Verenpaine koholla synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierahas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierahas

Vieras
Onko kellään ollut? Sairaalassa mittasivat, oli ihan normi mulle, eli jotain 140/75, mutta kotikäynnillä terkkari mittas ja alapaine oli 90 eli aikas korkea minulle, ei ole koskaan ollut noin korkea. Terkka vaan sanoi, että monella synnytyksen jälkeen on koholla että katsotaan sitten jälkitarkastuksessa.

Onko tuo kovinkin yleistä?

Minulta mitattiin n. 2kk synnytyksen jälkeen neuvolassa verenpaine joka oli 178/114. Lääkäri määräsi veri- ja virtsa kokeisiin joiden tulokset oli ok. Nyt täytyy seurata itse verenpainetta, joka näyttää edelleen pysyvän ylhäällä (157/102 tänään) joten täytyy varmaan mennä päivystykseen hakemaan verenpainelääkitys :(
Kolmen aikaisemman lapsen kohdalla (tyttöjä) ei tällaista ole ollut vaan nyt suuri kokoisen poika vauvan saatuani 1. kertaa elämässä verenpaineet on koholla. Olen myös normaali painoinen ja syön suhteellisen terveellisesti ja hemoglobiini on 140, joka mulla on aina ollut aika korkea. Käyn myös vaunujen kanssa lenkillä, joten sohvaperunakaan en ole :) Saisivat kyllä ruveta tutkimaan mikä voi synnytyksen jälkeen aiheuttaa korkeaa verenpainetta, kun näköjään ainakin pari keskustelua keskustelupalstoilla löytyy..

Yhteistyössä