Alkava raskausmyrkytys ja verenpaine

Maanantaina alkoi järkyttävä turvotus, tiistaina pään särky ja näköhäiriöt. Keskiviikkona soitin Kättärille, josko ottaisivat tutkimuksiin, kun oli oireita raskausmyrkytyksestä. Ei otettu, vaan käskettiin seuraavan päivän neuvolassa katsoa tilannetta. No, verenpaine oli koholla ja virtsassa proteiinia. Sain lähetteen Kättärille ja siellä tutkittiin. Kerran mitattiin verenpaine ja se oli ihan ok, virtsakin oli puhdas, verikokeissa arvot oli normaalit. Kuitenkin on kuulemma todennäköisesti alkava raskausmyrkytys ja nyt kahdesti viikossa neuvolaan, jossa seurataan verenpainetta ja virtsaa. Kuulemma sitten, kun neuvolassa proteiinia kahdella plussalla(?), Kättärille on mentävä. Ja tietysti, jos verenpaineet koholla. Käytiin lainaamassa verenpainemittari ja nyt mitattuna on noin 145-149/70-77, joten kannattaisikohan soittaa Kättärille? Eilen ohjeeksi annettiin 140/90, mutta yläpaine koholla, alapaine ei.

Onko kenelläkään kokemusta raskausmyrkytyksestä? Menikö ohi levolla kotona vai vaatiko sairaalahoitoa? Millä viikolla todettiin ja milloin lapsi syntyi?

Itsellä nyt 30+5 ja huolettaa tämä tilanne.. :(
 
5 raskautta ja 4 myrkytystä.Ekassa lepäsin 3 viikkoa kotona, mutta sitten odotti sairaalahoito_Osassa olen ollut muutaman päivän sairaalassa ennen käynnistystä ja yhdessä raskaudessa menin suoraan äippäpolilta synnytyssaliin.Viides raskaus käynnistettiin rv 35+3, koska mulle tuli neurologisia oireita ja mun terveydentilani vuoksi raskauden ei uskallettu antaa jatkua pidempään.Kova päänsärky, ei auttanut särkylääkkeet ja huimaus vaivasi.Seinistä pitelin kiinni, kun kävelin.
Sun paineet on vielä kohtalaisen hyvät; tosin riippuu lähtötilanteestakin.Alapaineen kohoaminen on vakavampaa kuin yläpaineen.Näin myös ilman raskautta.
Ekassa mun paineet huiteli 170/120. Muissa alapaine mennyt sataan tai sadan yli ja silloin olen mennyt äippäpolille.Sielläkin toisinaan aluksi seurattu ja katsottu veriarvoja, kunnes on ollut pakko toimia.
 
Viimeksi muokattu:
5 raskautta ja 4 myrkytystä.Ekassa lepäsin 3 viikkoa kotona, mutta sitten odotti sairaalahoito_Osassa olen ollut muutaman päivän sairaalassa ennen käynnistystä ja yhdessä raskaudessa menin suoraan äippäpolilta synnytyssaliin.Viides raskaus käynnistettiin rv 35+3, koska mulle tuli neurologisia oireita ja mun terveydentilani vuoksi raskauden ei uskallettu antaa jatkua pidempään.Kova päänsärky, ei auttanut särkylääkkeet ja huimaus vaivasi.Seinistä pitelin kiinni, kun kävelin.
Sun paineet on vielä kohtalaisen hyvät; tosin riippuu lähtötilanteestakin.Alapaineen kohoaminen on vakavampaa kuin yläpaineen.Näin myös ilman raskautta.
Ekassa mun paineet huiteli 170/120. Muissa alapaine mennyt sataan tai sadan yli ja silloin olen mennyt äippäpolille.Sielläkin toisinaan aluksi seurattu ja katsottu veriarvoja, kunnes on ollut pakko toimia.
Eilen neuvolassa alapaine oli 90 ja 92, yläpaine oli ok. Eli sen alapaineen kanssa oli ongelmaa eilen, nyt enemmän yläpaineen. Voihan tietysti olla, että stressaan nyt jatkuvasti verenpainetta ja siksi koholla se yläpaine.. Saanko kysyä, minkä painoinen vauva on ollut, kun syntyi 35+3? Mulla eilen ultran mukaan 1450 g ja viikkoja tosiaan 30+5. Onneksi nyt kasvaa hyvää vauhtia, parin viikon päästä painoa on jo paljon enemmän.
 
Eilen neuvolassa alapaine oli 90 ja 92, yläpaine oli ok. Eli sen alapaineen kanssa oli ongelmaa eilen, nyt enemmän yläpaineen. Voihan tietysti olla, että stressaan nyt jatkuvasti verenpainetta ja siksi koholla se yläpaine.. Saanko kysyä, minkä painoinen vauva on ollut, kun syntyi 35+3? Mulla eilen ultran mukaan 1450 g ja viikkoja tosiaan 30+5. Onneksi nyt kasvaa hyvää vauhtia, parin viikon päästä painoa on jo paljon enemmän.
Saa kysyä...vauva painoi 3090gr.Synnytyksen jälkeen lastenlääkäri oli sitä mieltä että vauva oli täysiaikainen, koska käyttäytyi kuin täysiaikainen.Lääkäri ei millään meinannut uskoa että viikkoja oli vasta 35 ja risat.

