verenpaine koholla loppuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja werenpaine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

werenpaine

Vieras
Mulla on kohonnut ALApaine nyt viikon sisään. Raskausviikkoja 39. Ennen verenpaineeni oli 120/70 luokkaa, nyt 120-130/90-100, ollut monta päivää. Mitä tehdä? Unohdin tänään neuvolaan soittaa ja kysästä ja seuraava soittoaika vasta maanantaina.

Soita nyt kaikesta huolimatta neuvolaan tänään tai josset saa sieltä ketään kiinni niin synnärille. Kenties voisit ainakin käydä virtsanäytteessä onko proteiinia tullut pissaan.

Mulla on kohonnut ALApaine nyt viikon sisään. Raskausviikkoja 39. Ennen verenpaineeni oli 120/70 luokkaa, nyt 120-130/90-100, ollut monta päivää. Mitä tehdä? Unohdin tänään neuvolaan soittaa ja kysästä ja seuraava soittoaika vasta maanantaina.

Oletko ottanut riittävästi D-vitamiinia? Suuret annokset laskevat paineita. Ota vaikka 200-300µg päivässä, niin kyllä tippuvat. D- myös tutkitusti ehkäisee ennenaikaisia synnytyksiä ja raskausmyrkytyksiä, valitettavasti neuvolassa tätä ei kerrota!

Älä ota dvit taii muutakaan. Paineennousu itsessään ei hälyttävä mutta koska selvä ero aiempaan ja yli 90 niin heti tänäänyhteys neuvolaan, pissa täytyy katsoa ja kyllä myös ultralla virtaukset ym vauvan vointi ja istukan toiminta eli äippäpolille tarkastukseen.

[QUOTE="viu";30242073]Älä ota dvit taii muutakaan. Paineennousu itsessään ei hälyttävä mutta koska selvä ero aiempaan ja yli 90 niin heti tänäänyhteys neuvolaan, pissa täytyy katsoa ja kyllä myös ultralla virtaukset ym vauvan vointi ja istukan toiminta eli äippäpolille tarkastukseen.[/QUOTE]

Yhtä tärkeä mittaus verenpaineen ohessa olisi S-D-25 koe joka mittaa D-pitoisuutta. Kaikkien odottavien pitäisi vaatia sitä neuvolassa. Se kertoo terveydentilasta enemmän kuin verenpaine.

Minulla oli sama tilanne. Pyysivät synnärille tarkistukseen ja oli alkava raskausmyrkytys, josta siis ei ollut aiemmin ollut merkkejä. Käynnistivät synnytyksen vielä saman päivän aikana. Ottaisin heti yhteyttä neuvolaan ja jos ei onnistu, synnärille suoraan. En odottelisi viikonlopun yli.

Soita synnärille suoraan! Voi olla raskausmyrkytys ja sit voi olla myöhästä. Mulla alkoi raskausmyrkytys kovalla verenpaineen nousulla jo viikolla 22. Neuvola ei ollut huolissaan ollenkaan. Menin yksityiselle gynekologille joka laittoi lähetteen sairaalaan. Siellä sanoivat, et tulin viime hetkillä sairaalaan. Jos olisin odorranut viiikonlopun yli vauva olisi kuollut.
Onneksi tein niinkuin vaisto sanoi enkä kuunnellut neuvolaa....

Tässä kohtaa ei ny vitamiinit auta. Tosiaan jos ei neuvola vastaa tai jostain käsittämättömästä syystä ei antaisi lähetettä synnärille niin soitto sinne suoraan. Minut on kyllä hyvinkin herkästi passitettu näytille tarvittaessa ja usein olen mennyt suoraankin, aina hyvin otettu vastaan. Takana 4 käynnistettyä synnytystä verenpaineen takia, osaa seurattu viikkokausia, osa vaatinut sitten lopulta nopeita ratkaisuja.

Sulla on jo viikot aika paljon. Itselläni rrnousu oli pitkään ja lähtötasokin korkeampi, seurattiin loppuraskauksissa toistuvastii. Varsinkin noilla viikoilla syytä tarkastaa ultralla istukan toiminta.

Minullakaan ei ollut ensin proteiinit plussalla ja synnärilläkin vain vähän. Raskausmyrkytys oli vasta kehittymässä, mutta oli siitä huolimatta syy käynnistää. Mitä jos kuitenkin soittaisit hoitajalle/synnärille ja varmistaisit asian, jos alapaine edelleen 100 pinnassa.

Kävin neuvolassa tikuttamassa ja proteiinia virtsassa vain hieman eli ei tod.näk. ainakaan raskausmyrkytystä.

Onko sinulla mitattu vuorokauden aikana erittyvää kokonaisproteiinia? Itselläni oli se neuvolaliuska testi 1 tai 2 merkkiä plussalla, mutta tuo vuorokausiseurannan myötä oli määrä niin iso että synnytys päädyttiin käynnistämään, alapaine pyöri 100 paikkeilla, kun ennen raskautta se oli 80-85.

Mulla kehittyi siinä rv 39 aikaan myrkytys tosi nopsaa. Alko paineet hiipiä ylöpäin ja seuraavana olin jo osastolla paineet pilvissä ja proteiinit pissassa. Tilanne saatiin hallintaan ja synnytys sai käynnistyä itekseen. Seuraa ap tilannetta ja herkästi yhteys lekuriin.

Yhteistyössä