Velliä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kuukautiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En antaisi vielä noin pienelle mitään muuta kuin maitoa. Oli se sitten rinnasta tai korviketta mutta ei noin pieni vielä tarvitse paksumpaa ravintoa!
Vauvan suolisto on vielä niin kehittymätön ettei kestä kaikenmaailman vellejä ja soseita. Ehkä juuri siksi ne suositukset on siihen laitettu koska niillä on oikeasti joku merkitys. Tuskin kukaan kiusallaan niitä on korottanut 2kk:sta 5-6kk:teen. Tutkimuksia on tehty ja niillä on pystytty osottamaan turvallinen ikä lapsen aloittaa velli tai muu kuin maitoravinto!
Ei sen takia kannata pilata oman lapsensa suolistoa että tahtoo itse päästä helpommalla, yö syönnit kuuluu tohon ikään ja vaikka sitte 15 kertaa yössä!

Siis ei kun vaan kolmen litran kattila aamuisin kiehumaan korviketta ja vellit sekaan, niin kasvaa semmonen korsto, että on 1-v synttärikakku seinällä vauvan puhallettua! ;-)

Niin onhan niitä tutkimuksia tehty mut millä selittää sit sen et ihmiset tosiaan antaa vellejä alle 5kk ja ilmeisesti ei mitään ongelmaa ole ollut koska tuskin sitä jatkettas... Mun siskokin kaksosilleen antoi 6vko.n iässä koska ruoka määrät alkoi olla niin isoja eikä niiden suolisto mitään valitellut... vauvat vaan oli tyytyväisiä!!!

Te varmaan kuulutte siihen onnelliseen ryhmään joiden vauvat elää pelkällä rintamaidolla ja on pieniä kuin kirput...
Tajuatteko että vauvojen vaatimat energiamäärät on erilaisia ja joillakin ei sitä maitoa tule ja jos korviketta alkaa kulua yli 1000ml päivässä 2kk vanhalla ni kannattaa jo harkita vellejä....

Terveisin LASTEN SAIRAANHOITAJA

ÖÖ, meillä poika vajaa 5kk ja 4kk neuvolassa painoi päälle 8kg eli ei ihan pienimmästä päästä, mutta silti maidolla mennään. Aineenvaihdunta hänellä siis mieletön, ei ole vielä löytynyt vaippaa joka pissan pitäisi. Öisin ehdoton maksimi on 6 t samaa vaippaa tai muuten läpi menee. Pojalla kädet ja jalat viuhtoo koko ajan ihan tolkuttomasti eli varmasti energiaa kuluu, silti maidolla on menty. Eli ei se paino hyvä kriteeri ole =).
Mut jos vellilinjalle lähtee, niin todellakin kuten täällä on sanottu, kannattaa varovasti noin pienelle aluksi antaa.

MUTTA tiedättekö te sitä, että vellien ravintoarvo ei TODELLAKAAN ole juuri korviketta kummempi, eli sen takia niitä on turha syötellä, että tukevampaa ravintoa antaisi. Jos siitä on tarve, niin sitten vaikka bataattisosetta tms. pikkuhiljaa.

Ja huom. ihan niinkuin syntymässä eri vauvoilla voi olla keuhkot eri kehitysvaiheessa, niin myös suolisto toisella kehittyy hieman eri tahtia kuin toisella, eli kaikki suositukset on ajateltu varovaisuuden mukaan.

Ja jos joku vieläkin viitsii kysyä, miksi sitten niitä vellejä myydään, niin niitä myydään siksi, että yritykset on siinäkin bisneksen ja rahan toivossa, ei suinkaan parasta vauvanruokaa kehittelemässä.

Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä, mikä on parasta vauvalle ja mikä on oikea tapa hoitaa lastaan. Mutta vastuu on kuitenkin vanhemmalla itsellään, jos haluaa antaa velliä pienelle vauvalle ei sitä kukaan voi estää.
Mä en henkilökohtaisesti uskaltaisi antaa mutta se on mun mielipide. Mulla on 3kk poika joka sai rintaa noin 1kk ja sen jälkeen korviketta. Meilläkin syödään n. 1000ml vuorokaidessa ja öisin herätää 3-4 kertaa mutta en uskalla pojalle antaa paksumpaa ruokaa. Olenko sitten hullu itseni kiduttaja vai en mutta oman lapseni terveyttä en aio riskeereta. Musta on ihan käsittämätöntä että näin pienille aletaan syöttää isompien lapsien ruokia vaikka tiedätään että siitä saattaa olla lapselle haittaa ja kun hyöty on vielä niin pieni niin miksi ihmeessä??? Ehkä niitä suolistollisia muutoksia ei vielä huomaa vaan niistä tulee ongelma isommalla iällä?? Tai ehkä ei tule mutta miksi riskeereta? Miettikää nyt hetki ja kysykää asiata neuvolasta, älkää ominpäin aloittako mitään kokeiluja!!

Lähinnä tarkoitin tolla neuvola jutulla sitä että sieltä saa ohjeita vellin aloittamiseen jos siihen tarve noin pienellä vauvalla. Ne varmasti osaavat neuvoja mitä ja miten kannattaa aloittaa. Mä itse olen ainakin ensimmäistä kertaa äiti ja tarvitsen tukea ja neuvoja lapsen hoidossa. Ja miksi sieltä ei voisi kysyä??? Ehkä te muut olette kokeneempia ja fiksumpia ihmisiä kuin minä mutta en aio ottaa riskejä lapseni suhteen. Haluan tietää mitä missäkin vaiheessa voi antaa.

Niin ja tuosta isommalla iällä tulevista ongelmista voin sanoa sen verran että lapselle voi tulla vaurioita suolistoon jotka huomataan sitten kun aletaan antaa kiinteää ruokaa jota lapsen elimistö ei enää pysty kunnolla käsittelemään koska vellejä ym on annettu silloin kun suolisto on ollut kehittymätön eikä ole pystynyt käsittelemään muuta kuin maito ravintoa.

Jokainen tekee tyylillään mutta minä otan asiat varman päälle.

Hyvää päivänjatkoa!

Jokainen tyylillään...
tottakai neuvolasta neuvoja voi ja pitääkin kysyä jos on epävarmuutta... mut mä ainakin olen sitä mieltä et jos äiti kokee et vauva tarvitsee jo tuhdinpaa ravintoa ni ok... ja itse aion kyl alottaa vellin antamisen ku siltä tuntuu et pelkkä maito ei riitä, sen kummemmin neuvolasta ohjeita kysymättä... Pikkuhiljaahan sitä muutenkin aloitetaan totuttelu eri ruokiin, eikä kerralla läjäytetä mahaa täyten vellillä... esim.20ml velliä ja loput maitoo.. ja pikku hiljaa nostetaan annosta, ei tulis mieleenkään kerralla isoja annoksia antaa... Ja ensimmäinen lapsi mullakin.. mut niin paljo muiden lapsia hoitanut elämäni aikana et jotain tietoo/taitoo on...

Jos vauvan suolisto altistetaan sellaisille ruoka-aineille, jota se ei vielä ole valmis käsittelemään, voivat seuraukset ilmetä vasta vuosienkin päästä, jopa vasta aikuisiällä.

Jotkut äidit kokee vauvan tarvitsevan tuhdimpaa ravinota jostain sellaisesta syystä joka ei OIKEASTI ole syy tuhdimman ravinnon mukaan ottamiseen. Tosiaan, se huvin vuoksi ei ole hyvä syy!!! Joillekin se ikävä kyllä on.

Tuli täs mieleen et millon te itse olette ruvennut saamaan vellejä.. Oletteko koskaan kysynyt?? siis et mihin aikaan niitä alettiin antaa sillo esim. 80-luvulla??
Et miten paljon se suositus ikä on muuttunut 20-vuoden aikan...

