. Minä nostin ketjun kuullakseni ihmisten kokemuksia kuinka diagnoosi on vaikuttanut raskauden seurantaan yms.[/QUOTE]

Jos et ole ap, niin miksi ihmeessä vedät tuollaiset pultit? Ei ymmärrä, ei :)

Minä olen neuvolassa kysynyt jo monta kertaa että mitä haittaa vauvalle voi RD:stä olla. Vastauksena vaan tuo iso koko.
Onko oikeasti mahdollista että esim.keuhkoissa on vikaa????????????????????????

Jumalauta.....Mullakin arvot olleet ok joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. mutta mittaankin vain 2 x viikossa!

[QUOTE="mei";27835693]Minä olen neuvolassa kysynyt jo monta kertaa että mitä haittaa vauvalle voi RD:stä olla. Vastauksena vaan tuo iso koko.

Jumalauta.....Mullakin arvot olleet ok joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. mutta mittaankin vain 2 x viikossa![/QUOTE]

Suoraan neuvolasta saadusta prosyyristä:

"Miten raskausdiabetes vaikuttaa vauvaan?

Raskausdiabeteksen vuoksi sikiö voi kasvaa tavallista suuremmaksi. Sikiön suuri koko voi edellyttää synnytyksen aikaistamista, keisarileikkausta tai muita erityistoimia synnytyksen aikana. Suurikokoisuus voi altistaa vastasyntyneen matalalle verensokerille eli hypoglykemialle. Epämuodostumavaaraa raskausdiabetes ei aiheuta. Äidin raskausdiabetes ei myöskään merkitse sitä, että lapselle puhkeaisi diabetes."

[QUOTE="mei";27835693]Minä olen neuvolassa kysynyt jo monta kertaa että mitä haittaa vauvalle voi RD:stä olla. Vastauksena vaan tuo iso koko.

Jumalauta.....Mullakin arvot olleet ok joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. mutta mittaankin vain 2 x viikossa![/QUOTE]

voi vaikuttaa keuhkojen kypsymiseen. Lisäksi toki vastasyntyneen sokerit voi olla niin huonot, että joutuu lastenosastolle sokeritippaan. Itsellä ei yhtään poikkeavaa arvoa, silti vauvalla kaksi matalaa verensokeria. Hirveillä ruokamäärillä pysyi niin, että sain pitää vierihoidossa.

Kyllä minä nyt säikähdin!
Mulle on ohjeistettu että vain kahtena päivänä viikossa mittaus.
Olisin todellakin mitannut joka helvetin ruokailun jälkeen jos olisin tuon tiennyt!

Noh turha tässä enää on mitään tehdä,laskettu aika on jo käsillä :/

RD altistaa myös makrosomialle. Tässä pieni tietoisku siitä:

"Miksi makrosomiasta on haittaa
- makrosomisen sikiön hapenkulutus suurempaa
sikiön stressinsieto vähentynyt
* kohdunsisäinen äkkikuolemariski lisääntyy
* synnytyksen aikainen hapenpuutteenriski lisääntyy
* lapsen toipuminen synnytyksestä viivästyy
* lapsen toipuminen synnytyksen jälkeisistä
infektioista viivästyy
- perinataalikuolleisuus suurentunut, jos gluk.tasapaino
huono tai raskausdiabeetikolla insuliinihoito"

Altisaa myös raskaudenajan verenpaineen nousuun ja raskausmyrkytykselle.

Täältä lisää, tosin lekurin tekemä diashow joten voi mennä maallikolla yli hilseen...

http://sp.terveydentahden.foral.fi/Sivuston_dokumentit/RaskausdiabetesErkinheimo2010.pdf

Yhteistyössä