Ventolinea leikki-ikäiselle..?

Soita terveyskeskukseen ja varmista annostus ja se voitko vanhemmallekin sitä lääkettä antaa. Omin päin ei kannata ryhtyä mitään lääkkeitä muille syöttämään, lääkkeet kun kuitenkin aina ovat henkilökohtaiset. Jos ventolinea antaa liikaa, oireet on epämukavat. Sydämentykytystä, huonovointisuutta, huminaa korvissa, hillitöntä tärinää :| Siksi oikea annostus on ihan hyvä tarkistaa.
 
Meilläkin määrättiin vauvalle yskään Ventolinea..juu, tiedän ja tiesi lääkärikin ettei se ole yskänlääke, mutta kun laajentaa keuhkoputkia, niin sen pitäisi helpottaa oloa.
Meillä se yskä lopulta paljastui odotettua vakavammaksi; hinkuyskäksi ja sairaalareissuhan siitä tuli.
 
Käyttöaiheet

Asthma bronchiale, bronchitis chronica, emphysema.


Annostus ja antotapa

Tabletteja voi käyttää yhdessä aerosolin tai jauheen kanssa, tai erikseen estämään bronkospasmia. Myös perushoitona, jos bronkospasmia ja hengityksen vinkunaa säännöllisesti.

Aikuiset. 1 tabl (2 tai 4 mg) x 3-4. Oraaliliuos 5-10 ml x 3-4. Yleensä kerta-annos 4 mg tabl tai 10 ml oraaliliuosta. Etenkin iäkkäille tai herkille potilaille aloitus 2 mg x 3-4 (tai 5 ml x 3-4), voidaan asteittain nostaa.

Lapset. 0,2-0,3 mg/kg/vrk jaettuna 3-4 annokseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Alkuperäinen kirjoittaja me:
ventoline ei oo yskänlääke... avaa keuhkoputkia
no yskänlääkkeeksi lääkäri sitä sanoi, ja määräsi sitä yskään *nusnus* Tiesitkös että yskänlääkkeitä on erilaisia?
Nusnus vaan, varsinkin pienille sitä annetaan siksi että se laajentaa keuhkoputkia ja helpottaa siten sitä liman yskimistä pois. Ei ole yskänlääke vaikka sitä usein juuri yskän takia pienille määrätään. Varsinaisissa yskänlääkkeissä on yleensä sellaisia ainesosia joita ei voida pienille antaa, siksi tämä käytäntö. Yskänlääkkeiden käyttöä kannattaa muutenkin pitää minimissä mikäli lapsi vain on sen ikäinen että osaa itse yskiä limaa pois. Mikäli käytetään varsinkin yskänärsytystä hillitseviä lääkkeitä voi käydä niin että lima pelkästään kertyy keuhkoihin -voi myös muodostua nestettä keuhkoihin. Mikäli jollekin perheenjäsenelle on määrätty joskus reseptiyskänlääkettä ei sitä saa antaa toiselle ilman lääkärin lupaa, asiaa voi myös kysyä esim. tk:sta puhelimitse. Samoin annosteluohjeet kysytään aina joko tk:sta tai apteekista -varsinkin kun on kyse lapsista ja lääkkeistä joiden annostelu menee painon mukaan. Maallikolta voi jäädä tajuamatta vaikkapa sellainen pikkujuttu että pullossa onkin vahvempaa lääkettä kuin sillä joka palstalla ilmoittaa että juu, tän verran vaan.. Ja sitten voikin olla pikainen sairaalareissu edessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
6 v.:lle saatiin yskään ja se oli Ventoline 0,4 mg/ml mikstuuraa ja annostus 5 mg 3 - 4 krt pvä
Ja meidän 6 vuotias voi ottaa samaa lääkettä 2,5ml max 3 kertaa vuorokaudessa 6 tunnin välein. Tätä juuri tarkoitan kun olen sitä mieltä että palstalta ei niitä annosteluohjeita kannata kysellä.
|O
 
äitiminäkin
Meillä kävin pienemmän pojan kanssa lääkärissä pitkään jatkuneen yskän vuoksi, määräsi Ventolinea.

lääkäri sanoi että isommallekkin voi antaa sitten sitä yskään...

