Verenpaineesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paine

Vieras
Millaisia verenpaineita niillä naisilla suunnilleen on, joille on tullut raskausmyrkytys?

Itsellä paineet normaalisti ihan ok; n. 120/70. Nyt viime neuvolassa (rv 27) paineet olikin yllättäen 140/94!!! Olin kyllä istunut ennen mittausta jne., eli ei voinut johtua rasituksesta. Ekan kerran tuli tuollaiset. Pissanäyte oli kuitenkin puhdas eikä turvotusta, päänsärkyä ole, mutta tuo alapaine varsinkin on aikas kamala...

Vastaan, vaikkei minulla raskausmyrkytystä ole koskaan ollutkaan. Nimittäin korkeatkaan paineet eivät välttämättä johda raskausmyrkytykseen. Minulla on ollut raskauden loppupuolella paineet aina tosi korkealla, kolmessa viimeisessä raskaudessa n. 180 - 190/110. Mutta kun ei tullut turvotusta eikä valkuaista, ei ollut päänsärkyjä eikä mitään muutakaan vaivaa, vauvat kasvoivat hyvin jne., niin raskaudet saivat jatkua ihan loppuun asti. Yksi näistä kolmesta käynnistettiin 10 päivää yli lasketun ajan, mutta ei verenpaineen takia. Viimeisestä taas jouduin sektioon perätilan takia, mutta 39. viikolle tämäkin raskaus sai jatkua.

Ei minullakaan raskausmyrkytystä. Mutta jouduin/joudun itsekin mittailemaan kotimittarilla painettani. Lääkäri pyysi seuraamaan, että jos alapaine on koko ajan yli 95, pitäisi minun ottaa yhteyttä sairaalaan, jos menisin vuodeosastolle ja mahdolliseen lääkitykseen. Lääkäri laittoi nyt sairaslomalle. Viikkoja itselläni 33+4.

Olen kyllä töissä sellanen stressaaja, että kaikki pitäisi saada tehtyä heti. Nyt kotona mittaillessa on paineetkin laskeneet. Että täytyy vaan yrittää ottaa rauhallisesti.

Sori, ei siis vastausta varsinaiseen kysymykseesi.

Yhteistyössä