Mun mielestä on huonoa verrata, mitä on aikaisemmin tehty jne. Silloin tietoa ei ole ollut käytettävissä, niinkuin on tänä päivänä. Siis kyllähän tässä elossa ollaan, ei sen puoleen, mutta kait noilla tutkimuksilla jotain pohjaa on.
Noista neuvoloista kysymysestä, niin kyllä minun pitää niihin turvautua. Mullakin esikoinen, joten aika ummikko sitä monissa asioissa on. Omalta äidiltä ei näistä asioista hirveästi voi kysyä, kun omasta syntymästäni on tovi ja asiat on muuttuneet.
Mut tää vellijuttu ja yleensäkin nää syömisasiat on aika ikuisuus kysymyksiä. Jokainen äiti on oikeutettu käyttämään omaa harkintaansa ja tekemään niinkuin parhaaksi näkevät

yhdyn tohon ikuisuus kysymykseen täysin.. jokainen tyylillään aina löytyy niitä jotka paheksuu ja jotka hyväksyy, sama imetyksen kanssa... jotkut haluaa imettää suurinpiirtein 1vuotiaaks ja jotkut ei halua lainkaan.. jokaisen oma asia..

Kaikkihan saa tehdä lapselleen mitä haluaa. Paitsi lyödä ja kurittaa. Nykyään on vaikeata äiteillä ymmärtää että vauvat todellakin heräävät yöllä ja syövät suuria määriä korviketta kun pullosta saavat. Ihme ettei velliä anneta jo laitoksella.

ja sit toi: kysykää neuvolasta, en varmaan kysy!! toi on taas joku uus juttu että ei uskota neuvolaa. Ollaan niin oman itsensä herroja lapsen hyvinvoinnikin suhteen. Sitten kun mennään nopeesti töihin tienaamaan ja laitetaan lapsi toisten armoille ja kouluun myöhemmin. Niin se kasvatus annetaan kyllä mielellään muiden harteille. Kaikki tehdään niin kuin itselle on paras helpoin.

Hurjaa touhua mutta tämmöiseksi on maailma mennyt. Itsekkääksi pärjäämiseksi kovassa maailmassa. Surullista.

Me aloitettiin soseet vähitellen, kun poitsu oli reilut 3kk. Vellejä olen antanut harvakseltaan 5kk jälkeen.
Minun mielestäni AP:llä ei ole vielä kiirettä vellin antamiseen. 2kk vanha saakin vielä herätä öisin syömään, meillä poitsu tankkasi öisin 2 krt vielä 3,5kk vanhanakin ja n.6kk vanhaksi vielä kerran yössä. Vauvat tarvitsee ruokaa usein, kun mahaan mahtuu niin vähän kerrallaan ja energiaa kuitenkin kuluu.
Mutta muuten tuohon kiinteiden aloitukseen liittyen, näin lukee neuvolasta saadussa MLL:n Vauvan hoito-oppaassa: ""Riittämätön painonkehitys ja lapsen nälkäisyys tiheidenkin maitoaterioiden jälkeen on merkki siitä, että rintamaito ainoana ravintona ei riitä, jolloin on syytä siirtyä lisäruoan antoon."" Niin, että jos joku haluaa kirjallisia ohjeita uskoa, niin näitähän löytyy joka junaan.

maitoa voi antaa vauvalle niin paljon kun hän haluaa!!!! Se, että menee paljon maitoa ei ole mikään syy alottaa vellejä tai soseita! Maitoa voi rauhassa antaa vauvalle ainakin tonne 2000ml/vrk, muu tieto on vanhaa ""tietoa"".

Meilläkin 2kk vanha poitsu... neuvolassa sanottiin, että tämän kokonen poisu syö helposti vrk yli 1000ml, eikä missään tapauksessa kannata velli linjalle ryhtyä kun poika hyvin kasvaa... niin kauan kun pojalla riittää maito (meni sitä kuin paljon tahansa) niin ei vellejä tai muita anneta... meillä heräillään noin 4 kertaa yössä tankkailemaan.... niin, ja siis korviketta poika saa...