Verenpaine koholla

Onko ihan selvää, että sulla on verenpaine koholla?! Tarkoitan tällä sitä, että ainakin mulla on lääkärissä aina verenpaine ihan tiesmitä, viimeksikin oli 150/95 ja lääkäri meinasi, että kärsin korkeasta verenpaineesta.

Vakuuttelin kuitenkin, että minulla on aina näin ja lääkäri käski ostaa kotiin paineenmittauslaitteen. Tein työtä käskettyä (laite maksoi noin 30 euroa) ja olen mittaillut käskyn mukaisesti aamuin illoin: paine on ihan kohdallaan eli ihan sama kuin aina ennenkin ts. noin 120/75. Voisko sullakin olla kyse 'valkotakkipelosta'? Onko sulla aiemmin ollut verenpaine koholla/normaali?

Itselleni ei koholla oleva paine ole aiheuttanut mitään oireita. Äitini on syönyt verenpainelääkkeitä jo vuosia, ja sanoo, että ei tunne ollenkaan, jos paine on koholla. Hänelläkin on mittari, josta seurailee tilannetta silloin tälllöin.

Toivottavasti asia selviää ja saat lääkityksen jos tarvitset sitä! Tsemppiä!

Maija-mamma rv 13+1
 
LEP
Mulla kanssa on aina koholla kun neuvolassa mitataan ja nyt sitä seurataan kahden viikon välein. Kuulemma jos alkaa olla jatkuvasti yli 140/90, niin sitten lähetetään sairaalaan tutkimuksiin. Mulla viimeksi kyllä oli 138/87 ja kotona mitattaessa paaaljon alempi, jopa 120/65. Kotimittari olisi tosiaan hyvä olla, niin näkisi niitä todellisia lukuja mitä ne on.
 
Heips! Mulla myös koholla, pari viikkoa sitten oli 90/60, joka ei sekään mukavalta (huimaukselta) tuntunut. Viime viikon kärsin jatkuvasta päänsärystä, johon ei mikään auttanut, ja joka tuntui eniten takaraivossa (tyypillistä kohonneelle verenpaineelle). Kävin sitten tarkistuttamassa verenpaineen, joka olikin jo 138/90, eli ei vielä ihan hirveästi, mutta mulle paljon. Pissi oli puhdas kuitenkin.
Kohonnut verenpainehan voi varsinkin loppuraskaudessa viitata raskausmyrkytykseen, mutta kaipa se harvinaisempaa on, että allle 20 rv:lla alkaisi myrkytys. Ei kuit. mahdotonta. Mua ärsytti tosi paljon, kun kättärillä sanoivat, ettei mulla voi ollaa myrkytystä, kun viikkoja vielä alle 30. Ahaa, siihenkö mä sitten luotan, jos oireet pahenevat?
Verenpaineita voi hoitaa levolla, "jopa" sairaslomalla. Olemalla stressaamatta. Syömällä terveellisesti, paljon vihanneksia yms, ei verensokerien heilahteluita. Sekä olemalla syömättä salmiakkia ja lakritsaa. Myös kahvi olisi hyvä jättää pois, kai. Ja liikkumalla suht paljon. (Siis ihan kävelyä tms. levon ohella).
Tsemppiä!
Cora 28+4
 
Täällä kokemusta korkeasta verenpaineesta, niin r.aikana kuin muutenkin. Lääkitys on ollut 15.v. asti (jo 19.v.). Minulla verenpaineet ovat olleet alkuraskaudessa korkeat (145 - 170/ 95 - 125), keskiraskaudessa matalammat (130 - 150/75 - 95) ja viimeisellä kolmanneksella korkeat (145 - 180/90 - 120). Jokaista raskautta on seurattu äitiyspolilla (sisätautilääkärillä ja vauvan kasvua & istukan toimintaa ultrattu) ja lääkitystä lisätty/vähennetty tarpeen mukaan. Ekassa raskaudessa sain raskausmyrkytyksen, vaikka v.paineet eivät olleet kovinkaan korkealla. Makoilin sairaalassa 2 kk täydessä vuodelevossa ja käynnistyspäätös oli tehty, kun vauvan kasvu pysähtyi (rv 36). Tyttö päätti syntyä rv 37 (42,5cm ja 2,1kg). Istukka oli pahoin kalkkeutunut. Toinen raskaus meni hyvin, rv 38+3 jouduin kiirelliseen sektioon vähäisten liikkeiden vuoksi (47cm ja 3185g), kasvu hidastui viim. vkoilla. Istukka oli ok, eikä syytä vähäisille liikkeille löytynyt. Tämä 3. on nyt rv 22+6. Verenpainetta seuraan kotona (3 krt vko) ja nlassa sekä polilla 1 krt kk. Jo alkuraskaudessa sain ohjeet ruokavalioon ja liikkumiseen. Kielto tuli lakritsa & salmiakki ja stressiin. Mahd. oireita pitää tarkkailla ja jos jotain tulee niin lääkäriin (ylävatsakivut, puristava vanne päänympärillä, pahoinvointi, näköharhat yms.). V.paineen nousu kannattaa ottaa vakavasti, vaikka siitä ei tulisikaan mitään oireita. Seuraukset voivat olla vakavat.
 
Kiitos vastauksistanne :flower:
En usko, että on kyse mistään ns. valkotakkipelosta. Mulla on aina ollu normaali verenpaine ja niin oli edellisen raskauden aikanakin.
Mulla on kotimittari olemassa. Viimeksi kun mittasin, niin tulos oli 104/86. Eilen illalla oli hirveä ylävatsakipu, joka kuitenkin meni ohi. Päänsärkyä on melkein koko ajan.
Salmiakkia ja lakritsaa en syö. Kahvia kupillisen päivässä. Stressiä on nyt vähän, mitä yritän parhaani mukaan välttää.
Supistuksia tuntuu olevan vähän, mutta voi myös olla sitäkin, että sairastan pahaa endometrioosia; kiinnikkeet repeilee ja paineen tunnetta mahassa/kohdussa. Kohtu kun on kiinnikkeinen myös.
Josko tämä tästä :)
 

Yhteistyössä