Velliä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kuukautiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2kuukautiselle

Vieras
Auttakaas viisaammat...

Milloin olette aloittanut vellin antamisen vauvalle ja mitä velliä ensimmäisenä??
Meillä tyty 2kk ja tankkailee pitkin iltaa itseään ja nyt on alkanut herätä yölläkin 2-3kertaa syömään, syö yöllä 60-120ml/krt ja jo illalla saattaa syödä 200ml, ei tosin kerralla vaan esim. ensin 120ml ja about tunnin päästä lisää 80ml. Ajattelin josko vellillä saisi yhtenäisemmän yö unen ja jäisi tuo iltatankkailu pois...
Ajattelin jos aloittaisi vellin antamisen että sekoittaisi puolet velliä ja puolet maitoa niin ei tule heti niin tuhti annos. (esim 50ml velliä ja 50ml maitoa)...
Neuvoja...

vellikokeilu alkoi vauvan ollessa tuon 2kk:tta. Ensimmäisenä päivänä aamulla (ettei yötä vasten itke vatsavaivoja) 20ml ja sitä lisäsin sitten 10ml per päivä. Kun mahavaivoja ei tullut, siirsin vellin iltaan.
Kuinka paljon teillä menee korviketta päivässä?
Kysy ensin neuvolasta aloituksesta. 50ml kuulostaa kyllä liian rajulta aloitukselta.
Tosin on todella normaalia, että tuon ikäinen syö 2-3 kertaa yössä!

Mä oottasin ite vielä kuukauden, ennenku alottasin vellit eli reilun 3 kk:n iäs. Silloin annoin nuorimmaiselle...Maissivelli ja peruna-porkkanavelli sittekin.

Viljojen suositusikä on 5 kk.Ite annoin lääkärin määräyksestä 4 kk:lle kaurapuuroa.

Mun mielestä toi 2-3 kertaa yössä heräily ei kuulosta pahalta.Meiän poika saattaa herätä vieläkin sen 2-3 kertaa ja on kohta 11 kk.Ei tosin syö kuin kerran,mut kyllä 2 kk ikäsen vielä kuulukin syödä öisin.

ikäisen kuuluupi vielä heräilläkkin syömään muutaman kerran yössä, ja iltatankkaukset kuuluvat myös asiaan. 3kk aloin antaan maissi velliä ""raakana"" per-pork aiheutti vatsavaivoja meille. Riisivellistä olen myös kuullut että se sopii pienemmälle masulle myös.

Juu ei se 2-3kertaa heräily yössä ole paha mut sitä ajattelin ku ennen tyty heräs kerran yössä ja mutenkin ruoka määrät on kasvanu lyhyessä ajassa...

Ja siitä 50ml alotuksesta se oli esimerkki.. Sen takia juuri käännyin tänne kyselemään että millä määrällä olisi hyvä aloittaa ja miten.. Annoitteko vellin pelkkänä vellinä ettette sekoittanut sitä maidon sekaan?? Ajattelin jos se näin ei tuntuisi niin tuhdilta heti alussa...

Toki kysyn neuvolasta apua kun sitä tarvitsen mutta en aio kysyä neuvolasta lupaa mitä saan vauvalle syöttää.. suositukset on suosituksia mutta vauvat ei kaikki ole samanlaisia... Muutenkin olen ihmetellyt näitä suosituksia ennen EU.hun menoa velli purkissa luki 2kk nyt lukee 5kk, eli Eu määräys mten ihmeessä se noin pomppasi?? Muuttuiko vauvatkin jotenkin EU-määräysten mukaisiksi liittymisen mukana??

me aloitettiin porkkana-perunavelliä, kun maissivelli ei masulle sopinut.
Eli ensin laitettiin 1/4 velliä kahtena aamuna, sitten puolet ja puolet, näin jatketaan edelleen pari päivää. Jos mitään ei tule niin perjantaina aletaan antaan illalla pelkkä velli.
Soseita myöskin maistellaan.

poju 3kk

Hei!
Luulisin kyllä että kyse on kasvupyrähdyksestä jonka aikana lapsi tankkaa useammin. Meilläkin pojalla tuli kausia, että hän oli lähes koko illan tissillä ja heräs yöllä monesti syömään. Sitä kesti muutama päivä jonka jälkeen tilanne jälleen rauhottui. Itse olen sitä mieltä että ei kannata turhaan liian aikaisin rueta antamaan vellejä ja muita. Imetin poikaa täysimetyksellä 6kk ja sen jälkeen jatkoin imetystä 9kk ikään asti. Poika oli isokokoinen, mutta kyllä sille pelkkä maito riitti. Lapsen kuuluukin 2kk ikäisenä herätä yöllä syömään. Meillä tuli uudestaan yöheräämisiä kun poika alkoi opettelemaan konttausta. Kulutus oli päivällä niin suuri että hänellä tuli yölläkin nälkä.
Kaikki tekevät kuitenkin omat ratkaisunsa vellien ja muiden kanssa, mutta mun mielestä on parempi herätä yöllä syöttämään kuin antaa velliä.

Meillä poika lähes 5kk ja herää yöllä syömään 3 kertaa. Hän on suht isokokoinen ja pissaa tulee todella paljon eli aineenvaihdunta toimii, mutta silti ollaan vielä maidolla menty.
Todellakin 2kk tarvitsee enemmän ravintoa kuin vastasyntyneenä, joten on ihan luonnollista, että sitten syökin enemmän. Eli jos vain maltat niin odota se kuukausi, niinkuin moni on suositellut.