Annostus on meillä 2,5ml 1,5v.(painaa 15kiloa...)
JA 3-4ml 3,5v. (painaa 18kg)

 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
6 v.:lle saatiin yskään ja se oli Ventoline 0,4 mg/ml mikstuuraa ja annostus 5 mg 3 - 4 krt pvä
Ja meidän 6 vuotias voi ottaa samaa lääkettä 2,5ml max 3 kertaa vuorokaudessa 6 tunnin välein. Tätä juuri tarkoitan kun olen sitä mieltä että palstalta ei niitä annosteluohjeita kannata kysellä.
|O
No kun jotkut lääkärit määrää aina automaattisesti maksimi annoksen ja toiset taas aloittaa minimi annoksella ja lapset on eri painoisia. Ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä.
Mulla on tapana kysyä heti lääkettä saadessa lääkäriltä ohjeet sen käytöstä muulle perheelle, eikä vielä ole tullu vastaan lääkettä, mistä lääkäri olis sanonu, ettei voi antaa. (siis särky/yskänlääkkeissä)

 
vieras
No ei tarvitse olla latinankielen tohtori, että tuolta ylempänä olevasta käyttötarkoitustiedotteesta näkee lääkettä käytettävän mm. krooniseen keuhkoputken tulehdukseen. Eli ei pelkästään astmaan. Ja eikös keuhkoputken tulehdus oireile yskänä..
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
6 v.:lle saatiin yskään ja se oli Ventoline 0,4 mg/ml mikstuuraa ja annostus 5 mg 3 - 4 krt pvä
Ja meidän 6 vuotias voi ottaa samaa lääkettä 2,5ml max 3 kertaa vuorokaudessa 6 tunnin välein. Tätä juuri tarkoitan kun olen sitä mieltä että palstalta ei niitä annosteluohjeita kannata kysellä.
|O
No kun jotkut lääkärit määrää aina automaattisesti maksimi annoksen ja toiset taas aloittaa minimi annoksella ja lapset on eri painoisia. Ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä.
Mulla on tapana kysyä heti lääkettä saadessa lääkäriltä ohjeet sen käytöstä muulle perheelle, eikä vielä ole tullu vastaan lääkettä, mistä lääkäri olis sanonu, ettei voi antaa. (siis särky/yskänlääkkeissä)
Eikös tossa ole just siitä kysekin että se lääkkeen annostelu riippuu monesta eri tekijästä eli olis viisaampaa aina lääkäriltä tms kysyä se annostelu et menis oikein

 
vieras
miten joku uskaltaa täältä kysyä,jos vaikka eka olisi vastannut että 10ml ja muut myötäilleet niin ap olisi varmaan antanut heti..kova yliannostus mutta ei taida ap muutenkaan lapsistaan pahemmin välittää :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten joku uskaltaa täältä kysyä,jos vaikka eka olisi vastannut että 10ml ja muut myötäilleet niin ap olisi varmaan antanut heti..kova yliannostus mutta ei taida ap muutenkaan lapsistaan pahemmin välittää :(
:headwall: on mulla omatkin aivot. Jos vauvalle on määrätty 1ml niin enkai mä ihan suoriltaan mee antamaan 10ml tuolle esikoiselle, vaikka yks täällä niin sanoisikin. Mikähän tässä nyt vaikuttaa siltä että en välittäisi lapsistani??! Kun haluan lääkitä lapseni yskää????!!!
 
dffjjjllöööö''
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Meilläkin määrättiin vauvalle yskään Ventolinea..juu, tiedän ja tiesi lääkärikin ettei se ole yskänlääke, mutta kun laajentaa keuhkoputkia, niin sen pitäisi helpottaa oloa.
Meillä se yskä lopulta paljastui odotettua vakavammaksi; hinkuyskäksi ja sairaalareissuhan siitä tuli.
 

Yhteistyössä