Stressaaminen muuten vaikuttaa verenpaineeseen.Yläpaine reagoi siihen herkästi.Mulla myös huonosti nukuttu yö vaikuttaa alapaineeseen.Verenpainetautia olen sairastanut kolmisen vuotta.
 
Mulla alkoi toksemia oireilla vasta 36+ viikolla. 38+3 jouduin sairaalaan ja silloinkaan proteiinit ei olleet kuin yhdellä plussalla ja välillä ihan puhdaskin. Langanpätkiä silmissä, ei päänsärkyä mutta verenpaineet korkeimmillaan 180-210/115-120. Itse en tuntenut noita paineita mitenkään. Turvoksissa olin, siis ihan järkyttävä possu, hyvä kun silmät näkyi päästä.

Sektiota (suunniteltu sektio perätilan vuoksi) aikaistettiin kuudella päivällä ja tyttö syntyi 38+6.
 
Saa kysyä...vauva painoi 3090gr.Synnytyksen jälkeen lastenlääkäri oli sitä mieltä että vauva oli täysiaikainen, koska käyttäytyi kuin täysiaikainen.Lääkäri ei millään meinannut uskoa että viikkoja oli vasta 35 ja risat.

Stressaaminen muuten vaikuttaa verenpaineeseen.Yläpaine reagoi siihen herkästi.Mulla myös huonosti nukuttu yö vaikuttaa alapaineeseen.Verenpainetautia olen sairastanut kolmisen vuotta.
Vau, aika hyvin oli painoa kertynyt vauvalle, vaikka syntyikin noinkin paljon etuajassa.

Mulla on normaalisti tosi alhanen verenpaine, joten nyt kyllä tuntee heti, kun on koholla.. Täytyy vaan yrittää olla stressaamatta, aika vaikeeta on, kun on niin paljon asioita tekemättä ja muutto vielä ensi kuun alussa. Kun sitten jouduit sairaalaan lepäämään, olitko loppuun asti osastolla vai pääsitkö välillä kotiin? Ja millä viikoilla suunnilleen jouduit sairaalaan? Kiitos, jos vielä jaksat vastata. :)
 
"ttt"
Mulla alkoi raskausmyrkytys jo rv 22, josta jouduin heti sairaalaan, paineet oli silloin 140 jotain. Sairaalassa olin synnytksen käynnistykseen asti, välillä pääsin käymään kotona. Onneksi oli ensimmäinen lapsi muuten en olisi kestänyt sairaalaa. Synnytys käynnistettiin rv 36, josta tulikin sitten kiireellinen sektio, kun vauvan sydänäänet lakkasi kuulumasta.
 
kuitenkaan
Saa kysyä...vauva painoi 3090gr.Synnytyksen jälkeen lastenlääkäri oli sitä mieltä että vauva oli täysiaikainen, koska käyttäytyi kuin täysiaikainen.Lääkäri ei millään meinannut uskoa että viikkoja oli vasta 35 ja risat.

Stressaaminen muuten vaikuttaa verenpaineeseen.Yläpaine reagoi siihen herkästi.Mulla myös huonosti nukuttu yö vaikuttaa alapaineeseen.Verenpainetautia olen sairastanut kolmisen vuotta.
Mutta eihän tuo vauva olisi ollut la tienoilla kuin sellaset 3800g,että ei mikään jätti.
 
"harmaa"
Paljonko sulla ne alotuspaineet?

Jos verenpaine alkaa toistuvasti oleen selvästi koholla,niin lääkityksenhän ne siihen tuppaa antamaan.
Itse sain kerätä virtsaa kotona,yrittivät kyl osastolle mut en lähteny.Hyvin meni kotonakin,lepäilin.
 
[QUOTE="harmaa";22902348]Paljonko sulla ne alotuspaineet?

Jos verenpaine alkaa toistuvasti oleen selvästi koholla,niin lääkityksenhän ne siihen tuppaa antamaan.
Itse sain kerätä virtsaa kotona,yrittivät kyl osastolle mut en lähteny.Hyvin meni kotonakin,lepäilin.[/QUOTE]

Mulla on ollut ensimmäisellä neuvolakäynnillä 108/61, nyt eilen neuvolassa 126/90 ja 126/92, Kättärillä mitattuna 136/78. Toivottavasti selviäisin kotona lepäilemällä. Vielä tosin yritän mennä töihin, viikonlopun vuorot ajattelin tehdä ja katsella oman jaksamisen mukaan, sairaslomaa sitten tarpeen vaatiessa.
 
"rrrrrr"
"""D-vitamiinikokoukseen Bruggeen, Belgiaan kokoontui 2009 lopulla tutkijoita kaikkialta maailmasta. Lamberg-Allardt oli myös mukana.

Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.

Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.

Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.

Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""


"""D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.

Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).

Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.

D-vitamiinin annostus

"""""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.

- Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.

Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"

Vitamin D Supplementation and Reduced Risk of Preeclampsia i... : Epidemiology
 

Yhteistyössä