Moi,

tää menee nyt aiheen vierestä, mutta pakko kommentoida ap:tä:

""Toki kysyn neuvolasta apua kun sitä tarvitsen mutta en aio kysyä neuvolasta lupaa mitä saan vauvalle syöttää.. suositukset on suosituksia mutta vauvat ei kaikki ole samanlaisia... ""

Ihanaa, että joku muukin suhtautuu neuvolaan tällä asenteella! Minäkin olen ottanut sen linjan, että kysyn neuvolasta nim.om. neuvoa ja apua, mutta itse teen lastani koskevat ratkaisut. Kyllähän sieltä saa suosituksia joka lähtöön, toki pääosin järkeviä, mutta ei ne mitään jumalan sanaa ole. Eiköhän äiti (ja isä) parhaiten kuitenkin tunne ja tiedä lapsensa.

Ja asiastakin...: meillä 2 kk poika, menee vielä täysimetyksellä, nälkä tuntuu olevan jatkuva, mutta noiden mahakipujen pelossa en ole vielä velliä tms. antanut, vauva kun kärsii muutenkin kovasti ilmavaivoista.

Suositukset on toki suosituksia, mutta kyllähän ne pohjaavat useimmiten tutkimuksiin, joita on tehty enemmän tietyn asian tiimoilta kuin vaikkapa seitkytluvulla vielä oli ehditty tehdä. Olen kyllä myös samaa mieltä siitä, että omat vanhemmat tuntevat oman lapsensa parhaiten, mutta... eivät kaikki vanhemmat silti osaa ajatella lapsensa parasta. Tämä nyt TÄYSIN ap:n aiheen ulkopuolelta! :)

Itse Asiassa yhdyn moniin edellisiin kirjoittajiin. Yösyöntien tiheydet ym. vaihtelee koko ajan, joten jos sinulta vaan maitoa tulee ja jaksat imettää niin älä toki sen takia vellejä anna vielä 2kk vauvallesi.

jos menee yli 1000ml pitää se ylimenevä osa korvata jollain muulla (esim perunaa murskata maitoon), ei enempää tuon ikäiselle.
Johan se nyt on aivan typerää muuten vaan antaa? Mikä järki?

Mitä haittaa niistä velleistä on jos aloittaa 2kk iässä vähitellen? Jos ei tule vatsavaivoja. haluaisin tietää, kun saamaa pohdiskelen kuin ap, eli vellejen aloitusta? Mulla aikas isokokonen tyttö ja korviketta menee toi yli litra.

Perunaa murskata maitoon?? Eikö se sit ole tuhdinpaa ja kiinteempää kuin noi vellit??? Kyl mä ennenmmin vellillä aloitan sit vasta perunaan... Maitoo menee vaihtelevasti 800ml ja siitä ylöspäin...

Mä olen pohtinu samaa näitä lukiessa..
Joistakin kirjoituksista tulee mieleen et täällä ne jotka on onnellisia siinä suhteessa et maito roiskuu tisseistä arvostelee meitä joilla sitä ei niin tule ja kauhistelee jos joudumme turvautumaan aiemmin velliin kuin he...
Eikö jokainen hoida oman vauvansa niin kuin haluaa... Luulisin että tämän ketjun aloittaja halusin neuvoja ja kokemuksia siitä milloin/miten ja miten paljon eikä arvostelua siitä et miks pitäs 2kk antaa velliä vaan tissi suuhun imemään tyhjää..

mulle neuvottiin. Eikä siinä ole kaikenmaailman säilöntäaineita niin kuin kaupan velleissä.

En ymmärrä kun kysytään mitä haittaa. KYSY AMMATTILAISILTA!
Miks antaa jos ei tartte. Jos tarttee niin vähitellen. Siis todella TARTTEE.

Ja meillä ei ollut tiheän imun kausia, kun kesti kuukauden. Ja poikakin kasvanut syntymäpainosta 14cm ja 4kg. eli kaipaa jo vähän tuhdimpaa.

Onks äidinmaidon korvikkeessa kans säilöntäaineita?? Eiks nekin sit ole pahasta??? Toi kysy ammattilaisilta ni mennä kysyy lupaa neuvolasta kun se neuvolantäti ei ole kotona 24/7 hoitamassa lasta nekin siellä vaan antaa niitä suosituksia... Luulis et äiti tekis kaikkensa että pelkällä maidolla pärjäis ja jos tilanne vaatii niin mä ainakin velliä annan vähitellen, kuka hullu menee antaa vauvalla kerralla ison annoksen ihan uutta ravintoa koska tyhmällekin pitäs järjen sanoa että vauvan masua pitää totuttaa....

Mutta jos vauva hyvin kasvaa maidolla (oli rinta tai korvike), niin miksi sitä tuhdimpaa silloin tarvitsee? Eikös monesti vauvoilla alku ole nimenomaan lähinnä syömistä ja nukkumista?

ei vellistä ravinnollistahyötyy alle 5kk niin mulle on sänottu mut itte alotin pojalle n1.5kk iäs kun oli kova imeen maitoo ja sillon meil meni n 1000- 1400 nan- korviketta päiväs nyt poika 6kk ja enää juo vaa n 800-1000ml + puurot ja soseet
laita eka vaik 30ml maidon sekaa ja sit pikkuhiljaa lisäät esim 30ml päivää kohen